پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
یک روزنامه نگار اهل نیجریه به همراه 4 روزنامه نگار دیگر آفریقایی که در ایام برگزاری نمایشگاه سالانه مطبوعات تهران به ایران آمده و از تهران و شیراز بازدید کرده است، خاطرات سفر خود به ایران را در قالب گزارشی در وب سایت نیجریه ای " leadership" منتشر کرده است.

شعار سال: " توفیق لاوال" روزنامه نگار ورزشی نیجریه خاطرات خود را از سفردو ماه گذشته به ایران به رشته تحریر درآورده است. او نوشته است:

پس از بیش از 2 ساعت و نیم پرواز از استانبول به فرودگاه بین المللی تهران رسیدیم. در آنجا خانم " الهام دژکام " لیدر تور ما منتظر رسیدن ما بود. او یک شهروند ایرانی آمریکایی است.خاطرات خبرنگار آفریقایی از سفر به ایران

خانم " الی" به ما گفت که بیش از دو ساعت منتظر ما بوده است و در طول اقامت ما در تهران " تورلیدر" ما خواهد بود. او بسیار خوش برخورد بود و به همه سوال های ما با تبسم و متانت پاسخ می داد.

پس از انجام شدن کارهای معمول قانونی در فرودگاه و گرفتن وسایلمان، از فرودگاه به سمت مرکز شهر حرکت کردیم. فرودگاه بین المللی تهران فاصله ای نیم ساعته تا شهر تهران دارد. از فرودگاه به سمت هتل لاله در خیابان فاطمی تهران حرکت کردیم.

*اتاق من در طبقه چهارم هتل لاله بود. این هتل 14 طبقه است.

ما برای شرکت در بیست و دومین نمایشگاه سالانه مطبوعات تهران دعوت بودیم. نمایشگاه مطبوعات در 5 نوامبر 2016 با حضور و سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری ایران در سالن مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران افتتاح شد. حسن روحانی در سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت آزادی و توسعه رسانه ها بر موضوع امنیت و تروریسم نیز اشاراتی داشت. از جمله او به فعالیت گروه های تروریستی همچون داعش در منطقه تاکید کرد که به گفته او چهره اسلام را مخدوش می کنند و به هیچ عنوان نماینده اسلام نیستند.

در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برنامه های مختلفی از جمله سمینارها ، جلسات و کارگاه های آموزشی حرفه ای تدارک دیده شده بود. این نمایشگاه از فعالان رسانه ای و خبرنگاران در سراسر جهان دعوت کرده بود تا با چهره واقعی کشور ایران که در رسانه های جهانی پوشش داده نمی شود، آگاه شوند.

پیام اصلی نماشگاه ساده است؛ چگونه فعالان رسانه ای می توانند در توسعه و پیشبرد صلح جهانی نقش موثری ایفا کند. بیش از 900 رسانه مختلف اعم از چاپی و غیر چاپی در نمایشگاه مطبوعات ایران حضور داشتند.

آشنایی ما با خانم معصومه ابتکار معاون رییس جمهور ایران نشان داد که چگونه زنان می توانند در ایران امروز به موقعیت و جایگاه های عالی برسند. ترکیب زنان به مردان در دانشگاه های ایران 60 به 40 شده است و زنان می توانند بدون مانع تا عالی ترین مقاطع، تحصیل کنند.

شاید کمتر کسی بداند که ایران امروز پس از اسراییل و ترکیه بزرگ ترین مرکز زندگی یهودیان در خاورمیانه است. پیش از انقلاب بیش از 100 هزار یهودی در ایران زندگی می کردند اما امروز آمار جمعیت یهودیان به حدود 9 هزار نفر رسیده است.

با دکتر سیامک مره صدق رییس بیمارستان و نماینده جامعه یهودیان در پارلمان ایران دیدار کردیم. به گفته مره صدق یهودیان بخشی جدایی ناپذیر از ملت ایران هستند که در سده ها و هزاره های گذشته در کنار دیگر مسیحیان و زرتشتیان و مسلمانان ایرانی زندگی کرده اند و در طول تاریخ ادیان و مذاهب مختلف در ایران هیچ مشکلی با یکدیگر نداشته و در صلح و صفا در کنار هم زیسته اند.

ما در ایران توسعه قابل توجه زیر ساخت ها را شاهد بودیم. این توسعه به قدری قابل توجه بود که آدم شک می کرد که این کشور سال ها و دهه هاست زیر سایه تحریم های بین المللی زندگی کرده است. زیر ساخت های جاده ای - بزرگراهی ایران را می توان با کشورهای اروپایی مقایسه کرد. شبکه ارتباطی و آمار پایین جرم و جنایت و امنیت موجود در ایران بسیار قابل توجه است. شبکه خطوط اتوبوسرانی سریع السیر تهران (BRT) نیز از سال 2008 به منظور تسهیل و تسریع حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک در تهران ایجاد شده است.

از دیگر چیزهایی که توجه من را در ایران به خود جلب کرد این بود که ایرانیان بخشی از سبد مصرفی خود را به مصرف کالاهای مختلف تولید داخل کشورشان اختصاص داده اند که این مساله در دوران تحریم ها توانست در ثبات بخشی به اقتصادشان کارگر باشد. ایرانی ها بخش عمده خودروهای خود را در داخل تولید می کنند.

همچنین در ایران بیش از 74 هزار مگاوات برق تولید می شود. ایران بیش از 70 میلیون جمعیت دارد و نسبت برق تولیدی به جمعیت این کشور در حدود هزار مگاوات به ازای هر یک میلیون نفر است. در طول اقامت من در ایران شاهد هیچ موردی از قطع برق در شهرهای تهران و شیراز نبودم.

ما در طول اقامت در ایران به شهر شیراز رفتیم و از محوطه باستانی تخت جمشید و نیز آرامگاه شاعر نامدار ایرانی " حافظ" بازدید کردیم.

در جریان این سفر به دلیل برنامه های فشرده تنها موفق شدم با یک خبرنگار ورزشی ایران دیدار کنم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار: 19 دی 1395، کد مطلب: ۵۱۶۳۷۲:www. asriran.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین