پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۰
امروزه برای خروج سرمایه‌های انسانی، دیگر انتقال جسم تحت عنوان مهاجرت اهمیت ندارد؛ بلکه ایده‌ها می‌توانند از ذهن افراد داخل یک کشور به‌بنگاه‌ها و سازمان‌های پیشگام در فناوری خارج از آن کشور، منتقل‌ و به ابزار تبدیل شود.
شعار سال: همزمان با فرا رسیدن شب یلدا به عنوان سنتی‌ترین جشن ایرانیان، گردهمایی بزرگ کارآفرینان استارت آپی در قالب سه پنل مجزا برگزار شد.

پنل تخصصی تأمین منابع مالی استارت‌آپ‌ها با تأکید بر این مسئله که «استارت‌آپ‌های ایران» سرمایه‌گذار خارجی نمی‌خواهند و نیز پنل مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها با رویکرد دزدیده شدن برخی ایده‌ها در این مراکز از جمله محورهای اصلی در این نشست بود که ظاهراً با استقبال پرشوری از جوانان ایرانی و صاحبان ایده برگزار شد و در نهایت هم با برائت جستن شتاب‌دهنده‌ها از دزدیدن ایده‌ها به کار خود پایان داد.

در این گردهمایی فعالان حوزه کسب و کار، کارشناسان سرمایه‌گذاری استارت آپ در حالی نسبت به واژه مبهم نفوذ در حوزه استارت‌آپ‌ها انتقاد و خود را بی‌نیاز از سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کردند که خود درباره حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران سنتی در این حوزه اعتراف کردند که یا در این فضا نیستند یا بخش اندکی از سرمایه‌شان را وارد کرده‌اند و عقیده داشتند که سرمایه‌گذاران سنتی گمان می‌کنند سرمایه‌شان با ورود به این بخش‌ها در خطر قرار می‌گیرد.

نقص قانون در سرمایه‌گذاری‌های خارجی استارت‌آپی

جالب این است که فعالان این عرصه نسبت به نبود قانون در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه استارت‌آپی واقف هستند، اما با این وجود میثاق بستن اخیر خود را تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی در جهت رفع بزرگ‌ترین معضل کشور می‌دانند که بیکاری جوانان لایق این مرز و بوم است.

در پس این تعاریف سازنده و خوب، مفهوم پنهان و زیر پوستی به نام ایده دزدی وجود دارد که شکل جدید از فرار مغزها را بر آن می‌توان نامگذاری کرد؛ چراکه امروزه برای خروج سرمایه‌های انسانی، دیگر انتقال جسم تحت عنوان مهاجرت اهمیت ندارد؛ بلکه ایده‌ها می‌توانند از ذهن افراد داخل یک کشور به‌بنگاه‌ها و سازمان‌های پیشگام در فناوری خارج از آن کشور، منتقل‌ و به ابزار تبدیل شود.

گواه این فرضیه وقتی است که پیش‌تر از این در راستای برگزاری «رویدادهای پایان هفته‌ای استارت آپ‌ها» که عمدتاً در شهرستان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود (خود جای تأمل دارد)، خبر حضور نمایندگان کمپانی‌های غربی در قالب مربیان حوزه استارت آپ در ایران را شنیدیم.

خود فروختگان داخلی پل ارتباطی جوانان صاحب ایده ایرانی با غرب

رویدادی که پایه‌گذاران آن در ایران، درس‌آموخته‌های کشورهای غربی چون روزبه پیروز، مؤسس و مدیر پروژه مدنیت (استراتژی سران غربی برای ایجاد اصلاحات سیاسی در کشورهای غرب ‌آسیا) در اندیشکده «مرکز سیاست خارجی» انگلیس هستند و به واسطه خودفروختگانی چون نمازی‌ها (سیامک نمازی - فرزند «محمدباقر نمازی» از سیاستمداران رژیم پهلوی - بنیانگذار و مدیرعامل سابق شرکت «آتیه بهار» مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی کرسنت دبی و دلال مشهور این شرکت) به شکار نخبگان و ایده‌های جذاب استارت آپ‌های ایرانی و فروش آنها به شرکت‌های سرمایه‌داری چندملیتی اقدام می‌کنند.

تئوریسین‌های نفوذ استارت آپی خود یکی از اهداف حضور استارت آپ‌ها در کشور‌های خاورمیانه را تسریع در روند ایجاد تغییرات در این کشور‌ها و هم جهت کردن آن با منافع امریکا می‌دانند.

شرودر، نویسنده کتاب «استارت آپ‌ها بر می‌خیزند» در همین راستا می‌نویسد: «اگر دولت‌ها و حاکمیت‌های کشورهای منطقه خاورمیانه از این فرصت به خوبی حمایت کنند، خاورمیانه می‌تواند به قطب نوآوری و کسب و کار در بازارهای نوظهور (Emerging Markets) تبدیل شود

تأملی در جمله نشان می‌دهد که کمپانی‌های غربی به واسطه حضور در ایران می‌توانند جای پای نیرو‌های خود را در قالب کارشناس به کشور باز کنند و از این رهگذر با سرعت دادن تبادلات حوزه فناوری و گسترش فناوری‌های امریکایی، زمینه را برای تغییرات بنیادین اجتماعی، فرهنگی و مهم‌تر از همه اقتصادی در ایران فراهم کنند.

جالب این است، همین نویسنده در جایی دیگر فعالیت‌های استارت آپ در ایران را «بی‌نظیر» ذکر می‌کند.

لازم است بگوییم هر چند که این گردهمایی‌ها در صورت هدایت صحیح و فراهم کردن شرایط ارائه ایده برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور منجر به بومی‌سازی استارت آپ‌ها در داخل خواهد شد، اما نباید از تهدیدات پنهان شده در پس پرده آن غافل شد و به سادگی نشانه‌ها را نادیده گرفت.

فراموش نکنیم همه کشورهای غربی بعد از سال‌ها فهمیده‌اند که انتقال جسم جوان خلاق ایرانی با درصد هوش بالا هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین با راهکارهای جدید و از طریق اندک سرمایه‌گذاری تنها ذهن خلاق و ایده‌پردازانه جوانان ایرانی را به تاراج می‌برند تا با سوءاستفاده از غفلت مسئولان خلل جدی به پروسه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی‌و سیاسی و امنیتی وارد کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 دی 1395، کد مطلب: 1276406، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین