پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
چهار بانده کردن جاده زنجان- تهران از پروژه‌های قدیمی استان است که تا کنون رنگ واقعیت به خود نگرفته و همین موضوع باعث شده است مسافران از جاده قدیم زنجان- تهران رفت و آمد کنند...

شعار سال: چهار بانده کردن جاده زنجان- تهران از پروژه‌های قدیمی استان است که تا کنون رنگ واقعیت به خود نگرفته و همین موضوع باعث شده است مسافران از جاده قدیم زنجان- تهران رفت و آمد کنند.
به‌عنوان مثال، بسیاری از اهالی ابهر برای رفتن به خرمدره باید مسافت 10 کیلومتری را طی کنند که تا کنون برخی از همین عبور و مرورها به دلیل وضعیت نامناسب جاده ترانزیت که بخشی از آن محدوده ابهر محسوب می‌شود موجب تصادفات زیادی شده است. بروز تصادفات زیاد در این محور موجب شده مسئولان هر شهرستانی که در محدوده جاده ترانزیت و خطر قرار دارند بکوشند این جاده به سرعت چهار بانده و از ‌درصد تصادفات مردم شهرستان آنها و سایر رهگذرها کاسته شود.
شهرستان ابهر نیز از این قاعده مستثنا نیست.

گلایه
رئیس شورای اسلامی شهر ابهر از تأخیر در چهار بانده كردن محور سلطانیه به تاكستان یعنی همان جاده قدیم زنجان- تهران گلایه كرده و می‌گوید: شاید بیش از 10 سال است كه مسئولان قول چهار بانده كردن این محور را داده‌اند اما در حال حاضر هیچ اقدامی انجام نگرفته است.
محمدرضا فخیمی با بیان اینكه همواره تصادفات متعددی در این محور رخ می‌دهد، می‌افزاید: بسیاری از تصادفات منجر به فوت استان در این محور اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اینكه قرار بود چهار بانده كردن جاده ترانزیت زنجان- تهران از شهرستان سلطانیه آغاز شود و در روستای قروه در نزدیکی قزوین اتمام یابد، اظهار می‌كند: از سمت استان قزوین نیز قرار بر این بود که قزوین تا شهر ضیاءآباد چهار بانده شود.در حال حاضر این چهار بانده شدن در محور استان قزوین انجام شده است اما استان زنجان در انتظار تخصیص اعتبار به سر می‌برد.
رئیس شورای شهر ابهر عنوان می‌كند: قرار بود هزینه چهار بانده كردن جاده ترانزیت زنجان- تهران از محل اعتبارات ملی تامین شود.
وی اضافه می‌كند: در صورت لزوم مسئولان استانی می‌توانند از بودجه استان برای رفع مشكل این محور هزینه كنند.
فخیمی با اشاره به اینكه هر ساله چند تن از اهالی ابهر، خرمدره، سلطانیه و سایر رهگذرها در این محور جان خود را از دست می‌دهند، ادامه می‌دهد: همواره در جلساتی كه با حضور فرماندار و استاندار زنجان تشكیل شده موضوع 4 بانده شدن این محور را مطرح و پیگیری كرده‌ایم.

وقوع تصادفات
جانشین پلیس راه استان زنجان در تشریح وضعیت جاده ترانزیت زنجان- خرمدره می‌گوید: در 4 ماه نخست امسال 15‌درصد از تصادفات كل استان در جاده ترانزیت زنجان به خرمدره رخ داده است.
محمدعلی عظیمی با اشاره به اینكه به علت دو بانده بودن جاده زنجان- خرمدره و وجود تقاطع‌های هم‌عرض تصادفات زیادی در این محور رخ می‌دهد، اعلام می‌كند: در صورت حذف تقاطع‌های هم‌عرض و چهار بانده شدن جاده ترانزیت به شکل قابل توجهی از تصادفات در این محور كاسته می‌شود.
وی با بیان اینكه با توجه به اعلام پزشكی قانونی در طول 4 ماه نخست امسال 17 نفر از هموطنان ما در جاده ترانزیت زنجان- خرمدره جان خود را از دست داده‌اند، اظهار می‌كند: بیشترین نوع وسیله نقلیه تصادف کرده سواری و موتور‌سیكلت بوده است.
جانشین پلیس راه استان زنجان با اشاره به سه‌راهی طارم كه در محور زنجان- خرمدره قرار دارد، عنوان می‌كند: مسئولان امر در سه‌راهی طارم مشغول بتن‌ریزی برای احداث پل و حذف تقاطع هستند.
عظیمی با بیان اینكه اقدامات لازم برای چهار بانده كردن محور زنجان- خرمدره از جلوی پاسگاه همین محور به طول 5 كیلومترآغاز شده است، بیان می‌كند: در حال حاضر از سمت هیدج به صائین قلعه نیز 8 كیلومتر از جاده چهار بانده شده است.
وی با اشاره به اینكه قرار است 105 كیلومتر از محور زنجان- قزوین چهار بانده شود، می‌گوید: در حال حاضر پس از چندین سال تأخیر تنها 13 كیلومتر از این مسافت چهار بانده شده است.
جانشین پلیس راه استان زنجان به تصادفات رخ داده در سه راهی نورین به علت هم عرض بودن تقاطع نیز اشاره و اظهار می‌كند: چنانچه پل در این سه راهی یعنی بین جاده ترانزیت و كمربندی احداث شود شاهد كاهش قابل توجهی از تصادفات در این منطقه می‌شویم.

نقش رانندگان
عظیمی با بیان اینكه 39‌درصد از تصادفات رخ داده در محور زنجان- خرمدره به علت توجه نكردن به جلو و 16‌درصد نیز به سبب رعایت نكردن حق تقدم بوده است، عنوان می‌كند: بیشترین تصادفات از ساعت 12 تا 18 و در كیلومتر 20 تا 40 رخ داده است.
وی با اشاره به اینكه رانندگان با پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز و نیز انحراف به چپ می‌توانند در كاهش تصادفات مؤثر باشند، اظهار می‌كند: راكبان موتورسیكلت نیز بدون داشتن روشنایی و كلاه ایمنی به‌خصوص در شب‌ها از‌ تردد در جاده‌ها پرهیز كنند.

اعتبار
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره راه و شهرسازی استان با اشاره به این‌که طرح چهار بانده کردن مسیر زنجان به تاکستان از سال گذشته آغاز شده است، می‌گوید: برای تکمیل این پروژه 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مسعود بیات‌منش می‌افزاید: در حال حاضر اعتبارات مصوب تخصیص پیدا نکرده و سالیانه تنها یک میلیارد تومان برای این امر اختصاص پیدا می کند.وی با اشاره به این‌که به دلیل نبود اعتبارات مجبوریم به‌صورت بخش بخش این محور را چهار بانده کنیم، اظهار می کند: در حال حاضر 18 کیلومتر از این محور چهار بانده شده است.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان با بیان این‌که استان قزوین نیز تا کنون تا سه راهی تاکستان موفق به چهار بانده کردن مسیر زنجان- تهران شده است، عنوان می‌کند: استان قزوین از اعتبارات استانی برای این منظور استفاده کرده است.
وی با اشاره به این‌که در استان زنجان نیز بخشی از مسیر صائین قلعه به خرمدره و سه راهی طارم چهار بانده شده است، بیان می‌کند: اقدامات انجام شده در استان زنجان نیز از محل اعتبارات استانی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز بوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری، تاریخ 3 شهریور94، کد مطلب: 126977: www.ostani.hamshahrilinks.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین