پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
قطار پر سرعت قم ـ تهران ـ اصفهان را می ‌توان یکی از بزرگترین پروژه‌ های عمرانی در دست احداث در کشور دانست که یک طرف آن به قم مربوط می‌شود و عملیات اجرایی آن در ماه‌های گذشته از سمت تهران آغاز شده است.این قطار با اعتبار 5 میلیارد یورویی قرار است مسیر تهران تا اصفهان را یک ساعته طی کند و قم در این میان به عنوان شهری که مقصد سفر سالانه 24 میلیون نفر است، می‌تواند به عنوان قلب این خط ریلی نقش ‌آفرین باشد

شعار سال: این قطار تنها منحصر به شهرهای قم، تهران و اصفهان نخواهد بود و با احداث خطوط جدید ریلی به سوی اراک، شیراز و مراکز دیگر جمعیتی کشور هم خواهد رفت و پای ثابت حمل و نقل بین شهری در آینده کشور خواهد بود اما چالش جانمایی ایستگاه و نحوه عبور آن از شهر قم اثرگذاری این سرمایه‌ گذاری بزرگ بر حمل و نقل درون و بیرون شهری در قم را دچار‌ تردیدهایی کرده است.

جلسه 31 فروردین امسال در دفتر وزیر راه و شهرسازی با حضور مدیران شهری و استانی و مسئولان راه آهن، و صورت جلسه آن را می ‌توان نقطه عطفی در تلاش برای حل ماه‌ ها اختلاف در این زمینه دانست.جلسه‌ ای که در آن وزیر راه و شهرسازی به همه اطمینان داده که بسیاری از شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا یک ایستگاه مرکزی قطار دارند و این موضوع فرصتی برای شهر قم محسوب می‌ شود که در نزدیکی حرم چنین امکانی وجود دارد.در آن جلسه بر مرکزیت ایستگاه کنونی قطار داخل شهر قم تأکید شده و قرار شده بود مشاوران راهی برای ورود و خروج قطار به این ایستگاه بیابند.

تلاش‌ های چندین ماهه مشاوران و کارشناسان در نهایت 14 گزینه را برای عبور قطار پرسرعت از داخل شهر مطرح کرد که در نهایت دو گزینه یعنی عبور به صورت تونلی از ایستگاه مرکزی و رفتن به سوی جاده اراک و عبور آنتنی از ایستگاه مرکزی به سوی جمکران در دستور کار جلسه تصمیم گیری با حضور رئیس مجلس و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما نمایندگان قم تصمیم ‌گیری در این جلسه را به سوی خروج ایستگاه قطار پرسرعت از محدوده شهر قم و رفتن به سوی جمکران سوق دادند.موضوعی که مدیران استانی گویا موافقتی با آن ندارند اما کسی به صلاح نمی‌بیند این مخالفت را با صدای بلند ابراز کند.

در این میان آنچه مدیران شهری از ابتدا به آن تصریح کرده‌اند این است که عبور قطار ازداخل شهر را گزینه نامناسبی می‌دانند مگر اینکه قطار به صورت زیر سطحی عبور کند.

گویا رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای گفته اگر قرار باشد ورود قطار سریع السیر به داخل شهر قم به صورت تونل باشد، هزینه‌ های زیادی را متوجه دولت می‌کند و با توجه به طول خط هزینه‌های بالایی در بر خواهد داشت. سیدمرتضی سقائیان‌ نژاد، شهردار قم هم در واکنش به این سخن با اشاره به پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ایستگاه جمکران به خط سریع السیر قم می ‌گوید با این کار تغییر در سرعت قطار ایجاد نشده و مترو به این ایستگاه پیوند می‌خورد و نهایتا شرایط بهتری برقرار خواهد شد.گویا ایشان از نتیجه جلسه اخیر در دفتر رئیس مجلس رضایت دارد چرا که با این تصمیم، قطار پرسرعت دیگر وارد شهر نخواهد شد.

با این حال، شهردار قم این موضوع را مطرح نمی‌کند که بر اساس مطالعات شرکت ایتال ‌فر به عنوان مشاور، ایستگاه جمکران ظرفیت اقبال مسافر دو میلیونی دارد اما ایستگاه داخل شهر 4 و نیم میلیون مسافر.جدا از این نکته، بردن ایستگاه قطار پر سرعت به جمکران این پیام را به مردم خواهد داد که مرکزیت خدمات‌رسانی در شهر قم مسجد جمکران است نه حرم مطهر.

در این میان شرکت راه آهن هم به دنبال احیای خط متروک خود در مسیر جمکران است که بلوار پیامبر اعظم(ص) آن را قطع کرده و تمام تلاش خود را می‌‌کند که گزینه‌های مربوط به احیای این خط را مطرح کند درحالیکه احیای این خط 12 تقاطع غیرهمسطح نیاز دارد که هر یک از این پروژه‌ ها قریب به 60 میلیارد اعتبار و در نهایت این کار هزینه 800 میلیارد تومانی خواهد داشت.اشکال اساسی دیگر این طرح این است که شهر دو تکه خواهد شد و قطار پر سرعت هم مسیری اضافه بر نیاز را طی می‌کند.

برخی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی هم که در این سال ‌ها بارها بر جمع ‌آوری ریل راه آهن از داخل شهر تأکید کرده‌ اند و از این تصمیم خوشحال هستند چرا که گمان می‌کنند بردن ایستگاه قطار پر سرعت به جمکران آنها را یک قدم به هدفشان نزدیک ‌تر خواهد کرد.

از پی تمام این اختلاف ‌نظرها پیدا کردن راهی برای توافق بر سر بهترین تصمیم، چندان هم کار آسانی به نظر نمی‌رسد.

مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم معتقد است اگر قرار باشد قطار پر سرعت از روی سطح حرکت کند بهتر است در ایستگاه جمکران توقف کند تا مسافران توسط یکی از خطوط مترو به داخل شهر بیایند اما اگر قرار باشد ایستگاه مرکزی محور قرار بگیرد باید قطار به زیر سطح برود که این موضوع هزینه زیادی دارد.

وی می‌ گوید گزینه بهتر این است که ایستگاه مرکزی راه آهن را تقویت کنیم اما این موضوع تا جایی صدق می ‌کند که قطار روی سطح نبوده و شهر را دو تکه نکند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: در حال حاضر عبور قطار از شهر قم اینگونه است که شهروندان از آن استفاده ‌ای نمی ‌برند اما دیگران از شهر ما عبور می‌ کنند اما اگر ایستگاه مرکزی به ایستگاه تبادل سفر تبدیل شود قمی‌ها بهتر از این امکانات استفاده خواهند کرد.

وی می ‌گوید: راه آهن به دنبال این است که خطوط موجود داخل شهر را احیا کند اما این موضوع هزینه ‌بر است و شهر را دچار دردسر می‌کند.

سعادت طلب معتقد است باید در این تصمیمات به نظرات کارشناسی اعتماد کرد چرا که هر جا نظرات کارشناسان را در نظر نگرفتیم دچار مشکل شدیم.

عباس ذاکریان، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به مصوبه شورا در مخالفت با عبور قطار پر سرعت از داخل بافت شهری قم به صورت همسطح گفت: شاید احداث تونل هزینه‌ های عمرانی بیشتری داشته باشد اما اگر هزینه‌های اجتماعی را در نظر بگیریم، عبور زیر سطحی به صرفه‌تر خواهد بود.

او می‌ گوید شورای شهر قم نظر خوبی نسبت به محوریت ایستگاه مرکزی شهر در عبور قطار پر سرعت دارد اما شرط این موضوع این است که قطار به صورت زیر سطحی عبور کند و شهر را دو تکه نکند.

این عضو شورای شهر قم معتقد است در قیاس با 20 هزار میلیارد تومانی که دولت قرار است صرف این پروژه کند، 800 میلیارد تومان هزینه عبور زیر سطحی چندان سنگین نیست اما می‌تواند توجیه اقتصادی طرح را هم با عبور از ایستگاه مرکزی شهر قم افزایش دهد.

وی افزود: با این طرح قم علاوه بر بحث جاده‌ ای، در حمل و نقل ریلی هم مرکز ثقل کل کشور خواهد شد و با توجه به اتصال شهرهای مهم کشور به این خط ریلی پر سرعت، ظرفیت اقبال مسافران به این خط نسبت به گزینه‌ های دیگر بسیار ارتقا خواهد یافت.

این روزها مدیران استان و شهر قم و کارشناسانی که از ابتدا درگیر این پروژه بوده ‌اند در تکاپو هستند تا بر تصمیم روزهای آینده وزارت راه و شهرسازی بیشترین اثر را داشته باشند.به نظر می ‌رسد بهترین تصمیم در این میان تصمیمی خواهد بود که مسائل سیاسی و نگرانی ‌ها از بابت کسب رای مردم کمترین اثر را در آن داشته و بیشترین اعتماد به کارشناسان بی‌ طرف را به همراه داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 اذر1395، کد مطلب: 82344928، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین