پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
یک کارشناس نظامی روس معقتد است در معاملات اخیر نظامی صورت گرفته میان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس مسایلی فراتر از فروش سلاح به این کشورها رخ داده است.

شعارسال: به قلم آلکساندر یرماکوف کارشناس نظامی غیروابسته، کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسيه از احداث یک پدافند ضد موشکی جهانی آمریکا در قطر با نام چشم صحرا خبر داده است که می تواند منافع روسیه و ایران را در خطر بیندازد.

این کارشناس نظامی در این مقاله می نویسد: آمریکا و کشورهای خلیج فارس در خاتمه سال 2016 یک رشته معاملات کلان در بخش همکاری نظامی - فنی را نهایی کردند. بین انبوه این معاملات یک معامله بالقوه جالب و دارای اثر مستقیم بر منافع روسيه می‌توانست نادیده بماند. این معامله به فروش رادار Raytheon AN/FPS-132 به قطر اختصاص داشت. این ایستگاه رادار باید به عنوان بخشی از اقدامات متوجه مقابله با خطر موشکی ایران بکار گرفته شود.

ولی درصورت توجه به مشخصات فنی این رادار می‌تواند سئوال‌هایی بروز کند.

اولاً این یک ایستگاه رادار ضدهوایی نیست بلکه ساختمانی به ارتفاع خانه مسکونی 9 طبقه است. در واقع این رادار نه بخشی از پدافند ضد موشکی منطقه‌ای بلکه یکی از اجزاء سامانه جهانی هشدار از حمله موشکی آمریکا است.

ثانیاً، توان این ایستگاه رادار بطور محسوس از توان لازم برای نظارت بر فعالیت ایران فراتر می‌رود. این ایستگاه می‌تواند اهداف فضایی را در شعاع 5000 کیلومتر پیگیری کند. اما ایران در شعاع 1500 کیلومتری قطر تمام مي‌شود.

ثالثاً مفید بودن این ایستگاه رادار بزرگ و آسیب پذیر در درگیری با ایران جای تردید دارد. اگر ایران به سببی بخواهد به "جهان آزاد" (و نمایندگان برجسته آن چون کشورهای سلطنتی خلیج فارس) ضربه بزند پیشاپیش راهی برای از بین بردن ایستگاه رادار مستقر در نزدیکی مرزهای خود پیدا می‌کند.

خلاصه این سامانه نمی‌تواند باعث ناراحتی روسيه نشود زیرا رادار قطر تقریباً همه بخش اروپایی روسيه را تحت پوشش قرار داده و اجازه می‌دهد پرتاب موشک‌های آن از نواحی کلیدی چون کوزلسک، تِیکوُو و تاتیشچوو فوراً مشاهده شود. یعنی ما شاهد ساخت بخشی از پدافند ضد موشکی جهانی آمریکا هستیم. اما کارشناسان ما به این امر توجه نمی‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 5 دی 1395، کدمطلب: 615528 ،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
قطر که از قبل هم پایگاه موشکی ایالت متحده بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین