پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
چهارمحال و بختیاری با فرسایش ۲۰تن خاک در هکتار سالیانه بالاترین نرخ فرسایش خاک را در کشور به خود اختصاص داده و این امر بحران جدی برای این استان به شمار می رود.

شعار سال: فرسایش خاک عبارت است از فرسودگی و از بین رفتگی مداوم خاک سطح زمین (انتقال یا حرکت آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر در سطح زمین) توسط آب یا باد. فرسایش فرآیندی است که طی آن ذرات خاک از بستر خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می شوند.

فرسایش خاک هم اکنون به یکی از مشکلات مهم استان چهارمحال و بختیاری تبدیل شده و خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی مراتع موجب تشدید فرسایش خاک در این استان شده است.

بر اساس بررسی ها، استان چهارمحال و بختیاری رتبه اول کشور در فرسایش خاک را دارد.

یکی از کارشناسان بخش منابع طبیعی اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن این استان و داشتن بارش های برف و باران فرسایش خاک در این استان از دیگر مناطق کشور بیشتر است.


سجاد حسینی عنوان کرد: حذف پوشش گیاهی در مراتع و کوهستان ها نقش مهمی در فرسایش خاک در این استان دارد . در واقع هر عاملی که سبب شود پوشش گیاهای منطقه کاهش یابد در فرسایش خاک به صورت غیر مستقیم دخالت دارد.

حذف پوشش گیاهی در مراتع و کوهستان ها نقش مهمی در فرسایش خاک در این استان دارد که هر عاملی که سبب شود پوشش گیاهای منطقه کاهش یابد
در فرسایش خاک به صورت غیر مستقیم دخالت دارد، وی عنوان کرد: فرسایش خاک هم در اراضی کشاورزی و هم در مناطق جنگلی استان وجود دارد.

این کارشناس و محقق تاکید کرد: عمده فرسایش اراضی کشاورزی مربوط به اراضی دیم است زیرا این اراضی بر روی یک شیب قرار گرفته اند و خاک حاصلخیز توسط آب به راحتی انتقال می یابد.

وی با اشاره به فرسایش خاک در اراضی جنگلی، تصریح کرد: از بین رفتن درختان جنگل و کاهش پوشش گیاهی نقش مستقیمی در فرسایش خاک در این نقاط دارد.

وی عنوان کرد: عمده ترین مشکل فرسایش در عرصه های جنگلی مربوط به از بین بردن پوشش های گیاهی به دنبال تغییر کاربری و چرای خارج از ظرفیت است.

حسینی با بیان اینکه زیرو رو کردن خاک و شخم های بی رویه و در نهایت از بین بردن لایه حفاظتی خاک در فرسایش آن طی چند سال گذشته تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: باید کشاورزان از نظرات کارشناسی برای شخم زدن مراتع و اراضی کشاورزی استفاده کنند تا سرعت فرسایش خاک در این استان کمتر شود.

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص گفت: فرسایش خاک یکی از مهمترین مشکلات بخش منابع طبیعی در این استان به شمار می رود.

علی محمدی مقدم گفت: در حال حاضر استان چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین نرخ فرسایش خاک در کشور است.


وی عنوان کرد: استان چهارمحال و بختیاری با فرسایش ۲۰تن خاک در هکتار سالیانه بالاترین نرخ فرسایش خاک را در کشور به خود اختصاص داده است.

استان چهارمحال و بختیاری با فرسایش ۲۰تن خاک در هکتار سالیانه بالاترین نرخ فرسایش خاک را در کشور به خود اختصاص داده است
  علی محمدی مقدم میزان فرسایش آبی کشور را ۱۲۵میلیون هکتار بیان کرد و گفت: سالانه بین سه تا چهار میلیارد تن فرسایش خاک در کشور قریب به ۱۰ میلیارد دلار بر آورد شده است.

وی تصریح کرد: در استان نیز میزان فرسایش آبی تقریبا تمام سطح استان چهارمحال و بختیاری را در بر می گیرد و سالانه فرسایش خاک دراین استان به۳۲ میلیون تن می رسد.

وی عنوان کرد: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر بارش است که با توجه توپوگرافی این استان، مستعد فرسایش خاک است.

وی گفت: کاهش پوشش گیاهی به علت چرای دام، خشکسالی و... نقش مهمی در افزایش فرسایش خاک در این استان داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راهکار مبارزه با فرسایش خاک در این استان، تاکید کرد: اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری در این استان از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار به ذخیره ۵۳۰ مترمکعب آب منجر شده که سبب تزریق ۱۰۰۰ متر مکعب آب به سفره های زیرزمینی می شود.

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: بهبود فضای سبز کوهستان ها وکاهش شخم و شیار در اراضی شیب دار نقش مهمی در کاهش فرسایش خاک در این استان دارد که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 25دی 1395، کد مطلب:3876013 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین