پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
شهردار مشهد مقدس گفت: در حال حاضر نیز یک فضای سیاسی توسط رسانه‌های زنجیره‌ای و فراری‌های خارج نشین بر علیه مدیریت شهری در شهر مشهد به وجود آمده است.
شعارسال: سید صولت مرتضوی ظهر امروز در نشستی خبری در تالار شهدای شهرداری اظهار داشت: برخی از افراد در دولت پس از گذشت سه سال هنوز تصور می‌کنند که زمان انتخابات و شعار سیاسی است.

شهردار مشهد با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با اشتغال خاطرنشان کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان جملاتی از لسان رهبری معظم انقلاب اسلامی صادر شد که قلب هر مسئول و مدیر باغیرتی را آزرده می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیران ارشد ما به ویژه مقام معظم رهبری دغدغه جامعه و مردم را در دل دارند تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که تمام امکانات مملکت و استان در یک هم افزایی، اتحاد و انسجام باید در خدمت اقتصاد مقاومتی و به ویژه رفع نیاز جامعه باشد.

شهردار مشهد عنوان کرد: بنا به دلایلی اشتغال در کشور ما با چالش مواجه شده و مسکن به شدت در رکود است و در کنار اینها سن ازدواج روبه افزایش بوده و از طرفی دیگر نرخ طلاق قدری آزاردهنده است.

وی تصریح کرد: ما نباید در یک فرافکنی مباحث اساسی و اصلی جامعه را در حاشیه قرار دهیم و وارد اموراتی شویم که اساساً جزو نیازهای اولیه جامعه نیست

مرتضوی بیان داشت: از صاحبان قلم و اصحاب رسانه که قدرت نفوذ دارند انتظار می رود تا همه مدیران را برای محیا کردن امر اشتغال سر خط بیاورند و تذکری به ان ها در رابطه با وظایف ذاتیشان بدهند.

شهردار مشهد با بیان اینکه با توجه به رکود و سختی مدیریت شهری به مقوله اشتغال توجه وِیژه ای داشته است گفت: در حال حاضر 17 هزار فرصت شغلی در شهرداری مشهد و 10 هزار شغلی به صورت غیر مستفیم توسط شهرداری ایجاد شده است.

وی با تاکید بر ایجاد مرکزی برای پیگیری اقتصاد مقاومتی در استان افزود: دستگاه‌ها و مدیران استانی باید با مهر و محبت دست در دست یکدیگر بگذارند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کنند؛ در این راه نیز مدیریت شهری از هر فعالیتی که خروجی‌اش به اشتغال و رفع نیازهای مردم منجر شود حمایت می‌کند.

* مرتفع سازی بر اساس طرح مصوب است

مرتضوی در پاسخ به سوالی در رابطه با مرتفع سازی در شهر مشهد گفت: ملاک عمل شهرداری مشهد طرح‌های مصوب گذشته بوده و بنا بر قوانین موجود در طرح‌های مورد استفاده مجوزات لازم را برای ساخت و ساز در شهر را صادر می‌کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه در فرهنگ معماری و شهرسازی دو واژه طرح جامع و طرح تفصیلی بسیار مورد توجه است یادآور شد: به استناد قانون طرح‌های جامع توسط مشاور پس از چندی باید مورد بازنگری قرار بگیرد تا پس از طرح در شورای شهر و شورای عالی استان به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

وی افزود: 18 ماه از تصویب طرح گذشته و هنوز طرحی به ما ابلاغ نشده، بنابراین طبق قانون شهرداری موظف است تا زمان ابلاغ این طرح از طرح‌های مصوب گذشته استفاده کند.

مرتضوی با بیان اینکه رسیدگی به طرح‌های تفصیلی در صلاحیت شورای عالی معماری و شهرسازی نیست عنوان کرد: تعلل غیر منطقی در ابلاغ طرح جامع سبب شده تا طرح‌های تفصیلی در شورای شهر به تصویب نرسد.

شهردار مشهد در رابطه با میزان بلند مرتبه سازی گفت: طرح مصوبی که در سال 52 بوده اجازه داده تا شهرداری برای ساخت ساختمان‌های 8 طبقه پروانه بدهد اما در طرح، پارت زوم‌های مختلفی وجود دارد بنابراین با توجه به پهنه بندی‌های مناطق مختلف میزان ارتفاع ساختمان تفاوت دارد.

وی با اشاره به اثرات عدم ابلاغ طرح جامع به مدیریت شهری مشهد تاکید کرد: تاخیر در ابلاغ طرح جامع سبب سردرگمی شهر و مدیریت شهری شده است.

* زمان انشا، شعار و فعالیت انتخاباتی نیست

مرتضوی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در رابطه با اظهارات رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: از یک فردی که معتقد به کرسی داری در دانشگاه‌ها است و خود را در جایگاه ریاست پژوشگاه قرار داده انتظار می‌رود ادبیاتش موجب وهن جایگاه علمی نشود و بار حقوق و کیفری به دنبال نداشته باشد.

شهردار مشهد با بیان اینکه وقتی سخنان این برادر عزیز را شنیدم احساس کردم آدم با کوه صحبت می‌کند تاکید کرد: بحث بلند مرتبه سازی در اطراف حرم مطهر و اصلاح این ساختار یکی از شعارهای اساسی مدیریت شهری بوده و شورای شهر یکی از اعتراضات شدیدش به عدم ساماندهی طرح پیرامونی حرم مطهر است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای منویات رهبری در شهر مشهد الزامی است خاطرنشان کرد: اگر به حافظه خود رجوع کنید در بدو انتصابم به این موضوع انتقاد داشتم که هیچ کس حق ندارد حرم را در یک تنگنا قرار دهد.

مرتضوی یادآور شد: در ابتدای ورودم به مشهد در دیدار با مرحوم آیت الله طبسی به ایشان عرض کردم که بنده سررشته در شهرسازی ندارم اما اگر اختیار داشتم بعد از فضای قدسی بارگاه رضوِی، فضای 360 هکتاری اطراف حرم مطهر را در شارستان خریداری کرده و تبدیل به فضای سبز می‌کردم.

شهردار مشهد با بیان اینکه اگر ما به جای این سازه‌های زمخت که در اطراف حرم ایجاد شده ارامستان ایجاد می‌کردیم درامدش بیشتر و هزینه هایش کمتر بود گفت: برخی از رسانه‌ها این سخنان را به سخره گرفتند و عنوان کردند که مدیریت شهری در اطراف حرم می‌خواهد قبرستان درست کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح پیرامون حرم مطهر در چه دوره‌ای به تصویب رسیده است عنوان کرد: این طرح‌ها در زمان آقای عبدالعلی زاده به عنوان وزیر مسکن و همین آقای بهشتی در میراث فرهنگی به تصویب رسید.

مرتضوی تصریح کرد: برخی دوستان تصور می کنند که زمان انشا و شعار است به شکلی که پس از گذشت سه سال هنوز تصور دارند که دوران انتخابات بوده و شعار سیاسی می دهند.

شهردار مشهد افزود: آقایانی که انتقاد می‌کنند بیایند و پاسخ بدهند که در زمان تصدی آنها بر مسئولیت‌ها چه کمکی به بافت پیرامون حرم مطهر انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما شروع کننده ماجراها نبودیم گفت: برخی در شورای عالی شهرسازی و معماری اسناد داخلی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و سبب ایجاد شبهاتی برای مدیریت شهری شدند از این رو ما تنها به اتهامات وارده پاسخ گفتیم و هم اکنون نیز معتقدیم که باید برای مردم کار انجام داد و شعار سیاسی برای مردم نان و آب نمی‌شود.

* شما برای بافت پیرامونی حرم مطهر چه کار کرده‌اید؟

مرتضوی با اشاره به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: دوستان ما در این سازمان در بافت پیرامون حرم مطهر چه میزان هزینه کرده اند که امروز به انتقاد از این وضعیت می پردازند.

شهردار مشهد افزود: بخش بسیار بزرگی از فضاهای تاریخی اطراف حرم مطهر توسط شهرداری مشهد تملک شده که از این آثار می‌توان به خانه تاریخی داروغه، احیای خانه توکلی، خانه کرمانی، استحکام بقعه امام زاده محمد و جابه جایی محور شارستان رضوی که به چند اثر تاریخی برخورد می‌کرد از جمله فعالیت‌های ما بوده است.

وی با ابراز شرمندگی از اظهارات اخیر صورت گرفته توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ابتدای طرح بافت پیرامونی حرم مطهر تا زمان شروع تصدی بنده، یک میلیون و 253 هزار متر مربع در اطراف حرم پروانه صادر شده در صورتی که ما در دوره جدید حتی یک متر هم خارج از ضابطه در اطراف حرم پروانه صادر نکرده و به تراکم فروشی نپرداختیم.

مرتضوی تصریح کرد: امروزه به جای اینکه پاسخ به مردم داده شود شاهد آن هستیم که تیم غوغاسالاری که بخشی از دولت را تصرف کرده‌اند در حال فرافکنی بوده و در جایگاه قدرت نقش اپوزیسیون را ایفا می‌کنند.

شهردار مشهد با طرح این سوال که آیا حرم مطهر متعلق به شهرداری و یا ارگان خاصی است گفت: دولت در سه سال گذشته برای بافت اطراف حرم مطهر چه میزان اعتبار تخصیص داده است؟

* رئیس جمهور درباره بافت پیرامون حرم رضوی وعده داده بود

وی با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور به مشهد مقدس و سخنرانی در حرم مطهر یادآور شد: آن روز رئیس جمهور در پیشگاه امام رضا(ع) در رابطه با بهبود بافت پیرامونی حرم مطهر به مردم قول‌هایی داد.

مرتضوی افزود: در آن مصوبات بنا شد تا به ما تسهیلاتی داده شود و در این راستا نیز استاندار خراسان رضوی فعالیت‌های بسیار زیادی انجام داد اما ما عنوان کردیم که تسهیلات یارانه‌ای از دولت نمی‌خواهیم بلکه تنها انتظار داریم تا دولت در جریان مصوبات شورای پول واعتبار و بانک مرکزی به ما 700 میلیارد تومان وام بدهد.

شهردار مشهد ادامه داد: استاندار برای تحقق این مصوبه تلاش‌های بسیاری انجام داده اما باید با قاطعیت گفت که این نافرمانی که در سیستم اقتصادی وجود دارد مصوبات را روی هوا برده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبات دولت در سفر استانی به مشهد بنا شد تا 200 دستگاه خریداری و به شهر مشهد داده شود؛ 100 دستگاه با قیمت 56 میلیارد تومان توسط شهرداری خریداری کردیم اما دولت تنها 20 میلیارد را به ما پرداخت کرده و عنوان می‌کنند که شما سهم القدر خود را پرداخت کرده‌اید.

مرتضوی عنوان کرد: در حال حاضر نیز یک فضای سیاسی توسط رسانه‌های زنجیره‌ای و فراری‌های خارج نشین بر علیه مدیریت شهری در شهر مشهد به وجود آمده است.

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه این استان استاندار دارد عنوان کرد: معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی در صورت وجود مشکل باید مدیران شهرداری را دعوت کرده و مشکلات موجود را اعلام می‌کردند اما متاسفانه برخلاف فرایندهای موجود آقایان استاندار را دور زده و خود به جایگاه تصمیم گیری نشسته‌اند.

وی تصریح کرد: ما در چارچوب وظایف این شورا مصوبات را بر روی چشم می‌گذاریم و قانون گریزی را از احدی به ویژه شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌پذیریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395، کدخبر: 1101806 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین