پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۴۷۵۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
مسوولان ارشد نظام بانکی، صاحب‌نظران ارشد اقتصادی، تولیدکنندگان و بانکداران در ششمین همایش با عنوان «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» دو وجه مهم اقتصاد کشور را بررسی می‌کنند.

شعار سال: در وجه نخست، تصویری از آینده نظام بانکی پس از اصلاحات و رفع چالش‌ها ارائه خواهد شد. ارائه این تصویر می‌تواند به‌عنوان نقطه شروع برای حرکت مجدد نظام بانکی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار مدنظر قرار گیرد. در وجه دوم، نیز جهت‌گیری و بازدهی بازارها با توجه به ریسک‌ها داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ششمین همایش پولی با عنوان «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» دو روز دیگر برگزار می‌شود. «دنیای اقتصاد» هرساله به منظور فراهم آوردن محیطی جهت تعامل چهار ضلع بازار پول و سرمایه شامل تصمیم‌سازان، صاحبنظران اقتصادی، بانکداران و تولیدکنندگان اقدام به برگزاری همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» می‌کند که با استقبال فعالان اقتصادی همراه بوده است. امسال نیز برای ششمین سال متوالی این همایش با محوریت اصلاح نظام بانکی برگزار خواهد شد. همایش ششم در کنار تصویر آینده بانک‌ها، جهت بازارها را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.برای آشنایی و شناخت بیشتر از ماهیت همایش مذکور، می‌توان به کارنامه و دستاوردهای همایش‌های گذشته نگاه کرد. خلاصه‌ای از همایش‌های برگزار شده، با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی زمان برگزاری همایش، در ادامه ارائه می‌شود.

*همایش نخست

همایش نخست گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در سال 1390 به قصد بررسی مسائل مربوط به سیاست‌های پولی و نظام بانکداری کشور برگزار شد. علت برگزاری این همایش در سال 1390، سیاست‌های نادرست و غیر‌کارشناسانه پولی و مالی در سال‌های نیمه دوم دهه 1380 بود؛ که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با بحران جدی مواجه شده بود و از این‌رو ارائه راهکار برای این مهم ضروری به‌نظر می‌آمد.در این همایش عملکرد بازار پولی و نظام بانکی کشور و تاثیر آن بر فعالیت‌های تولیدی و تجاری در سایه سیاست‌های پولی که در آن سال‌ها در قالب «بسته‌های سیاستی» سالانه بانک مرکزی اعمال می‌شد، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در همایش نخست بر این نکته تاکید شد که به علت محدود بودن بازار سرمایه در ایران و وابستگی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به بازار پولی و نظام بانکی، تا چه اندازه سیاست‌گذاری‌های پولی در عملکرد کلیه بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار است.

*همایش دوم

همایش دوم در حالی برگزار شد که نوسانات شدید نرخ برابری ارزهای خارجی، تورم رو به افزایش، تضییقات ناشی از کنترل قیمت‌ها، مشکلات مربوط به تجارت خارجی و انتقال ارز، اقتصاد ایران را با چالش‌های کم سابقه‌ای روبه رو کرده بود.در آن زمان با توجه شرایط اقتصادی گفته شده، بسیاری از بنگاه‌ها، اعم از مالی و تولیدی در آستانه ورشکستگی قرار داشتند از این‌رو همایش دوم بر موضوع ورشکستگی با توجه به تجربه کشور‌های دیگر دنیا، تمرکز داشت و اینکه چگونه می‌توان با اصلاح قانون ورشکستگی، آن را در خدمت بازسازی، تقویت و اصلاح مشکلات بنگاه‌ها قرار داد.تاکید همایش دوم بر این بود که برخلاف تصور عمومی، ورشکستگی در دنیای امروز پایان کار نیست؛ بلکه بیشتر به معنای بازسازی و اصلاح مسیر است.

*همایش سوم

همایش سوم پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در پی فراخوانی در پاییز 1392 درباره سیاست‌های ارزی و پاسخ نزدیک به 30 نفر از اقتصاددانان برجسته کشور در داخل و از خارج ایران به آن، در زمستان آن سال برگزار شد. این همایش بر این نکته تاکید داشت که پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز در گذشته تاثیر منفی بر عملکرد اقتصاد ملی داشته است؛ مضافا اینکه اولویت سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی باید کنترل تورم باشد نه تثبیت نرخ ارز. در واقع کاستن از دامنه نوسانات نرخ ارز مهم‌تر از هدف‌گذاری برای نرخ ارز معینی است. نظر به اهمیت رسیدن به‌نوعی اجماع میان اقتصاددانان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی درخصوص غیردستوری بودن نرخ ارز، محور همایش سوم روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به «سیاست‌های پولی و ارزی دولت یازدهم» اختصاص یافت.

*همایش چهارم

در زمستان سال 1393، همایش چهارم در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای و یک سال و نیم پس از روی کار آمدن دولت یازدهم برگزار شد. در آن زمان دولت توانسته بود تورم افسارگسیخته را مهار کرده و به تلاطم‌های ارزی پایان دهد، اما رکود اقتصادی پس از دو سال پیاپی یعنی رشد منفی در سال‌های 1391 و 1392 کشور را به وضعیت بحرانی دچار کرده بود.در این همایش، علاوه‌بر تنگناهای مالی تولید، سیاست‌های دولت برای خروج از رکود و نیز سناریو‌های تجارت خارجی پس از توافق هسته‌ای، با توجه به اهمیت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. موضوع تامین مالی بنگاه‌ها بدون اتکای صرف به نظام بانکی، با انجام اصلاحات ضروری در بازار سرمایه به‌عنوان راه‌حل اساسی برای رفع تنگنای مالی بنگاه‌ها از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بود.

*همایش پنجم

آنچه در همایش چهارم به‌عنوان رفع تنگنای مالی بنگاه‌ها مطرح شده بود، به یکی از محورهای اصلی همایش پنجم تبدیل شد. در این همایش موضوع بدهی‌های دولت و نیز وضعیت نگران‌کننده نظام بانکی کشور و راه‌های برون رفت از آن مورد بررسی و چاره‌جویی قرار گرفت.همایش پنجم بر این نکته تاکید داشت که بدون تشکیل و تعمیق بازار بدهی‌ها، معضل تامین مالی دولت و بنگاه‌های اقتصادی، به‌صورت خروج غیر‌تورمی از رکود امکان‌پذیر نیست. در این همایش، معضل بدهی‌های دولت و وضعیت دشوار نظام بانکی و نیز قفل شدن نقدینگی ناشی از آن بررسی شد و ساماندهی بدهی‌ها در این همایش مورد تاکید قرار گرفت. نتیجه‌ای که از همایش پنجم در مورد بدهی‌های دولت حاصل شد، این است که گام اول و ضروری برای اصلاح امور، شفاف‌سازی وضع موجود است. باید به‌طور دقیق و روشنی معین کرد که بدهی‌های دولت چقدر و به کدام طلبکاران است و در گام بعدی با ایجاد اوراق بدهی، وضعیت سررسید اصل و فرع آنها را سامان داد. از سوی دیگر، بر این نکته تاکید شد که برای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ باید به ایجاد بازار اوراق بدهی با مشوق‌های مالیاتی همت گماشت تا بار سنگینی از دوش نظام بانکی برداشته شود.

*همایش ششم

همایش ششم در حالی برگزار خواهد شد که اقتصاد ایران در حال خروج از حالت جزیره‌ای است. در این شرایط نظام بانکی درصدد برقراری رابطه‌های بین‌المللی است. مساله‌ای که جز با رعایت استانداردهای مورد تایید مراجع جهانی و اصلاح ساختاری نظام بانکی حاصل نخواهد شد؛ اما آنچه مهم جلوه می‌کند الزامات پس از اصلاح است. در همین راستا محورهای همایش ششم به این موضوعات می‌پردازد. محورهای اصلی همایش پنجم بهمن عبارتند از: 1- الزامات و اصلاحات در نظام بانکداری، 2- بررسی قوانین و مقررات بانکداری بین‌الملل و 3- بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت. همایش ششم سعی خواهد کرد تا آینده صنعت بانکداری را به تصویر بکشد.

*سخنرانان همایش

ویژگی مهم همایش‌های «دنیای اقتصاد» گردهم آوردن مسوولان و تصمیم‌گیران رده بالای دولتی در کنار فعالان بخش خصوصی برای رایزنی و تفاهم متقابل است. تجربه همایش‌های گذشته نشان می‌دهد که این نوع گردهمایی‌ها، تاثیر مثبتی روی تصمیم‌گیری‌های مسوولان داشته است. همایش ششم نیز از این قاعده مستثنی نیست.در این همایش، رئیس کل و قائم مقام بانک مرکزی به‌عنوان عالی‌ترین مقامات سیاست‌گذار پولی کشور، دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. نظرات ولی‌الله سیف با توجه به سابقه طولانی در نظام بانکی کشور و اکبر کمیجانی با توجه به پژوهش‌های مختلف او در حوزه بانکی، می‌تواند کارگشا باشد. پژوهشکده پولی و بانکی، به‌عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی نقش موثری در روشن کردن تصویر آینده صنعت بانکداری خواهد داشت. علی دیواندری، رئیس این پژوهشکده نظرات خود را طی همایش در میان می‌گذارد. طهماسب مظاهری، از مدیران گذشته بانک مرکزی نیز در این همایش حضور دارد تا نگاه جامع‌‌تری از بخش سیاست‌گذاری به‌دست آید.

ثبات نظام بانکداری نیازمند مشارکت بانکداران و فعالان این حوزه است. در پنل‌های همایش، مدیران ارشد بانکی و حمید تهرانفر، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی به تبادل نظر می‌پردازند. دکتر پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران بانک خصوصی در ایران شناخته می‌شود از جمله این مدیران بانکی است. همچنین از اتاق بازرگانی تهران نیز، مسعود خوانساری و علی سنگینیان حضور خواهند داشت.دکتر مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز از دیدگاه یک اقتصاددان به موضوعات مورد بحث خواهد پرداخت. دکتر داوود سوری، دکتر پویا جبل عاملی، دکتر علی مدنی‌زاده و دکتر رضا بوستانی نیز اقتصاددانان دیگر حاضر در همایش پیش‌رو خواهند بود. دکتر موسی غنی‌نژاد نیز به عنوان دبیر علمی همایش حضور دارد.

*کارگاه‌های آموزشی

در حاشیه این همایش 3 کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهد شد. این کارگاه‌ها با هدف ارائه تصویر روشنی از آینده بازارها تشکیل می‌شوند. «ریسک ترامپ در بازارها» عنوان کارگاه اول است. این کارگاه ریسک‌ ناشی از تصمیمات مبهم ترامپ را در بازارهای مهم جهانی بررسی خواهد کرد. کارگاه «بازارهای کم‌ریسک در اقتصاد ایران» برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود. این کارگاه به شناخت مخاطبان از کم‌ریسک‌ترین بازارها در ایران کمک خواهد کرد. کارگاه دوم جذاب‌ترین سبد سرمایه‌گذاری را به متقاضیان ارائه می‌دهد. کارگاه سوم به بازار ارز اختصاص دارد. «چشم‌انداز بازار ارز» سعی دارد با بررسی عوامل بنیادی موثر بر این بازار، پیش‌بینی دقیق‌تری از وضعیت بازار در سال آینده بدهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 3 بهمن 1395، کد مطلب: 1087993: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
0
این خبر بجای اطلاع رسانی، بیشتر تبلیغاتی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین