پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل 200 هزار کودک زیر 6 سال به دلیل کمبود درآمد از فقر خوراکی رنج می‌برند و باید برنامه جامع خوراکی برای آن تهیه کرد و تاکنون 67 هزار نفر از این عزیزان تحت برنامه حمایت خوراکی نهادهای حمایتی کشور قرار گرفته‌اند.

شعار سال: احمد میدری در مراسم اختتامیه شناسایی طرح گردشگری اجتماع محور «طرح توسعه و توانمندسازی جامعه محور روستایی» و آغاز عملیات ارائه پروانه فعالیت بهره‌برداری اقامت‌گاه‌های روستایی در سالن مخابرات این شهر گزارشی از وضعیت فقر و رفاه در کشور و جایگاه وزارت رفاه را ارائه کرد.

وی اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز بیشتر به نام وزارت رفاه شناخته می‌شود در صورتی که دو وزارتخانه تعاون و کار قدمت بیشتری از وزارت رفاه داشته‌اند و این حاکمیت اسم رفاه دلائل مختلفی دارد.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل نامگذاری مذکور این است که وزارت رفاه نهاد رسمی برای تحقق عدالت اجتماعی «گمشده بشر از جمله مردم ایران» بوده و پاسخی به آرمان‌های عدالت جویانه انقلاب اسلامی است که در قانون اساسی و فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری بیش از هر امر دیگری حاکم است.

وی با تصریح بر اینکه از وزیر بهداشت و همه مسؤولان انتظار می‌رود به تقویت نهاد مسؤول فقرزدایی و عدالت اجتماعی همت کنند، بیان کرد: صدای رسمی فقر و عدالت باید در حکومت تقویت شود.

میدری افزود: وزارت رفاه براساس بند «ه» ماده 16 قانون ساختار و آیین‌نامه چتر ایمنی که در سال 1384 در اواخر دولت اصلاحات به تصویب رسید مسؤول بوده و هر ساله میزان فقر در کشور را به مسؤولان اعلام کند و این امر در دولت روحانی محقق شد و نه تنها به دولت بلکه به دیگر مسؤوان گزارش دادیم.

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد تومان بودجه پزشک خانواده به وزارت بهداشت داده شده است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر هزینه آن را پرداخت کرده‌اند و اگر همین یک انحراف بودجه‌ای صورت نگرفته بود مشکل بدهی بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی به این میزان نبود و علاوه بر این براساس قانون بودجه یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده باید صرف هزینه‌های بخش سلامت شود.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در سه سال گذشته 3 هزار و 500 میلیارد تومان از این بودجه نزد وزارت بهداشت مانده و سازمان بیمه سلامت طلبکار است و آمار و ارقام دقیق به تفکیک سال به مسؤولان دولتی گفته شده و اگر منابعی که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته بود در جای خود هزینه شده بود این مشکلات برای طرح تحول پیش نمی‌آمد.

وی بیمه کردن 11 میلیون نفر را شتاب زده خواند و متذکر شد: اما می‌توان آن را اصلاح کرد و در طول چند ماه گذشته نیز در تمدید دفترچه‌ها بررسی بیشتری صورت گرفته و به دولت اعلام کرده‌ایم در شش ماه نخست براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تعداد افراد را به 7 میلیون کاهش می‌دهیم و اشتباهات هر دو وزارتخانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی باید مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد اما مسائل کنونی نمی‌تواند و نباید اصل وزارت رفاه را زیر سؤال ببرد.

میدری گردشگری اجتماع محور را نوعی مسافرت دانست که گردشگران در منزل مردم بومی اقامت می‌کنند و هزینه آن را به میزبان می‌پردازند و در این نوع گردشگری، هزینه‌ها بسیار کمتر از اقامت در هتل بوده از این رو می‌تواند به گسترش گردشگری منجر شود.

این مقام مسؤول اضافه کرد: در نخستین جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به رئیس جمهور وضعیت فقر مسکن را در ایران گزارش کردیم که وزیر محترم مسکن نیز حضور داشت و در آنجا گفتیم که وضعیت فقر مسکن در ایران بدین ترتیب است که در سال 1384 به طور متوسط 24 سال درآمد یک خانواده باید پس انداز شود تا بتواند صاحبخانه شود این نسبت در سال 1391 به 36 سال رسیده و در پی این آمار موضوع مسکن اجتماعی در دولت مطرح شد و دو وزارتخانه مسکن و وزارت رفاه طرح مسکن اجتماعی را پیگیری کردند اما به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای این کار آغاز نشد و تأمین مسکن برای تمام خانوارهای دو معلول با کمک بنیاد مستضعفان به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه وزارت رفاه برای نخستین بار با همکاری وزارت آموزش و پروش و سازمان برنامه میزان طرح سرشماری کودکان بازمانده از تحصیل را به عنوان یک شاخص فقر آموزشی در کشور آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: این بررسی تعداد 125 هزار کودک ابتدایی که خارج از مدرسه هستند را مورد شناسایی قرار داده و این سرشماری ابعاد فقر آموزش ابتدایی را بسیار روشن می‌کند و سازمان برنامه پذیرفته که بودجه بازگشت تمام کودکانی که به دلیل فقر به مدرسه نمی‌روند را تامین کند و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گذاشته است.

به گفته میدری، با جمع‌آوری و تجمیع آمار رسمی 50 پایگاه اطلاعات ثبتی تصویر دقیقی از وضعیت فقر و رفاه مردم ایران به دست آمده که تاکنون مرکز آمار ایران وضعیت فقر و رفاه را براساس نمونه‌گیری از 50 هزار خانوار ایرانی تخمین زده اما حوزه معاونت رفاه توانسته وضعیت دارایی و درآمد 23 میلیون خانوار را به دست آورد و این پایگاه اطلاعات تصویر تمام مسائل را در ایران تغییر می‌دهد.

وی با تصریح بر اینکه جهش بزرگی در نقشه فقر و رفاه کشور صورت گرفته است، یادآور شد: مبنای اطلاعات و آمار از 50 هزار نمونه به 23 میلیون افزایش یافته که سیاست‌گذاری در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی را تغییر می‌دهد.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه گزارش فقر غذایی در ایران و جهان را به مقام معظم رهبری و دولت ارائه کردیم، خاطرنشان کرد: در آن گزارش گفته شد که حداقل 200 هزار کودک زیر 6 سال به دلیل کمبود درآمد از فقر خوراکی رنج می‌برند و باید برنامه جامع خوراکی برای آن تهیه کرد و تاکنون 67 هزار نفر از این عزیزان تحت برنامه حمایت خوراکی نهادهای حمایتی کشور قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: گزارش فقر درآمدی و فقرِ دسترسی به زیرساخت‌ها برای نخستین بار توسط یک نهاد رسمی در ایران تهیه شده و در هیأت دولت ارائه شده و در آن گزارش فقر قابلیتی «فقر در دسترسی به شبکه زیرساختی مانند آب و برق و گاز، مراکز بهداشتی، جاده و...» و فقر درآمدی به تفکیک هر استان ارائه شده و آن بررسی مشخص کرد که در ایران در کاهش فقر قابلیتی داشته‌ایم و اما نگرانی و مسئله اصلی فقر درآمدی است ضمن اینکه برخی از انتقادها از وزارت رفاه به عدم شناخت از معنای وزارت رفاه بوده و معنای وزارت رفاه بد فهمیده شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 دي 1395، کد مطلب: 13951006001217:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین