پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
۱۵ مرداد ماه امسال بود که دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان در سفر خود به چهارمحال بختیاری، احداث خط راه آهن اهواز- شهرکرد و اصفهان را مطرح کرد و اجرای آن را باعث اتصال استان خوزستان به استان‌های مرکزی کشور خواند.
شعارسال: دکتر روحانی بودجه مورد نیاز این طرح را یک میلیارد دلار خوانده و اظهار کرده بود که طراحی و برنامه ریزی این است که طی 7 سال پروژه راه آهن به استان چهارمحال بختیاری انجام شود و درهمان روز وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد که این طرح به عنوان مصوب دولت باید آغاز شود.

هم اکنون نزدیک سه ماه از این وعده رییس جمهوری می‌گذرد و اینکه این مصوبه اجرایی شده یا خیر و احداث این خط چقدر در رونق اقتصادی استان خوزستان مؤثر است نکاتی است که در گزارش زیر با مقامات مسئول و نمایندگان مجلس آن را مطرح کرده‌ایم که آن رامی خوانید:

* جزییات اجرای طرح در دیدار با وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است

معاون عمرانی استانداری خوزستان در این خصوص می‌گوید: بحث احداث خط راه آهن اهواز-شهرکرد اصفهان از قبل هم مطرح بود ولی شروع اصلی آن زمانی بود که دکتر مقتدایی استاندار خوزستان و مسئولان استان شهرکرد درخواست کردند که این طرح رنگ و بوی عملیاتی بگیرد.

احمد سیاحی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کابان نیوز اظهارمی دارد: مطالعات اولیه طرح توسط راه و شهرسازی در حال انجام است و طی این هفته در جلسه ای که خدمت وزیر راه و شهرسازی بودیم در خصوص چگونگی برنامه ریزی عملیات اجرایی خط احداث راه آهن اهواز-شهرکرد اصفهان مباحثی عنوان شد و پاسخ ایشان این بود که در حال برنامه ریزی و بررسی موضوع هستیم تا طرح به‌صورت مشارکتی یا توسط بخش خصوصی انجام شود.

این مقام مسئول به سؤال ما که "مزایای این طرح برای خوزستان چیست؟" اینگونه پاسخ می‌دهد: بنادر موجود در استان خوزستان و احداث خط شملچه به بصره که ۳۵ کیلومتر طول دارد از جمله ظرفیت‌های مهمی هستند که با اجرای این طرح در جهت حمل ونقل کالا و جابجایی مسافر و صادرات به کشور عراق جایگاه ویژه می‌یابند .

سیاحی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه ۴۴ درصد واردات کشور از طریق بنادر استان خوزستان انجام می‌شود اگر خط ریلی اهواز-شهرکرد اصفهان احداث شود در رونق اقتصادی استان و صادرات و واردات کالا مؤثر خواهد بود.

وی می‌افزاید: باید به دنبال فاینانس باشیم تا اعتبار کلان مورد نیاز طرح از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی تأمین شود وگرنه دولت به تنهایی از عهده هزینه‌های این طرح برنمی آید.

* صعب العبور بودن مسیر و نداشتن توجیه اقتصادی مهم‌ترین مشکلات طرح بوده است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با کابان‌نیوز می‌گوید: طرح اتصال ریلی اهواز به شهرکرد و اصفهان از ۱۵ سال قبل ودردولت نهم مطرح بود ولی پی گیری‌های خوبی طی ۱،۵ سال گذشته انجام شده و دراین راستا جلساتی با مدیر عامل راه آهن کشور برگزار شد که نتیجه آن انجام مطالعات اولیه طرح است .

"عباس پاپی زاده "مشکل اصلی در اجرای این طرح را ، صعب العبور بودن مسیر و نداشتن توجیه اقتصادی طرح مطرح می‌کند که چون بحث سرمایه گذاری طرح می‌باشد باید از طریق بخش خصوصی داخلی یا فاینانس خارجی اعتبارات آن تأمین شود که مذاکراتی هم در این خصوص با وزارت راه وشهرسازی و راه آهن کشور در حال انجام است.

وی خاطر نشان می‌کند: وزارت راه و شهرسازی پذیرفته که یکی از راه‌های توسعه کشور احداث این مسیر ریلی باشد ولی به خاطر هزینه زیاد باید ابتدا کارهای کارشناسی و فنی طرح صورت گیرد تا بتوان به آینده طرح امیدوار بود.

پاپی زاده تصریح می‌کند: با توجه به اینکه علاوه بر اهواز در شهرستان دزفول هم یک کارخانه فولاد با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن وجود دارد که به ظرفیت فولاد استان می‌افزاید لذا احداث این خط ریلی مزیتی برای استان خوزستان محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: در صورت احداث خط ریلی اهواز- شهرکرد اصفهان، شمال خوزستان از بن بست بودن خارج و مسافت کوتاه‌ترمی شود و چون هزینه حمل بار از معادن سنگ کرمان، اصفهان و وخوزستان کمتر می‌شود (چون از طریق جاده ای دیگر انجام نخواهد شد) لذا توجیه اقتصادی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در خوزستان افزایش می‌یابد.

* مطالعات احداث خط ریلی مرکز خوزستان به خط ریلی کشور در حال انجام است

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان دیگر صاحب نظر گزارش ما می‌گوید: این طرح از سال‌های قبل به عنوان یک ضرورت مطرح بود ولی در سفر دکتر روحانی رییس جمهو رکشورمان به چهارمحال بختیاری رنگ و بوی واقعی گرفت.

" نصرالله دهقانی " اظهار می‌دارد: طبق دستور مؤکد رییس جمهور قرار شد این طرح در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد که این کار انجام شده و مطالعات طرح در حال انجام است.

وی می‌افزاید: با توجه به موقعیت جغرافیایی اصفهان و چهارمحال بختیاری در کشور و اینکه بند ر امام به عنوان قطب صنعتی و حمل کالا در خوزستان محسوب می‌شوند لذا احداث این خط ریلی می‌تواند تحول عظیمی در استان خوزستان ایجاد کند.

با پیوستن خط ریلی مرکز خوزستان به خط ریلی کشور، ۱۰۰ درصد پودر سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانجات فولاد خوزستان تأمین خواهد شد

مدیر کل راه آهن جنوب می‌گوید: اداره راه آهن جنوب فقط بهره بردار طرح است و احداث خطوط جدید ریلی بر عهده وزارت راه و شهرسازی می‌باشد .

"عبدالکریم درویش زاده "در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اقتصادی کابان نیوز اظهارمی دارد: اجرای احداث خط ریلی اهواز-شهرکرد-اصفهان دربحث حمل ونقل پودر سنگ برای شرکت فولاد خوزستان و حمل ونقل مسافر و کالا از استان خوزستان به اصفهان بسیار مؤثر است.

وی بر این باوراست: احداث خطوط ریلی امنیت بیشتری نسبت به جاده‌ها دارند و می توان گفت مصرف سوخت در خطوط راه آهن ۱،۷ مصرف سوخت در جاده‌هاست و بدین علت اجرای این طرح تحول عظیمی در استان ایجاد خواهد کرد.

مدیر کل راه آهن جنوب می‌گوید: پروژه خط راه آهن اصفهان شهرکرد اهواز از جمله پروژه‌های اداره کل است که در سفر ریاست جمهور به استان چهارمحال و بختیاری مطرح شد و قرار است توسط بخش ‌خصوصی اجرا شود و از طریق این پروژه حمل و نقل از داخل استان به استان‌های شمالی کشور افزایش یابد.

از دیدگاه درویش زاده با اجرای این پروژه می‌توان ۱۰۰ درصد پودر سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانجات فولاد خوزستان و سایر شرکت‌های فولاد استان را از طریق ریلی، فراهم نمود و این پروژه علاوه بر تسهیل حمل و نقل در جهت صرفه‌جویی سوخت و کاهش مصرف آن نقش عمده‌ای خواهد داشت.

وی درباره وضعیت خط ریلی شلمچه - بصره هم اینگونه توضیح می‌دهد که برای اتصال این خط که 37 کیلومتر طول دارد، خط ریلی از خرمشهر به شلمچه کشیده شده است ولی هنوز علمی‌ات اجرایی آن آغاز نشده اما در حال پیگیری است.

آنچه از این گزارش برمی آید این نکته است که اگر همت و برنامه ریزی مسئولان امر بعد از گذشت چند دهه نبود آیا باز هم شاهد قوت گرفتن اجرای پروژه‌های عمرانی در احداث خطوط ریلی بودیم؟ در احداث خطوط ریلی که ارتباط زیادی با جان انسان‌ها دارد چقدر به بحث‌های کارشناسی و فنی اهمیت داده می‌شود ؟ با توجه به توان محدود ارگان‌های دولتی در اختصاص اعتبارات به پروژه‌های عمرانی برای حضور فعال بخش خصوصی د راین عرصه آیا اقدامات زیرساختی لازم صورت گرفته است:؟ به راستی نقش برنامه ریزی‌ها و حمایت های مسئولین امر در پیشرفت پروژه‌های عمرانی و رضایتمندی هرچه بیشتر مردم چیست؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سازه نیوز، تاریخ انتشار: 5 آبان 1393، کدخبر: ۱۸۸۶۶ ، www.sazehnews.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین