پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۴۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
سخنگوی دولت اظهارات خود مبنی بر ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یکسال گذشته را شفاف کرد و آن را مربوط به طرح‌های مصوب دانست که در فرایند انجام قرار دارند.

شعارسال: محمد باقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری با حضور خبرنگاران، اظهارات گذشته خود در مورد 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را شفاف کرد.

وی در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده بود، پس از برجام و در یک سال گذشته بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گرفته که آثارش در آینده مشخص خواهد شد.

اما سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاران، سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری را فاینانس نمی‌داند و این رقم را مربوط به طرح‌های مصوب عنوان می‌کند.

وی معتقد است: ما فاینانس را سرمایه گذاری خارجی نمی‌دانیم سرمایه گذاری نوعی تامین مالی است، بنابراین سرمایه گذاری خارجی بوده که صورت گرفته است، این‌ها اول تصویب و سپس اجرا می‌شود، اینها مجوز گرفتند، دارند شروع می کنند و دارند الان کار می کنند، اینکه مثلا به بهره برداری رسیده اند که قطعا کدام طرح ما در یک سال به بهره برداری می رسد.

قطع به یقین همانطور که سخنگوی دولت مطرح کردند طرح‌های سرمایه گذاری زمان بر بوده و ما نیز به عنوان یک رسانه انتظار نداریم که بلافاصله طرح‌ها به بهره برداری برسد. آنچه افکار عمومی از دولت توقع دارد، ارائه آمار دقیق و شفاف است.

هیچ جای دنیا طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری را در آمارهای سرمایه‌گذاری عنوان نمی‌کنند، اما جناب سخنگو به گونه‌ای مطرح کرد که القا شد، این رقم سرمایه‌گذاری جذب شده است.

افکار عمومی توقع ندارد با وضعیت کسب و کار کشور که طبق آخرین گزارش بانک جهانی، رتبه سهولت کسب و کار تنزیل یافته،‌ طرح های یاد شده ظرف یکسال به نتیجه برسد.

کمترین انتظار افکار عمومی، بیان صادقانه و گزارش آمارهای واقعی و شفاف بدون ابهام تناقض است که قطعاً چنین انتظاری به حق تلقی می‌شود.

نکته دیگر اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد، برخی طرح‌ها به تصویب می‌رسد، اما در مقام عمل بنا به ملاحظات و اتفاقات بین المللی هیچ‌گاه به مرحله بهره‌برداری و جذب سرمایه نمی‌رسد.

همچنین بیش برآورد از برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری روی دیگر است که سرمایه خارجی کمتر از پیش‌بینی‌ها وارد می‌شود.

شکی نیست که سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از الزامات شرایط کنونی کشور تلقی می‌شود که نسبت به آن باید اهتمام ویژه داشت.

اما در شرایطی که جایگاه فضای کسب و کار در عرصه جهانی نه تنها ثابت نماند، بلکه سه پله سقوط کرد، قطعا اشتیاق سرمایه گذار را کاهش می‌دهد.

سهولت کسب و کار اولین فاکتور برای تشویق سرمایه‌گذاران است که اکنون اوضاع مناسبی ندارد، بنابراین مسئولان به جای بازی با واژه‌ها و ادبیات‌سازی در این حوزه، واقعیت را به مردم گزارش دهند.

چنگ زدن به هر آماری برای نشان دادن دستاوردها، وجهه مناسبی در افکار عمومی ندارد، چرا که مردم موفقیت‌های مسئولان را با بهبود معیشت، رفاه و اشتغال و رونق کسب و کار می‌سنجند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 15 دی 1395، کدمطلب: 13951015000302 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
یعنی برنامه رو بجای عملکرد جا زدن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین