پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
مردم خوسف از سال‌های گذشته منتظر تحقق وعده وزیر نیرو در رابطه با اجرای شبکه فاضلاب در این شهرستان هستند؛ اما اکنون آبفای استان می‌گوید باید این پروژه در ردیف اعتبارات ملی برای اجرا قرار بگیرد.

شعار سال: در سال‌های اخیر خشکسالی در کشور رشد بیشتری داشته و برخی از استان‌ها چندین سال است که طعم تلخ آن را تجربه می‌کنند.

خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که 18 سال با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده و هر روز دشت‌های آن تشنه‌تر می‌شوند.

خیل عظیمی از روستاهای استان به سبب نبود آب دچار کمی جمعیت شده و ادامه زندگی در آن ممکن نبوده و این امر حاشیه‌نشینی را در اطراف شهرهای این استان افزایش داده است.

خشکسالی کشاورزی این منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده و درآمدزایی استان در این زمینه رو به افول گذاشته است.

استفاده از پساب‌ها و گنداب‌ها می‌تواند راهی برای جلوگیری از خشک شدن محصولات کشاورزی باشد.

فاضلاب در خراسان جنوبی اجرایی شده است و البته در برخی از شهرها و مناطق هنوز اجرایی نشده که نیاز به اعتبار دارد.

خوسف یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی است که در نزدیکی مرکز استان قرار گرفته و از شبکه فاضلاب برخوردار نیست و این امر نگرانی مردم را سبب شده است.

در رابطه با فاضلاب این شهر مهدی هاشمی‌مقدم، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در 25 دی‌ماه سال 93 گفته بود: برای تکمیل این پروژه به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به سفر فتاح وزیر نیروی دولت دهم به این شهرستان گفت: در جریان این سفر برای اجرای طرح فاضلاب شهرستان خوسف 590 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح فاضلاب شهرستان خوسف باید 55 کیلومتر شبکه اصلی و فرعی احداث شود، گفت: علیرغم اینکه زمین شهرستان خوسف دارای لایه‌های سنگی بسیار سفت است باید این طرح اجرا شود.

هاشمی‌مقدم عنوان کرد: در چند سال گذشته طرح مطالعاتی فاضلاب شهرستان خوسف اجرا شده که با گذشت مدت زیادی از اجرای این طرح نیازمند بازنگری است.

وی افزود: برای انجام مطالعات زیست محیطی، پدافند غیرعامل و بازنگری طرح فاضلاب شهرستان خوسف به 200 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

همچنین در این رابطه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز در سوم دی‌ماه سال 93 گفت: طی بازدیدی که از این شهرستان انجام شد، مشخص شد به سبب وضعیت شهر بستر آن حفر چاه‌های جذبی در این شهر میسر نیست.

وی افزود: مجوز اجرای شبکه فاضلاب به معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور داده خواهد شد تا برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته شود و به زودی فاضلاب شهر خوسف اجرا شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: کشور ایران و به ویژه خراسان جنوبی از نظر آب در وضعیت خوبی قرار ندارد به همین سبب باید شیوه‌های آبیاری را اصلاح کنیم و در مصرف آب با توجه به تاکید مقام معظم رهبری صرفه‌جویی کنیم.

با وجود قول‌هایی که در این زمینه داده شد یک سال بعد از آن فرجامی‌فرد، فرماندار شهرستان خوسف اعلام کرد: امسال برای اجرای طرح فاضلاب در این شهرستان 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

هنوز بعد از گذشت یک سال از تخصیص اعتبارات مردم این شهرستان چشم‌ انتظار تحقق وعده‌های مسؤولان هستند.

مردم این شهرستان از مسئوولان می‌خواهند گزارش مشروحی از پیگیری‌های صورت گرفته را بیان کنند و به آنان گزارش داده شود که عملیات اجرایی فاضلاب شهری خوسف و قول‌های وزیر نیرو در سفر به شهرستان خوسف به کجا انجامیده و به چه مرحله‌ای رسیده است؟

خبرنگار ما نیز برآن شد تا دغدغه اهالی این شهرستان را به گوش مسؤولان شرکت آب و فاضلاب استان برساند و پاسخ مردم را دریافت کند.

مهدی هاشمی‌مقدم مدیرعامل آبفای خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های زیاد ایجاد تأسیسات فاضلاب شهری، اجرای این تأسیسات از محل اعتبارات استانی مقدور نیست.

وی با بیان اینکه این طرح نیاز به طی مراحل قانونی برای اخذ ردیف‌های ملی دارد، تصریح کرد: لازم است مطالعات توجیهی فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل تهیه و پس از تصویب گزارش توجیهی توسط اداره‌کل محیط زیست برای تصویب به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو ارسال شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی یادآور شد: با انجام مراحل فوق سازمان برنامه و بودجه نسبت به ایجاد ردیف اعتباری اقدام می‌کند.

هاشمی‌مقدم ادامه داد: در این زمینه شرکت آب و فاضلاب استان با توجه به الزام به انجام مطالعات پدافند غیرعامل، بروزرسانی مطالعات توجیهی فنی، اقتصادی و زیست محیطی را انجام داده که پس از تصویب، برای اخذ مجوز زیست محیطی به اداره‌کل محیط زیست ارسال شده و پیگیری لازم برای تصویب طرح در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: پس از تصویب این طرح سایر مراحل برای ایجاد ردیف اعتبار ملی ادامه خواهد یافت.

فرماندار خوسف در سال گذشته اعلام می‌کند؛ 200 میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح فاضلاب خوسف اختصاص یافت و امروز شرکت آب و فاضلاب استان اعلام می‌کند این طرح نیاز به اعتبارات ملی دارد با این اوصاف مردم این شهرستان باید همچنان منتظر بمانند تا شاید روزی وضعیت اعتبارات مشخص شده و شبکه فاضلاب در این شهرستان اجرایی شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 14 آذر 1395، کد مطلب: 13950913001227:www. gilan. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین