پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
در برخی شبکه های ماهواره ای و اینترنتی شنیده می شود که امام حسن عسکری عقیم بوده و فرزندی نداشته است و عبارت عسگری که لقب ایشان است به معنای عقیم و بی‌دانه است.
شعارسال: حجت الاسلام حسن بابایی،‌ مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شهرستان برخوار؛ «چشم برخوار»، گفت: به کار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است، گاهی با بی‌توجهی، برخی کلمات را بکار می بریم ولی به معنای دقیق آن توجهی نداریم. یکی از این اشتباهات که به طور مداوم با آن مواجه هستیم، بیان یا نگارش «عسگری» به جای «عسکری» است.

گاهی برداشت‌های غلط معنایی از این دو عبارت، دستمایه دشمنان دین و امامت امام عصر علیه‌السلام قرار گرفته و بدین‌وسیله این غلط اصطلاحی و لغوی را به دایره موضوع اعتقادی کشانده است.

بابایی در ادامه توضیح داد: در برخی کتب ضاله یا برخی شبکه های ماهواره ای و اینترنتی شنیده می شود که امام حسن عسگری عقیم بوده و فرزندی نداشته است و عبارت عسگری که لقب ایشان است به معنای عقیم و بی‌دانه است؛ فلذا همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی برای اوست. تاریخ گواه است که «عسکری» از مشهورترین القاب آن حضرت است؛ همان طور که امام هادی علیه‌السلام را به این لفظ لقب داده‌اند و عسکر محله‌ای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت. خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی علیه‌السلام، آن حضرت را در سال ۲۳۶ ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن علیه‌السلام و پدر بزرگوارش امام هادی علیه‌السلام در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی می‌کردند و به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی علیه‌السلام است و آنها را عسکریین گفته‌اند.

مسئول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه افزود: اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم می‌بود و از نعمت فرزند محروم تلقی می‌شد. از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و به معنای لشکر است. عسکری اسم منسوب است و منسوب به عسکر است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف).

در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری به‌سزا داشتند. این شایعه و عوامل حکومتی عباسی باعث شدند که عده اندکی از مسلمانان معتقد باشند که امام حسن عسکری فرزندی دارد و او مهدی موعود (عج) است ولی طرفداران این عقیده، خیلی کم بودند، چنانکه نعمانی که در زمان غیبت صغری می‌زیسته، می‌نویسد: این جمعیت کمی که بر این عقیده پا بر جا ماندند همان‌هایی هستند که علی بن ابیطالب درباره‌شان می‌فرماید: در پیمودن راه حق از کمی نفرات وحشت نکنید.

بابایی در پایان ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام، بر نقش سخنوران و مداحان در ترویج عقاید و باورهای مذهبی تأکید کرد و افزود: همگی باید تلاش کنیم تا اسلام و معارف دینی را به طور صحیح به نسل های بعدی انتقال دهیم و به فضل الهی در ترویج و انتشار کلمه صحیح عسکری به جای عسگری بکوشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی چشم برخوردار، تاریخ انتشار: 18 دی 1395، کدخبر: 61612، www.cheshmeborkhar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین