پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
صبح امروز در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور، به پیشنهاد داریوش اسماعیلی مبنی بر تعریف و اجرای طرح الگوی کشت، نمایندگان مجلس با 188 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع با این طرح موافقت کردند.

شعار سال: داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، کوار و سروستان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب طرح اجرای الگوی کشت در کشور اظهار داشت: در کشور ما، کشاورزی بر اساس برنامه خاصی صورت نمی گیرد و نوع کشت و میزان آن را قیمت سال قبل محصولات کشاورزی تعیین می کند و کشاورزان ما بر همین اساس هر ساله با ضرر و زیان های بسیاری مواجه می گردند به طور مثال همین امسال جمع کثیری از کشاورزان مجبور شدند به دلیل افت بسیار شدید قیمت و نبود بازار مناسب محصولاتی از جمله هندوانه، گوجه فرنگی و یا سیب زمینی های خود را در مزارع رها سازند در حالی که سال قبل این محصولات از قیمت و بازار نسبتا خوبی برخوردار بود که اینها به دلیل نبود الگوی کشت مناسب در کشور می باشد.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه آبخور سد درود زن هم نبود الگوی کشت مناسب باعث شده که عده ای از کشاورزان بالا دست در طول سال هم کشت برنج داشته باشند و هم بتوانند گندم بکارند در حالی که در پایین دست مردمی که حقابه داران اصلی سد درود زن هستند هیچ آبی برای کشاورزی و تامین مایحتاج اولیه زندگی خود ندارند.

این نماینده مجلس نبود قانون الزام آور در رابطه با جلوگیری از کشت برنج را دلیل اصلی روی آوردن مردم بالا دست به سمت برنج کاری دانست و گفت: به پیشنهاد بنده، امروز در مجلس یکی از مطالبات به حق کشاورزان را به تصویب رساندیم که دولت ملزم به تعریف و تهیه الگوی کشت در کل کشور تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه و اجرای آن طی برنامه ششم گردید.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه وزارت نیرو موظف شد فقط بر اساس طرح الگوی کشت آب را در اختیار کشاورزان مناطق مختلف قرار دهد، با این مصوبه دیگر خیالمان راحت است که برای کشت برنج در استان فارس هیچ آبی وجود ندارد و سازمان آب و جهاد کشاورزی جلو کشت برنج در استان را خواهند گرفت.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن از محاسن مصوبات برنامه ششم توسعه، غیر قابل تغییر بودن آن را عنوان کرد و یادآور شد: فقط در صورتی این مصوبات تغییر می کنند که 85 درصد نمایندگان به تغییر آن رای مثبت بدهند.

شایان ذکر است که نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (پنجشنبه، 23 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با بند ژ ماده 45 این لایحه مبنی بر تأمین حق آبه کشاورزان با 162 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند ژ ماده 45 این لایحه آمده است: حقابه کشاورزان از رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها از آب سدهای احداثی بر روی این رودخانه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها تامین شود.

در ادامه نمایندگان با بند الحاقی این ماده به پیشنهاد داریوش اسماعیلی مبنی بر تعریف و اجرای طرح الگوی کشت با 188 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند الحاقی ماده 45 به شرح زیر است: دولت موظف است تا پایان سال اول برنامه طرح الگوی کشت را برای تمامی نقاط کشور تعریف نموده و در طی سال های برنامه ششم به مورد اجرا گذارد، وزارت نیرو موظف است تخصیص آب را مطابق طرح الگوی کشت در اختیارکشاورزان قرار دهد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری صدای خرامه، تاریخ 23 دی 95 ، کد مطلب: 5088: www.sedaykherameh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین