پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: به لحاظ هزینه فایده بهتر بود به جای پروژه پل صدر دو خط مترو در تهران راه‌اندازی می‌کردیم.

شعارسال: محسن سرخو در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روز گذشته با ناظر ساختمان گود ایران زمین صحبت داشتم؛ گفت: گزارش وی حاکی از آن بود که طی 10 روز گذشته تغییر شکل‌ها و حرکت های نگران کننده‌ای در گود مشاهده شده که احتمال ریزش مجدد آن وجود دارد.

وی ادامه داد: از ناظر پروژه خواستم که گزارش را برای شهرداری منطقه ارسال کند، امروز نیز با قائم مقام معاونت شهرسازی شهردرای تهران صحبت کردم و فکر می‌کنم؛ این موضوع باید با قید فوریت در کمیسیون عمران و شهرداری مورد رسیدگی قرار گیرد.

*ضرورت رفع خطر سریع از خیابان ایران زمین

سرخو عنوان کرد: باید بررسی‌های فنی‌ لازم صورت گیرد تا اگر دوباره خطری خیابان ایران زمین و گلستان را تهدید می‌کند با سرعت رفع شود.

رییس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران با یادآوری اینکه در حال حاضر این ملک به دلیل بدهی‌های بابک زنجانی در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است، افزود: امیدواریم زودتر نسبت به ساختمان مذکور تعیین تکلیف شود تا شاهد رخداد حادثه دیگری در تهران نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای پر کردن یک گود تنها نخاله و خاک دستی کافی نیست و رفع خطر نمی‌کند؛ بلکه باید گود با مصالح مستحکم پر شود تا جلوی ریزش دیواره را بگیرد. بهترین کار این است که طرح نهایی آنچه که قرار است؛ در آن منطقه به اجرا درآید، مشخص و سریعا اجرا شود، زیرا با اجرای طرح کف گود فوندانسیون ریخته شده و اسکلت اجرا می‌شود که در نتیجه خطر رفع خواهد شد.

*شهرداری برای بابک زنجانی استثنا قائل شد

سرخو با تاکید بر اینکه اساسا این پروژه مشکلات زیادی داشته، اظهار کرد: در منطقه‌ای که این پروژه واقع شده به هیچ یک از شهروندان تهران اجازه احداث بنایی با بیش از 2 طبقه روی زیر زمین داده نمی‌شود، اما متاسفانه به بابک زنجانی به دلیل مطالباتی که بابت پروژه پل صدر از شهرداری داشته، طی شش ماه و با چهار مصوبه کمیسیون ماده 5 اجازه داده شد که بیش از این تعداد طبقات بسازد.

وی ادامه داد: تعداد طبقات اجازه داده شده به بابک زنجانی از شش طبقه شروع شد و در نهایت به 38 طبقه رسید که 10 طبقه زیر زمین و 28 طبقه بالای زمین قرار داشت.

این عضو شورای شهر با اظهار تاسف از این که زمان گودبرداری از این پروژه دقت کافی به عمل نیامده است، اظهار کرد: آزمایش مکانیک خاک دقیق نبود زیرا آزمایش نشان می‌دهد که در این پروژه 4 متر خاک دستی وجود دارد در حالی که ارتفاع خاک دستی در محل به 10 متر هم می‌رسد. همچنین جریان بالادست این زمین محاسبه نشده بود که باعث ایجاد رطوبت در دیواره‌ها و ریزش زمین شد.

وی با اشاره به خسارت 10 تا 12 منزل مسکونی اطراف پروژه گفت: به علت مطالبات وزارت نفت کل اموال زنجانی تحت اختیار این وزارتخانه قرار دارد که این ملک نیز یکی از اموال است که امیدواریم زودتر درباره آن تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر یادآور شد: در پروژه پل صدر بابک زنجانی تامین کننده مالی قطعات وارداتی این پروژه همچون نئوپرن‌ها بود که این قطعات به اسم اروپایی وارد شدند، اما به محض این که نئوپرن‌ها زیر بار قرار گرفت از هم گسیخته شد و به همین بهره‌برداری از پل صدر 4 ماه به تعویق افتاد.

*به مطالعات پروژه خط می‌دهند

وی خاطرنشان کرد: نباید در تمام فعالیت‌های اجرایی تاکید از بالا به پایین باشد؛ بلکه باید از گروه مهندسان مشاور مشورت گرفت.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه هزینه انجام مطالعه بر روی یک طرح تنها یک درصد هزینه اجرای آن است تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر درباره طرح‌ها مطالعه کافی صورت نمی گیرد یا اگر در این باره اقدام شود به کارشناسان خط می‌دهند که چگونه مطالعه را انجام دهند.

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه هزینه انجام شده در پروژه پل صدر و تونل نیایش به اندازه هزینه راه‌اندازی دو خط مترو است، بیان کرد: به جای این دو پروژه می‌توانستیم خط شش و هفت مترو را راه‌اندازی کنیم و درحال حاضر نیز مشغول ساخت خط 8 و9 مترو باشیم.

وی تاکید کرد: پل صدر سازه‌ای با تکنولوژی بالاست، اما به لحاظ ترافیکی نسبت به هزینه گزاف آن هیچ مزیتی ندارد.

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری گزارشی دقیقی از هزینه پل صدر ارایه نکرده است، گفت: تا سال 93 تنها 4 هزار و 200 میلیارد تومان صورت وضعیت‌ها و پیش بینی تعدیل‌ها بوده است، اما این که چه قدر ملک تملک شده باید به این هزینه اضافه شود.

وی ادامه داد: طی 10 سال گذشته رقم بالایی ملک توسط شهرداری تملک شده که در گزارشی که شهرداری دو هفته پیش در شورا ارایه کرد اعلام شد؛ 9 هزار میلیارد تومان ملک توسط شهرداری فروخته شده و 20 هزار میلیارد تومان ملک خریداری شده، این درحالی است که ملک‌های خریداری شده دارایی نبوده و هزینه است، اما 9هزار میلیارد تومانی که خرج کردیم؛ همه دارایی بوده است.

*به جای پل صدر مترو می‌ساختیم

سرخو خاطرنشان کرد: امیدوارم معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موفق شود؛ ترافیک خیابان‌های صدر، کردستان و نیایش را کاهش دهد، اما اصل موضوع آن است که به لحاظ هزینه فایده بهتر بود به جای این پروژه دو خط مترو در تهران راه‌اندازی می‌کردیم.

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به نحوه به مناقصه گذاشتن خط 6 مترو تهران اظهار کرد: این مناقصه در دو قطعه پیش بینی شده بود و شرط حضور در مناقصه آن بود که شرکت کننده یک بانک تامین کننده مالی داشته باشد و اگر شرکتی نتوانست این تامین کننده را داشته باشد در مناقصه شرکت نکند.

وی افزود: با این شرط تنها دو شرکت توانستند؛ در این مناقصه شرکت کنند یکی برای قطعه یک و دیگر برای قطعه دوم که هر دو نیز نامه‌ای از بانک دی مبنی بر اینکه این بانک حامی مالی پروژه خواهد شد داشتند و این مساله مانند آن بود که ترک تشریفات مناقصه، کار رابه دوپیمانکار داده است.

*ابهام در مناقصه خطوط مترو

سرخو عنوان کرد: بعد ازچند ماه شهرداری اعلام کرد که بانک دی اعلام عدم توانایی برای حمایت مالی از این شرکت‌ها کرده است لذا شهرداری بانک شهر را مکلف به حمایت مالی از این دو پیمانکار کرد. این درحالی است که اگر قرار بود بانک شهر پشتیبان باشد باید اعلام عمومی می‌شد تا سایر شرکت‌ها هم بتوانند در مناقصه شرکت کنند.حال جای سوال است که این پروژه اختصاصا به این دو پیمانکار واگذار شد.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: به این ترتیب بانک شهر طلبکار شهرداری می شود و پیمانکار کار خود را انجام داده و هزینه اش را از بانک دریافت می کند و بانک نیز طلب خود را با درصدی سود به تدریج از شهرداری می‌گیرد. حال پیمانکار نه هزینه‌ای کرده و نه شریک آورده است و به رغم این پیمانکار منحصر به فرد بوده است درحالی که پیمانکارها شخصی بوده و وابستگی به دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی ندارند.

وی با بیان اینکه خط 7 مترو توسط سپاسد و قرارگاه خاتم الانبیاء انجام می شود، اما در خط شش مترو شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند که یکی از آنها شرکت چیلکو است. ابهام من آن است که اگر این شرط توسط دو پیمانکار مذکور محقق نشده باید کار از آنها گرفته و فراخوان عمومی می شد تا سایرین بتوانند در مناقصه شرکت کنند.

سرخو با بیان اینکه شرکت های دیگری بودند که پشتیبانی مالی داشتند و وابسته به نهادهای عمومی بودند اظهار کرد: این شرکت ها به دلیل آن که از پشتیبانی یک بانک برخوردار نبودند پاکتشان باز نشد به طور مثال شرکت سابیر که وابسته به سازمان تامین اجتماعی بود درخواست شرکت در مناقصه داشت.

وی افزود: در جلسه مناقصه، این شرکت حدود 60 میلیارد تومان قیمت پایین‌تری پیشنهاد داده بود نسبت به شرکت چیلکو اما از آنجایی که چیلکو نامه از بانک دی داشت برنده اعلام شد، در حالی که بعدا بانک دی اعلام عدم حمایت کرد و بانک شهر وارد این عرصه شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 3 شهریور 1395، کدمطلب: 403829 ،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین