پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اقدامات مهم در راستای کاهش سبوس گیری نان سنگک در استان، گفت: سبوس گیری نان های سنگک در استان زنجان به زیر ۱۰ درصد رسیده است.
شعار سال: محمد رضا صائینی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران کمپین بسیج آموزش ۱،۲،۳ غذای سالم، اقدام مهم دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای کاهش سبوس گیری نان در نانوایی ها استان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه قبلا از عملیاتی شدن این طرح در استان میزان سبوس گیری از آرد نان سنگک بالا و بعضا تا ۱۸ درصد می رسید.

وی با بیان اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایات مردمی در این خصوص است، افزود: سبوس داخل آرد بیشتر مدنظر این معاونت بوده و از مردم درخواست داریم تخلفات را گزارش دهند. همچنین کسی حق ندارد در نان لواش مواد افزودنی استفاده کند و سبوس گیری نام های سنگک در استان زنجان به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

صائینی خواستار پرهیز مردم نسبت به استفاده از نمک دریایی شد و تاکید کرد: این نمک ها حاوی فلزات سنگین بوده و تصفیه مناسبی نمی شوند. از اینرو استفاده از آن اصلا توصیه نمی شود.

وی سرانه استفاده از نوشابه را در کشور نامناسب عنوان کرد و گفت: مطابق برآوردها سالیانه ۴۲ لیتر سرانه مصرف نوشابه برای هر ایرانی است که این میزان قابل توجه و تامل است. فعالیت بدنی زیادی نیاز است تا میزان کالری ناشی از قند نوشابه مصرف شود.

صائینی با بیان اینکه عموما ۷۶ درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند، افزود: در سال ۹۰ به میزان ۹۳ هزار نفر سکته مغری ثبت شده است. شاه بیت بیماری های غیرواگیر مربوط به تغذیه سالم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هشت عامل خطر دار را یادآور شد و تاکید کرد: چهار عامل مربوط به عوامل بیولوژیکی و چهار عامل نیز رفتاری هستند. تغذیه نامناسب نیز از جمله عوامل رفتاری است.

صائینی به تشریح برخی شاخص ها در خصوص تغذیه پرداخت و اظهار داشت: سه هدف گذاری مهم در این بخش صورت گرفته است. قند کمتر سلامتی بیشتر، نمک کم تر قلب سالم تر و روغن کم تر وزن مناسب تر شامل این هدف گذاری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به میزان مصرف روغن در کشور اشاره کرد و گفت: استاندار مصرف روغن در روز ۳۵ گرم در روز است. این میزان در کشور ۴۶ گرم و در استان زنجان نیز ۴۹ گرم است. میزان مصرف روغن در استان بالاتر از نرم کشوری است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف چایی به صورت استاندارد باید ۲۵ گرم باشد، افزود: این میزان در کشور ۶۴ گرم و در استان ۶۹ گرم محسابه شده است. همچنین میزان مصرف میوه باید ۲۸۰ گرم در روز باشد که در کشور ۲۱۲ گرم و در استان ۱۵۹ گرم در روز است.

صائینی مصرف سبزیجات را در کشور ۲۲۸ گرم در روز عنوان کرد و گفت: میزان استاندار مصرف در روز ۳۰۰ گرم بوده که در استان زنجان این میزان مصرف به ۲۵۶ گرم در روز می رسد. همچنین مصرف شیر و لبنیات نیز در کشور ۱۹۰ گرم در روز بوده که این میزان برای استان ۱۶۴ گرم است.

صائینی امید به زندگی در میام مردان ایرانی را ۷۴ سال عنوان کرد و اظهار داشت: امید به زندگی در میان بانوان ایرانی ۷۸ سال است. عوامل زیادی در امید به زندگی تاثیرگذار هستند. با این حال مردان ایرانی باید بیشتر به فکر سلامتی خود باشند.

با اندکلی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبر گزاری مهر، تاریخ انتشار: 8 دی 1395، کد مطلب: 3862765، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین