پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه بهترین سازوکاری که می‌شود برای انتخابات طراحی کرد، همان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضرورتی نداشت و بیشتر موجب ایجاد اختلاف در جبهه اصلاحات شده است.

شعار سال:

محمد رضا راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در خصوص معرفی یک کاندیدای اصلاح‌طلب در کنار روحانی در انتخابات سال آینده اظهار داشت: این بستگی به خود اشخاص دارد، یعنی به این صورت نیست که ما کسی را اجبار کنیم که در انتخابات شرکت کند، هر کس خودش احساس تکلیف و وظیفه کرد و در انتخابات شرکت کرد، وارد میدان شده است.

وی افزود: اینکه ما فکر کنیم ممکن است اتفاقی رخ دهد، طبیعی است اما نباید برای این اتفاقات که قابل پیش‌بینی هم نیست کسی را به اجبار وارد صحنه انتخابات کنیم و بعد بگوییم که انصراف دهد.

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " در روزهای اخیر برخی از جهانگیری، علی مطهری و عارف به عنوان کاندیدا اصلاح‌طلبان نام برده‌اند، آیا این اشخاص در جلسات مطرح هستند؟" گفت: کم و بیش این مطالب را در اخبار خوانده‌ام اما در جلساتی که ما با برخی ازدوستان اصلاح‌طلب مثل آقای کواکبیان، حکیمی‌پور و سید هادی خامنه‌ای داریم تا کنون چنین مطلبی مطرح نشده است.

*شورای سیاستگذاری مشکل قانونی دارد

راه‌چمنی با بیان اینکه این جلسه، جلسه‌ای غیر از شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است در خصوص انتقادات وارد به شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: اگر ما این شورا را یک ائتلاف تلقی کنیم، براساس قانون احزاب که رئیس جمهوری ابلاغ کرده است ائتلاف تشکیل شده از چند حزب و یا گروه سیاسی پروانه‌دار است؛ اما در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اشخاص حقیقی حضور دارند و اشخاص حقیقی با توجه به قانون احزاب نمی‌توانند ائتلاف تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه این ائتلاف از نظر قانونی با مشکلاتی مواجه است ادامه داد: دومین نکته‌ای که حائز اهمیت است، نقش احزاب در انتخابات‌ها است، این احزاب هستند که فعالیت‌های انتخاباتی را مدیریت می‌کنند نه اشخاص، که حالا شخص یا اشخاصی بیایند و برای خودشان ائتلاف تشکیل دهند و کاندیدا معرفی کنند.

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی با تاکید بر اینکه خیلی از اعضای شورای سیاستگذاری را افراد حقیقی تشکیل می‌دهند و از لحاظ قانونی نسبت به این موضوع ایراد وارد است عنوان کرد: این شورا می‌تواند تضعیف کننده احزاب باشد، ما الان شورای هماهنگی اصلاحات را داریم که احزاب زیادی عضو آن هستند و به جای اینکه این شورا را تقویت کنیم و با تقویت آن احزاب را تقویت کنیم آمده‌ایم و از طرحی استفاده کرده‌ایم که احزاب را تضعیف می‌کند.

راه‌چمنی با بیان اینکه همه احزاب باید به شورای هماهنگی اصلاحات بپیوندند و در قالب این شورا کاندیدا معرفی کنند گفت: ضرورتی ندارد که افرادی که حزب ندارند یا عضو حزبی نیستند در این جلسات شرکت کنند، ما باید همه را تشویق کنیم تا احزاب را قوی کنند، یک شخصی اگر می‌تواند به اندازه یک حزب قدرت داشته باشد بهتر است که یک حزب تشکیل دهد یا در احزاب ضعیف‌تر عضو شود و آن‌ها را تقویت کند.

*تشکیل شورای سیاستگذاری موجب ایجاد اختلاف در جبهه اصلاحات شده است

وی با اشاره به اینکه قصد تخریب شورای سیاستگذاری را ندارد و مشکلات آن را از دیدگاه کارشناسی بررسی و بیان می‌کند اظهار داشت: بهترین سازوکاری که می‌شود برای انتخابات طراحی کرد، همان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.دبیر کل جبهه وحدت و همکاری ملی تصریح کرد: تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضرورتی نداشت و بیشتر موجب ایجاد اختلاف در جبهه اصلاحات شده است.

*هیچ کس نمی‌تواند جایگزین هاشمی شود

راه‌چمنی در خصوص تحولات سیاسی کشور پس از در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: هیچ کس در کشور نمی‌تواند بعد از رحلت آقای هاشمی جایگزین ایشان شود، آیت الله هاشمی همواره تکیه‌گاه جبهه‌های سیاسی و مسئولان در مشکلات بود و کمتر کسی می‌تواند نقش او را ایفا کند.

وی افزود: آنچه که مشخص است این است که بعد از هاشمی کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند نقش او را ایفا کند و اگر هم چنین شخصی باشد، نفوذ کلام و قدرت آیت الله هاشمی را ندارد.

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در خصوص ضربه‌ای که جبهه اعتدال و اصلاحات از فقدان آیت الله هاشمی می‌‌خورد اظهار داشت: همانطور که گفتم آقای هاشمی نقش مهمی در کشور ایفا می‌کردند اما آنچه مهم است این است که احزاب نباید متکی به افراد باشند، باید جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و این اصل باید در جامعه و در همه جناح‌های سیاسی حاکم باشد.

راه‌چمنی گفت: جامعه باید حزبی اداره شود و نخبگانی که در احزاب مختلف حضور دارند باید در اداره جامعه نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به اختلافات میان اصلاح‌طلبان اظهار داشت: اختلافات در جبهه اصلاحات فقط به اختلاف بین کرباسچی و عارف محدود نمی‌شود، اصلاحات تشکیل شده از 40، 50 حزب و گروه سیاسی است که مسلما دیدگاه و تفکر این افراد با هم یکسان نیست و اختلاف نظر وجود دارد، اما آنچه که مهم است این است که اصلاح‌طلبان می‌توانند با تمام این اختلاف نظرها دور هم جمع شوند و با دموکراسی و رای‌گیری اختلافات را حل و فصل کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیل دانا، تاریخ انتشار 29 دی 1395، کد مطلب: 1009439: www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین