پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
یک کارگاه تولیدی که تا اسفندماه سال گذشته به طور مستقیم برای 50 نفر اشتغال ایجاد کرده بود، به دلیل عدم حمایت مسؤولان، تعطیل شده و این تعداد نان‌آور خانوار به آمار بیکاران استان کردستان اضافه شدند.
شعارسال: امروزه بحث تولید یکی از مباحث و مسائل مهم در هر جامعه و هر کشور محسوب می‌شود، چون تولید نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و رونق کسب و کار و مهم‌تر از آن، بحث اشتغال‌زایی دارد و در این راستا عوامل زیادی دست به دست هم‌دیگر می‌دهند تا یک واحد تولیدی کوچک یا بزرگ راه‌اندازی شود و بتوانند سرمایه لازم را از راه‌اندازی تا تولید به سرانجام برسانند.

بعد از راه‌اندازی، سرمایه مساله بسیار مهم برای هر واحد تولیدی حمایت است که این حمایت می‌تواند از طرف مسؤولان و همچنین از طرف مردم باشد، لذا اگر حمایتی صورت نگیرد، منجر به تعطیلی کارگاه‌ها و افزایش بیکاری و هم‌چنین افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

محمدصدیق دستی صاحب یکی از کارگاه‌های تولیدی و بسته‌بندی حبوبات در استان کردستان است که بنا به گفته خودش، به دلیل عدم حمایت مسؤولان و ورود اجناس قاچاق و همچنین خریدهایی از استان‌های دیگر، کارگاه وی از رونق افتاده و اسفندماه سال گذشته به کلی تعطیل شده است.

خبرنگار فارس در خصوص وضعیت تولید در استان و چگونگی حمایت مسؤولان از بخش تولید، با آقای دستی مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌آید.

* لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و زمینه فعالیتتان را بیان کنید.

محمدصدیق دستی هستم و حدود 25 سال است که در کار تولید مشغول به فعالیت بوده و در چند سال گذشته در زمینه تولید و بسته‌بندی حبوبات مشغول به کار هستم.

در طول 10 سال گذشته حدود 50 نفر مستقیم در این واحد کار می‌کردند که به مرور کمتر شده و در اسفند 94 کارگاه کلا تعطیل شد و متاسفانه برخلاف میل خودم 25 نفر به آمار بیکاران اضافه شد.

* علت بیکاری کارگاه‌ چه بود؟

ما از همان اوایل کار، تمام مجوزهای لازم را اخذ کرده و سرمایه لازم را تامین کردیم ولی در این اواخر که قرار بود در بحث یارانه‌ها به تولید کمک کنند متاسفانه هیچ کمکی نشد و مالیات و هزینه‌های مصرفی از جمله آب، برق و سایر موارد چند برابر شد و تسهیلات هم با سود بالا به صرفه نبود.

متاسفانه مردم هم به دلیل باور نداشتن تولیدات داخلی از ما خرید نکردند و در نهایت کار را تعطیل کردیم، هرچند که کیفیت ما با شرکت‌های مطرح کشوری در حال رقابت بود و مسؤولان هم کلا ما را فراموش کردند.

* چه میزان سرمایه داشتید؟

اجازه بدهید در این مورد توضیح ندهم و فقط بگویم که در 25 سال گذشته، 3 دستگاه خریداری کردم به مبلغ60 میلیون تومان و الان 8 هزار متر سوله و محوطه به خواب رفته است، حالا حساب کنید که چند میلیارد تومان سوله و دستگاه که سوله ما اولین سوله ایزوله در استان بود اکنون بدون استفاده مانده است.

* آیا برای حمایت به مسؤولان مراجعه کردید؟

بله. ولی هیچ حمایتی نکردند بارها به فروشگاه‌های مختلف از جمله رفاه، اتکا و غیره مراجعه کردیم ولی از استان‌های دیگر با تریلی جنس می‌آورند و از ما خرید ندارند.

وقتی وام با 24 درصد سود می‌دهند و من تولیدکننده 5 درصد بر روی اجناس دارم، چگونه پول بیمه، کارگر، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های مصرفی، مواد اولیه و غیره را تامین کنم، براستی که مسؤولان به کلی ما را فراموش کردند.

* عدم حمایت از شما چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

خروج سرمایه از استان و هم‌چنین خروج نیروی کار و عقب افتادگی بیشتر استان، محرومیت بیشتر، تعطیلی کارگاه‌ها، افزایش بزه و آسیب‌های اجتماعی، رکود سرمایه، قاچاق و ورود جنس‌های بی‌کیفیت، اعتیاد، طلاق و سایر موارد دیگری که به همراه می‌آورد.

* به نظر شما چه عوامل دیگری در تعطیلی کارگاه‌ها تاثیرگذار هستند؟

تولیدات ما به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول 30 درصد که با مجوز کار می‌کنند، دسته دوم 30 درصد که زیرزمینی و بی‌مجوز و بی‌کیفیت هستند و دسته چهارم 40 درصد که قاچاق است و باید با این موارد برخورد شود که متاسفانه نمی‌شود.

* چه عواملی می‌تواند به شما کمک کند؟

در درجه اول باید یک سازمان حمایت از تولید بنا به نیاز، مجوز تولید بدهد، بنا به نیاز بفروشد و بنا به نیاز اضافه تولید کند که چنین چیزی وجود ندارد.

دوم مبارزه با قاچاق کالا است و سوم حمایت از کارگاه‌ها با اعمال مالیات کمتر، تسهیلات ارزان قیمت و اینکه بازار فروش و صادرات را تسهیل کرده و حمایت کنند.

* شما محصولات تولیدی کارگاهتان را به کجا صادر می‌کردید؟

از این محصولات برای مصرف استان خودمان استفاده کرده و برای استان‌های هم‌جوار و کشور عراق صادر می‌کردیم.

* در حال حاضر که سوله بیکار شده است؟ چرا کار دیگری راه‌اندازی نمی‌کنید؟

بله. سوله کلا خالی شده و من با کدام حمایت کار کنم؟ دوباره منتظر ورشکست شدن باشم؟ الان خودم بعد از چند سال تولید نگهبان سوله شده‌ام.

* مردم چگونه می‌توانند از شما حمایت کنند؟

مردم باید اجناس داخلی را باور داشته باشند، خرید کنند و اعتماد داشته باشند و تا اجناس داخلی هست از اجناس استان‌های دیگر و از اجناس قاچاق بی‌کیفیت خرید نکنند زیرا حمایت مردم منجر به توسعه کارگاه‌ها و اشتغال جوانان استان می‌شود.

قطعا اگر همه ما از واحدهای تولید داخلی خرید کنیم و باور داشته باشیم که این خریدها موجب تولید بیشتر می‌شود و این تولید بیشتر نیاز به نیروی کار بیشتر و در نهایت اشتغال بیشتر دارد در نهایت موجب رشد و شکوفایی اقتصادی برای استان خواهد شد اما متاسفانه خیلی از کارگاه‌ها یا تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی هستند و یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

امیدواریم مسؤولان حمایت لازم را انجام دهند و در روند بهبود اشتغال‌زایی، کمترشدن آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری و رنگین شدن سفره‌های تک تک جوانان استان کردستان کمک کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13 دی 1395، کدخبر: 13951011000756، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین