پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
براساس یک تحلیل تازه، حدود 90 درصد پرندگان دریایی، مواد پلاستیکی بلعیده‌اند به طوری که احتمالا حداقل بخشی از آن در بدن این حیوانات باقی‌مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند تا زمانی که روند ورود زباله به اقیانوس‌های جهان ادامه دارد، اوضاع برای پرندگان بدتر هم خواهد شد.

«اریک ون سبیل» از مسئولان این مطالعه می‌گوید که اقیانوس‌ها اکنون آکنده از پلاستیک هستند و تقریبا قطعی است که تا سال 2050، لاشه هر پرنده‌ای کشف شود بتوان در آن یک قطعه پلاستیک پیدا کرد. دکتر ون سبیل و همکارانش گزارش خود را در نشریه «پی ان ای اس» منتشر کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تحلیل از یک جهت شوکه‌کننده است اما از سایر جهات به طرز غم‌انگیزی آشناست. مطالعات متعدد اکنون حجم روزافزون زباله‌های پلاستیکی که با جریان باد یا آب به دریاها می‌ریزد را آشکار کرده و این روند تاثیری مخرب بر زیستگاه آبزیان دارد.

برای پرندگان که دایم دنبال غذا می‌گردند، یک فندک پلاستیکی یا در بطری که براق باشد می‌تواند همچون یک ماهی جلوه کند. اگر این مواد بلعیده شود ممکن است در دستگاه گوارش پرندگان بماند، چون از آن رد نمی‌شود و سلامت حیوان را به خطر می‌اندازد.

با افزایش انبوه زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس ها - براساس یک تخمین حدود هشت میلیون تُن در سال - خطرات بیشتری حیات وحش را تهدید می‌کند.

دانشمندان استرالیایی و انگلیسی در مقاله خود در «پی ان ای اس» چند دهه مطالعات در این زمینه را مرور کردند تا روند کنش و واکنش پرندگان و این زباله‌ها را ردگیری و درک کنند. داده‌ها نشان می‌داد که در سال 1960، شاید در بدن کمی بیش از 5 درصد پرندگان قطعات پلاستیکی پیدا شود اما امروز این رقم حدود 90 درصد است. همچنین براساس پیش بینی تیم کارشناسان با ادامه این روال تا 2050 این رقم به 99 درصد کل پرندگان دریایی خواهد رسید؛‌ یعنی تقریبا هیچ پرنده‌ای نخواهد بود که از این آلودگی متاثر نشده باشد.

در جهان حدود 400 گونه مختلف پرنده دریایی وجود دارد. متخصصان می‌گویند که پرندگان بیش از هر جا در نواری در اقیانوس جنوبی در نزدیکی استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی با خطر روبرو هستند. اینها جاهایی نیستند که بیشترین زباله پلاستیکی شناور باشد بلکه نقاطی است که بیشترین پرندگان را دارد.

زمانی تصور می‌شد این ناحیه بکرترین آب‌های جهان را داشته باشد اما اکنون آنقدر آلوده است که دسته بزرگی از گونه‌ها در تماس با زباله قرار می‌گیرند.

دکتر ون سبیل گفت:‌ دیگر چیزی به نام اقیانوس بکر وجود ندارد.

وی افزود:‌ تک تک اقیانوس‌ها اکنون آکنده از پلاستیک هستند. بعضی بیش از سایرین اما ما دریافتیم که حتی در اقیانوس‌هایی که مشهور به آلودگی به پلاستیک نیستند هم حالا مقدار زیادی زباله پلاستیکی هست و این همان جایی است که بیشترین زیان را وارد می‌کند چون همه پرنده‌ها آنجا هستند.

یکی دیگر از یافته‌های این گزارش این است که این مشکل واقعا قابل حل است. فقط اگر بتوان جریان زباله‌های پلاستیکی به سمت اقیانوس‌ها را بند آورد، پرندگان دریایی ظرفیت بهبودی سریع را دارند.

«کریس ویلکاک» از موسسه پژوهشی فدرال استرالیا (CSIRO) گفت: این مشکل متفاوت از چیزی مثل تغییرات آب و هوایی است،‌ چون درمان نسبتا آسانی دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت سلامت‌نيوز ، تاریخ انتشار سه‌شنبه 10 شهريور 1394، کد مطلب: 160108 : www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین