پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۳۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
مدتی است که در اطراف شهر زنحان عده ای با به جان هم انداختن سگ ها از این کار لذت برده و برای خود تفریح درست کرده اند.
شعارسال: به جان هم انداختن سگ ها در بیشتر وقت ها با شرط بندی برگزار و برای آن شر ط بندی زیادی انجام می گیرد.متاسفانه این کار غیر اخلاقی در زنجان به قدری رواج یافته است که از شهر های اطراف نیز برای مشاهده این مسابقه به زنجان سفر می کنند.

جمعیت زیاد این مسابقه و خشن بودن آن از طرفی، این نکته را در ذهن می رساند که این کار از مدت ها قبل رواج داشته و مسئولین در خواب غفلت بوده اند و از ابتدا جلو رشد این کار غیر اخلاقی را نگرفته اند و به اینجا رسیده است.

اهمیت نگهداری و رعایت حقوق حیوانات در دین اسلام به قدری زیاد بوده و به آن تاکید شده است که جامعیت دین اسلام را می رساند و لازم بود با اسفاده از روایات، قوانین و حقوق حیوانات نیز نوشته شود.

طیق آیات قرآن کریم حیوانات بدلیل داشتن شعور و ادراک در عالم خودشان از حق حیات و وجود مساوی با انسانها برخوردارند بطوریکه در سوره انعام آیه ۳۸ آمده است: "هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای در هوا که با دو بال خویش پرواز می کند نیست مگر اینکه امّتهایی مانند شما ( نوع بشر ) هستند . ما هیچ چیز را در این کتاب (آفرینش ، بیان ) فرو گذار نکردیم ، آن گاه همه به سوی پروردگار خویش محشور می شوند”.

ائمه معصومین (علیهم السلام ) نیز در باب رعایت حقوق حیوانات توسط انسان نیز به نکات جالبی اشاره نموده اند. حضرت علی (ع) به متصدیان دریافت مالیات جانداران اینطور سفارش می نمایند که ” جز خیرخواه مهربان ، و امین حافظ، دیگری را بر چهار پایان مگمار ، کسی که بر حیوانات سخت نگیرد و آنها را تند نراند ، نرنجاند و خسته نکند. وقتی آن امین حافظ گلّه را از تو گرفت به او سفارش کن شتر را از بچه شیر خوارش جدا نکند ، و آن قدر شیرش را ندوشد که به بچه ی او زیان برساند . شتران را با سوار شدن بر آنها خسته نکند .

در دوشیدن شیر و سواری گرفتن میان آن شتر و دیگر شترها عدالت ورزد . باید شتر را استراحت دهد و شتری را که پایش آسیب دیده و از حرکت ناتوان شده است آهسته براند . آنها را بر سر آبگیرهایی که شترها از آن می گذرند ، وارد نماید و از کناره ی راههای علف دار براند ، نه آنجا که خشک و عاری از گیاه است” (نهج البلاغه ، نامه ۲۵ ، صفحه ۴۲۵ ترجمه دکتر علی شیروانی).

در منابع فقهی اسلامی نیر بابی در خصوص رعایت حقوق حیوانات وجود دارد که در آن به نکاتی از جمله ضرورت نفقه حیوانات و گستره آن اشاره می نماید. در خصوص ضرورت نفقه حیوانات در متون فقهی آمده است: اگر کسی حیوانی را مالک شود رسیدگی و نفقه آن حیوان بر او واجب است ؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد خواه حرام گوشت ، پرنده و غیر پرنده نیز فرقی ندارد . زیرا هر کدام برای خود حرمتی دارند. گستره نفقه حیوانات در فقه اسلامی شامل خوراک ، آب ، مسکن ، دارو و هر چیز ضروری برای ادامه معیشت و حیات حیوان می باشد. از جمله نفقه های یاد شده برای حیوانات که بر صاحبش واجب است ، تهیه پناهگاه و تغذیه اوست. اگر حیوان بتواند در مراتع و دیگر جایگاههای قابل تغذیه زندگی خود را تأمین کند ، مالک آن می تواند او را برای چریدن و آشامیدن رها کند، ولی اگر حیوان نتواند از مراتع و زندگی خود را تأمین کند ، بر مالک او واجب است وسیله معیشت حیوان را فراهم کند.

همچنین اگر حیوان نتواند به حدّ کافی تغذیه خود را اداره کند واجب است مالک، بقیه تغذیه او را در حدّ کفایت تأمین نماید. در این خصوص مالک حیوان موظف است علاوه بر نفقه خود حیوان ، مراقب تأمین وسایل ادامه حیات بچه حیوان نیز باشد. بنابراین اگر جاندار بچه شیر خوار داشته باشد ، باید به اندازه کفایت تغذیه بچه ، شیر در پستان مادر نگهداری شود .

لذا اگر شیر مادر فقط به اندازه احتیاج تغذیه بچه اش بوده باشد دوشیدن شیر مادر حرام است ، امّا اگر دوشیدن شیر حیوان ضرری به حیوان یا بچه اش نرساند و یا اگر بچه از علف بیابان تغذیه کند ، دوشیدن شیر واجب است، چرا که در این صورت مال مفید اسراف خواهد شد.

با اندکی تلیخص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رای نیوز، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394، کدخبر: - ، www.rainews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
جنگ سگ ها در این منطقه، نوعی پرورش دادن حیوانات جهت مقابله با گرگ است، ربط به روی سگ مردان زحمت کش ندارد. مردم این منطقه برای تفریح محض این کار را نمی کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
تیتر را می تونستید بهتر انتخاب کنید، مثلا نبردهای خونین ، حیوانات نجیب و جنگ های نانجیب و .....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین