پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشكی با اشاره به منابع طب در فرهنگ و تمدن اسلام و ايران بر توجه طبیبان و حکیمان مسلمان ایران به سلامت معنوی تأکید کرد.
شعارسال: محمد علي محققي، عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشكي گفت: مطالعه منابع طب در فرهنگ و تمدن اسلام و ايران نشان مي دهد كه از دير باز جنبه‌های معنوی مورد توجه و عنايت طبيبان و حكيمان طب سنتي بوده است.

وی افزود: محمد ابن زكريای رازی، دانشمند بزرگ و تمدن ساز در تاريخ طب و علم در دو مجلد از تاليفات با ارزش خود به صراحت سلامت معنوي را مطرح و تبيين کرده‌ است.

محققی ادامه داد: در كتاب طب منصوري عمدتا جنبه‌هاي جسماني و در كتاب طب روحاني عمدتا جنبه‌هاي معنوي مطرح و در هر دو كتاب، اين جنبه‌ها لازم و ملزوم هم دانسته‌اند.

وی بیان کرد: ساير آثار اين دانشمند نيز مشحون از تجليات معنوي در طبابت است و شايد بدون اغراق بتوان ادعا کرد كه همه آثار فاخر طب در تمدن اسلام و ايران نيز جنبه‌هاي معنوي را با وضوح و صراحت مطرح کرده‌اند. طب معاصر نيز فاقد جنبه‌های معنوي نيست كه استنباط شود از مرحله‌اي آن را مطرح و وارد کرد.

محققي خاطر نشان كرد: آنچه به عنوان سلامت معنوي در دهه هاي اخير در محافل علمي غرب و اسناد در سازمان جهاني بهداشت مطرح شده است، يك گرايش بسيار دير هنگام به يك بعد بزرگ سلامت است كه در سده‌هاي قبل در آن جوامع مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همه آنچه كه به عنوان سلامت معنوي در فرهنگ طبابت غربي مطرح شده است، الزاما با برداشت‌هاي فرهنگي و ديني در جامعه ما انطباق ندارد و وجوه توافق و اختلاف فراواني موجود است.

عضو گروه سلامت معنوي فرهنگستان علوم پزشکی یادآوی شد: موضوع معنويت، اعم از آموزش و بازتاب در وظايف حرفه‌اي و كاربرد در مصاديق حرفه‌اي، تنها به پزشكان اختصاص ندارد و مجموعه جامعه سلامت را شامل مي‌شود.

وي افزود: پرداخت علمي و پژوهشي و بازتاب حرفه اي موضوع سلامت معنوي به اهتمام فرهنگستان علوم پزشكي كشور و ساير نهادهاي ذ‌‌‌‌ي‌صلاح، آثار و بركات فراواني در همه حيطه‌ها از جمله حيطه‌هاي پيشگيرانه در نظام سلامت خواهد داشت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: 3 دی 1395 ، کدخبر: ۳۵۵۵۷۴۳، www.iqna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
دین اسلام حکمت رو به عالی ترین مرتبه خود بر روی زمین میرساند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین