پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
وقتی به تازگی مردم داراب را ورانداز می کنم، این موضوع برایم ثابت می شود که تفکر همشهریان دارابی در حال عوض شدن است چرا که جامعه جدیدی به نام "جامعه جوان مطالبه گر" در آغاز همه ماجراها مقتدرانه و با خواسته های جدید بسیاری ایستاده است و اکنون نقش اهرمی پرفشار بر مدیران شهری را بر عهده گرفته است.

شعار سال: "یک مدیر خوب می تواند مدیران خوب را شناسایی کند".این جمله را یکی از دوستان رشته مدیریت در بیشتر حرفها و گفتگوهایش برای من تکرار می کند و معتقد است کلید گمشده شهرمان داراب هم، عدم توجه به همین جمله است.

وقتی به تازگی مردم داراب را ورانداز می کنم، این موضوع برایم ثابت می شود که تفکر همشهریان دارابی در حال عوض شدن است چرا که جامعه جدیدی به نام "جامعه جوان مطالبه گر" در آغاز همه ماجراها مقتدرانه و با خواسته های جدید بسیاری ایستاده است و اکنون نقش اهرمی پرفشار بر مدیران شهری را بر عهده گرفته است.

منظور از اهرم فشار توسط این جامعه جدید، همان درخواست مطالباتی است که از طریق پیامک به نشریات محلی، حضور در فضای مجازی و حضور گسترده در اجتماعات مختلف فرهنگی واجتماعی مطرح می شود.این موضوع نشان دهنده حضور طیف گسترده ای از جوانان در مشارکتهای اجتماعی، فرهنگی و حتی موضوعات سیاسی است که در انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی به وضوح خود را نمایان ساخت.

جوانان نسل جدید دیگر منتظر وعده های تکراری نمی مانند و صفحات نشریات، تاییدی بر صحت این موضوع است.متاسفانه یافتن شغل در داراب فرآیندی طولانی دارد که معمولا بدون نتیجه به پایان می رسد و اکثر جوانان ترجیح می دهند از آن بگذرند و با ترک شهر مادری خود به دیگر شهرها و استانهای همجوار بروند تا بلکه بتوانند شغلی برای خود دست و پا نمایند.نبود فضای کاری مناسب و به خصوص پایدار در داراب، آنقدر در جان و خون جوانان ما نفوذ کرده که تبدیل به یک معضل اجتماعی شده و باید فکری به حال آن نمود تا به واسطه ایجاد شغل از مهاجرت جمع عظیمی از نیروهای دارای پتانسیل جلوگیری شود.

این موضوع باید بطور ریشه ای مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان جوابی از آن گرفت.اولین اقدام، شناسایی مدیران توانمندی است که قابلیت یافتن مدیران توانمند دیگری را داشته باشند تا این زنجیره پی در پی تکمیل شده و به سرانجام برسد.وجود مدیران خوب در کنار همدیگر، آرزوی همیشگی مردم داراب است و امیدواریم در دوره جدید نمایندگی، این مسئله برای یک بار هم که شده اتفاق افتد، چون خبرهای خوب در داراب کم شده است و همه عادت کرده ایم بشنویم، فلان قضیه به داراب نرسید و فلان قصه هم شامل داراب نمی شود و علی ما شاءا... .

معضل بسیار بزرگ دیگری که در داراب وجود دارد عدم علاقمندی مردم به "سرمایه گذاری تولیدی" است تا در این وادی بی شغلی و نبود بازار کار بتوان بر مبنای این سرمایه ها حرکتی برای ایجاد شغل و بازار کار نمود.متاسفانه همه کسانی که دارای توانمندی مالی هستند بر روی موضوعاتی همچون خرید ملک سرمایه گذاری می نمایندکه فقط برای خودشان سودی موقت دارد و چیزی از این کار عاید مردم داراب نمی شود و یا با راه اندازی فعالیتهای موقت دیگری همچون: "بیرون بر"، علاوه بر اینکه دست به فعالیتی تکراری می زنند و کار جدیدی تولید نمی نمایند، سرمایه های موجود را نیز از بین می برند چرا که اینگونه فعالیتها در این شهر بسیار زیاد است و بازار آن به دلیل تعدد این بیرون برها کور و راکد خواهد ماند و نمونه های متعدد دیگر..

اما در مواردی که شاید امیدی به ایجاد شغلهای پایدار باشد، هیچ گونه تلاش و سرمایه گذاری از طرف مسئولین انجام نمی شود یا اگر هم تلاشی صورت می پذیرد، نهایتا به سرانجام نمی رسد.برای نمونه، مدیر عامل "شرکت عمران و توسعه داراب" در آخرین نشست خود در تاریخ 9/3/1391 (عصر مردم داراب-خرداد91) اعلام نمود که طرح صنایع نساجی و تولید نخ ظریف و همچنین طرح صنایع غذایی در داراب بنا به دلایلی چون:" عدم مناسب بودن زمین احداث کارخانه(چه محل و چه متراژ)، بالا بودن قیمت زمین، عدم حمایت مسئولین و... به بن بست رسیده است و معنی واضح آن می شود این جمله : " بازار کار دیگری در داراب از دست رفت"، به همین سادگی...!

اکنون این شرکت، احداث طرح 8000 تنی فرآوریی خرما را دستور کار خود دارد تا بتواند در چند ماه آینده کلنگ احداث آنرا بر زمین بکوبد تا حرکتی دیگر از نو آغاز شود، با این امید که طرح به پایان برسد و بازار کاری محدودی برای بچه های داراب فراهم شود، هر چند که جا دارد عزیزان مسئول در شهرستان داراب با پیگیری های مجدانه دو موضوع طرح شده صنایع نساجی و موادغذایی را در دستور کار خود قرار دهند تا این موضوعات میمون و مبارک تحقق یابد.

در مقاله آقای سعید تقی زاده در شماره 29 نشریه سرو داراب،" لزوم ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در داراب" بخوبی مطرح و بررسی شده است.مواردی همچون: سرمایه گذاری در بخش معدن و فلزات ، مرکبات، احداث مراکز و شهرکهای صنعتی، و... موضوعاتی هستند که می توان به آنها پرداخت.وجود مس در داراب موضوع کم اهمیتی نیست چرا که "مس موضوعی جهانی است" و برای مردمان داراب می تواند به عنوان یک موضوع راهبردی در نظر گرفته و بر روی آن سرمایه گذاری شود.

بهر هر حال امیدواریم دری به تخته خورد تا شاید این شهر هم تکانی خورده و از فضای مظلومیت خارج شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی داراب آنلاین، تاریخ 8 تیر 91، کد مطلب: 1117: www.darabonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین