پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
محمودرضا طالبان در یکصد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه پلاسکوی ۵۰ ساله می‌توانست با کمی تدبیر و دوراندیشی و کمی پای بندی به بایدها و نبایدهای شهرسازی، به شکلی دیگر و در نقشی مناسب تر به حیات خود ادامه دهد، گفت: ساختمان های فرسوده ای که نیاز به ترمیم دارند در کشور کم نیست.

شعار سال: وی بی توجهی به تخصص گرایی در بدنه مدیریت شهری را مهم ترین عامل آوار پلاسکو و حوادث بدین شکل دانست و اظهار داشت: امروزه انتخاب و انتصاب های جناحی و برخوردهای سلیقه ای و به دور از ژرف اندیشی چنان در بخش هایی از ساختار مدیریت شهری رخنه کرده است که بروز اینگونه حوادث آنقدرها هم غیرقابل انتظار نیست.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه بی خبر بودن حادثه دلیلی برای فرار از بار مسئولیت ها نیست، اضافه کرد: در مدیریت شهری آنچه حیاتی است تدبیر و دور اندیشی پیش از حادثه است نه یافتن تقصیر و چاره اندیشی حین حادثه!

طالبان با بیان اینکه حادثه پلاسکو واقعه تلخ سایت برمشور شیراز را تداعی کرد، ادامه داد: سست شدن و فروکش کردن زمین در سایت دفن زباله و شهادت چند تن از عزیزان آتش نشان که البته هرگز کسی آن حادثه و غمدیدگانش را از یاد نخواهد برد.

وی گفت: تجهیز به موقع نهادهای متولی جلوگیری از بحران و پیش بینی تمهیدات ایمنی شهرها از دیگر ضرورت هایی است که به نظر می رسد از آن غافل شده ایم.

خطر بازار وکیل را تهدید می کند

شعرا عضو دیگر شورا با اشاره به اینکه حوادثی نظیر آتش سوزی پلاسکو برای اولین بار نیست که در کشور ما اتفاق می افتد، گفت: حوادثی از این قبل به کرات به وقوع پیوسته است؛ بحث بافت فرسوده و تاریخی شیراز و حوادثی که در کمین این بافت قدیمی است و هنوز هم هیچ کسی یک نسخه واحدی برای درمان دردهای این بافت ارائه نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه خطر تخریب همچنان بر سر این بافت کمتر برخوردار شهر سایه افکنده است، اضافه کرد: دندان گزیدن پس از حادثه فایده ای ندارد.

وی بابیان اینکه اگر در بافت های قدیمی و تاریخی شهر هرگونه اتفاقی بیفتد به دلیل شرایط موجود امکان امدادرسانی وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه شیراز بر روی خط زلزله قرار دارد باید احساس خطر بیشتری کرد.

شعرا تصریح کرد: سالیانه بخش های بیشتری از شیراز نیز به علت فرسودگی به این بافت ها اضافه می شود.

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز اعطای وام های کم بهره مسکن با ساکنان این محله ها، بخشش عوارض نوسازی و اعطای امتیاز ویژه برای سرمایه گذاری و غیره را از سیاست هایی دانست که تغییرات چندانی در روند توسعه و نوسازی و توانمندسازی این بخش ناکارآمد شهری صورت نگرفته است.

وی با اعلام اینکه حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار از مساحت شهرستان شیراز را بافت فرسوده این شهر و سکونتگاه های غیر رسمی با بیش از ۳۵ درصد جمعیت شهر تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: ۳۶۰ هکتار فرسوده معادل ۲۱ درصد از مساحت بافت فرسوده را نیز بافت تاریخی و فرهنگی تشکیل می دهد.

شعرا همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر طرح های بسیاری برای نوسازی واحیا این منطقه تهیه شده است اما همه این طرح ها به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اند، افزود: هنوز به کیفیت مطلوب در خصوص نحوه استفاده از مصالح ساختمانی نرسیده ایم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به وضعیت ایمنی بازار وکیل گفت: بحث کنترل بناها و اطفای حریق بهم ریختگی سیم برق، وجود انبارهای تجاری قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه غیر از بناهای منطقه هشت ساختمان های خیابان های زند، لطفعلی خان، قصردشت، قاآنی، مشیر و همگی فرسوده هستند، اضافه کرد: در بررسی انجام شده توسط معاونت اجرایی شهرداری بیش از ۲۳۴ ساختمان عمومی نوساز شهر دارای نواقصی عمده هستند که هنوز برطرف نشده است.

شهردار شیراز نیز در یکصد و نود و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز بابیان اینکه در مواقع بحران همه خود را کنار می کشند و همه رئیس می شوند، اظهار داشت: اصلا شهرداری را به حساب نمی آورند و شهرداری حق اینکه مکانی را تعطیل کند ندارد چرا که اگر اختیاری داشت حادثه پلاسکو اتفاق نمی افتاد.

علیرضا پاک فطرت با اشاره به اینکه ساختمان های فرسوده در شیراز بسیار هستند و شاهد فعالیت مدارس فرسوده و غیراستاندارد نیز هستیم، افزود: ما به دلیل عدم داشتن اختیار اجرایی در این حوزه، جرات بستن هیچ کدامشان را نداریم.

وی با اشاره به اینکه برخی از مدارس ما با یک زلزله ۶ ریشتری آوار می شوند و مقاومتی ندارند، اظهار داشت: قبل از بروز هرگونه مشکلی از قبیل آتش سوزی و فروریزی این مدارس و ساختمان های قدیمی اگر بخواهیم اقدامی کنیم اجازه نمی دهند و پس از رخدادهای ناگوار شهرداری را اولین مقصر می دانند.

کارخانه روغن نباتی شیراز یک بمب ساعتی است

شهردار شیراز با بیان اینکه نمامی ایستگاه های آتش نشانی مدرن شده اند و با امکانات روز اروپا اداره می شوند، افزود: سازمان آتش نشانی شیراز در حد اروپا است اما شهردارش در حد شهردار اروپا اختیار ندارد که اگر کاری می توانست انجام دهد هتل آسمانی شکل نمی گرفت.

پاک فطرت در خصوص وضعیت هتل آسمان گفت: این هتل در موقعیتی قرار گرفته که در صورت بروز هرگونه مشکلی امدادرسانی به این ساختمان امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: ما در آتش نشانی مشکل نیروی انسانی نیز نداریم چرا که آتش نشانان ما برای اولین بار در کشور توسط کماندوهای ارتش آموزش دیده اند.

شهردار شیراز در خصوص شرایط اصناف شیراز گفت: در برخی از مجتمع های تجاری فعال شهر، ۵۲ صنف با سازه های پیچ و مهره ای در فضای مشاع و مجاور حضور دارند که در صورت بروز هرگونه مشکلی آتش نشانی نمی تواند خدمات رسانی کند.

وی به مراکز تجاری فعال بدون مجوز اشاره کرد و اظهار داشت: این ها غرفه های جدا از مغازه های موجود در مجموعه تجاری فعال کرده اند و هیچ گونه مجوزی ندارند و همچینن مسائل ایمنی را نیز رعایت نکرده اند و در صورت اعتراض شهرداری نامه دیوان عدالت اداری را نشان می دهند و می گویند با اجازه در حال کسب و کار هستند.

پاک فطرت اعلام کرد: در صورتی که هر گونه اتفاقی بیفتد همگان باید بدانند که شهرداری هیچ گونه مجوزی به اینگونه مراکز تجاری نداده و اختیاری هم برای تخریب و تعطیل کردنشان ندارد.

پاک فطرت به وجود ساختمان‌های اداری و مسکونی غیر ایمن در شیراز اشاره و خواستار توجه مسئولان به این موضوع شد و گفت: راهکار مقابله با این مشکلات، ایجاد مدیریت واحد شهری و دادن اختیار کافی به شهرداری و شورا برای اجرای قوانین است.

شهردار شیراز از کارخانه روغن نباتی در دل شیراز به عنوان یک بمب ساعتی یاد کرد و گفت هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد و این در حالی است که برای انتقال آن به خارج از شهر به اخطارهای شهرداری هیچ توجهی نشده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تحلیلی خبری زرقونیا، تاریخ 5 بهمن 95 ، کد مطلب: 7786: www.zarghoonia.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین