پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
در حالی معصومه ابتکار مدعی بهبود آلودگی هوای تهران و کلانشهرها شده که تعداد روزهای ناسالم برای همه افراد در تهران طی ۱۰ ماهه گذشته به اندازه ۲۴ ماهه سالهای ۹۴ و ۹۳ بوده و حتی برای نخستین بار شاخص آلودگی هوا در برخی مناطق تهران به عدد بحرانی ۲۶۱ رسید.

شعار سال: مسئله کاهش آلودگی هوا و محیط زیست به عنوان یکی از اولویتهای دولت یازدهم اعلام شده و حسن روحانی نیز در جایگاه رئیس جمهوری بارها از کاهش روزهای آلوده در دولت متبوع خود سخن گفته است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی هفته گذشته در بخشی از گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم از شبکه اول سیما، مدعی بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران در مقایسه با سالهای گذشته شد و گفت: «مجموعه هوای سالم ما بهتر از سال‌های گذشته است.»

اما این اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی «بر افزایش روزهای سالم هوا نسبت به سالهای قبل» در حالیست که گزارشهای رسمی شرکت کنترل کیفیت هوا در سال 95، حقیقت دیگری را متفاوت از آمار اعلامی توسط روحانی نشان می‌دهد.

در همین راستا، لیلا نظری؛ سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره نتایج بررسی شاخص‌ کیفیت هوای تهران طی 276 روز سال 95 و در پایان پاییز امسال اعلام کرده بود: کیفیت هوای تهران طی سه فصل گذشته سال، 15 روز پاک، 208 روز سالم، 48 روز ناسالم برای گروههای حساس و پنج روز ناسالم برای همه بوده و در سال جاری صرفاً پنج درصد روزها، هوا پاک بوده و 75 درصد روزها هوا سالم و 20 درصد روزها هم هوا ناسالم و آلوده بوده است.

این مسئله در حالیست که کیفیت هوا هم در سال 93 و هم در سال 94، 233 روز سالم بوده است اما برخلاف آمار اعلامی حجت‌الاسلام حسن روحانی، تعداد روزهای سالم در سال جاری به 208 روز سالم نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است. از طرفی بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران صرفاً در پاییز امسال به انداره کل سال گذشته، روزهای آلوده و ناسالم داشته‌ایم .

در حقیقت نه تنها تعداد روزهای سالم تا پایان پاییز امسال نسبت به دو سال گذشته هیچ افزایشی نداشته بلکه تعداد روزهای ناسالم هم فقط در 9 ماهه ابتدایی سال 95 به اندازه طول 12 ماهه سال 94 و 93 بود؛ این آمار تعداد روزهای ناسالم برای همه افراد همچنان در سال 95 در حال افزایش است و مردم تهران و کلانشهرها سیر صعودی روزهای آلوده را مشاهده می‌کنند.

از طرفی بنابر گزارش رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 94، کیفیت هوا 21 روز پاک، 233 روز سالم، 105 روز ناسالم برای گروههای حساس و پنج روز ناسالم بوده است؛ این وضعیت در سال 93 هم 16 روز پاک، 233 روز سالم، 112 روز ناسالم برای گروههای حساس و چهار روز ناسالم برای همه افراد بوده است.

کنار هم قرار دادن این آمارها در سال 93، 94 و 95 نشان می‌دهد که تعداد روزهای سالم نه تنها در سال 95 افزایش نداشته بلکه شاهد سیر نزولی تعداد روزهای سالم و سیر صعودی تعداد روزهای ناسالم بوده‌ایم و دستگاههای سنجش کیفیت هوای استان تهران نمونه این آمار را روی سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اداره کل سازمان محیط زیست مشخص کرده‌اند.

اما به غیر از اشتباهات آماری بیان شده در هفته‌های گذشته، معصومه ابتکار؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به تازگی طی اظهارنظری مدعی شده: «برای رفع آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام گرفته و راهکارهای مورد توجه نیز باعث شده تا امسال شاخص آلودگی هوا در پاییز و زمستان تا حدودی بهبود یابد و حتی از بسیاری شهرهای همجوار ما در آسیا و اروپا وضعیت مناسب‌تری یافته‌ایم؛ شاخصهای غلظت آلاینده ذرات معلق 2.5 میکرون از اعداد 160 در روزهای بسیار آلوده فراتر نرفته است.»

اما این اظهارات ابتکار در حالیست که وی به نوعی سعی در کتمان آمار منطقه به منطقه کلانشهرها دارد و ظاهراً هیچ تمایلی به اعلام وضعیت بحرانی شاخص آلودگی هوای در برخی از مناطق تهران ندارد.
متاسفانه در روزهایی که کیفیت هوا برای گروههای حساس و همه افراد ناسالم می‌شود و اعداد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به میانگین 150 می‌رسند، عدد شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در برخی از مناطق تهران از عدد 170 هم فراتر می‌رود؛ امسال آمار منطقه به منطقه اعداد شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در بسیاری از مناطق تهران در شرایط بالاتر از اضطرار و بسیار ناسالم برای همه افراد قرار گرفته و با سخنان مطرح شده از سوی مسئولان ذیربط متفاوت است.

نمونه بارز ناسالم شدن کیفیت هوا برای همه افراد روز دوشنبه 20 دی ماه در منطقه 21 (تهرانسر) رخ داد و عدد شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون برای نخستین بار به 261 و وضعیت بسیار ناسالم و بحرانی رسید. این وضعیت کیفیت هوای تهران و مشخص شدن آمار اعلامی دستگاههای سنجش کیفیت، سخنان معصومه ابتکار و سایر مسئولان مبنی بر بهبود کیفیت هوای تهران و کلانشهرها در سال 95 را نقض می‌کند.

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در اظهارات اخیر خود مدعی شده که روند کلی تعداد روزهای سالم در کلانشهرهایی همچون تهران رو به افزایش است، در حالیکه برعکس، روند روزهای ناسالم در تهران و کلانشهرها رو به افزایش است.

مردم تهران و کلانشهرها باید تا پایان سال 95 صبر کنند و این رکورد شکنی آمار روزهای ناسالم و آلوده را مشاهده کنند چرا که امسال وضعیت کیفیت هوای تهران نه تنها بهبودی نداشته بلکه نسبت به سالهای گذشته، وخیم‌تر نیز شده است. متاسفانه برخلاف ادعای خانم ابتکار و بر اساس آمار شاخصهای کیفیت هوای تهران در سال جاری، تعداد روزهای ناسالم برای همه افراد در تهران طی 10 ماهه گذشته به اندازه 24 ماهه سالهای 94 و 93 بوده و افزایش تدریجی روزهای ناسالم همچنان ادامه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 22 دی 1395، کد مطلب:1293670 : www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
ابتکار شاید در دوره اول انقلاب ، بعنوان یک انقلابی خوب می شد روش حساب باز کرد.
هاشمی که رفت ، پشتوانه ایشان رفت.
خدا حافظ معصومه خانم. خدا حافظ
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین