پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
ابوالقاسم عربیون گفت: در حوزه ساختاری، اداری و علمی بخش کشاورزی در ایران عیوب بسیاری وجود دارد. تمامی کارها را کشاورزان خورده پا به روش سنتی و با تکیه بر تجربیات خود انجام می دهند.

شعارسال: مرکز آمار ایران طی گزارشی رشد بخش کشاورزی در سال 1394 و 6ماهه سال 1395 ره به ترتیب مثبت 5.5 و 6.1 درصد اعلام کرده است؛ ارزیابی جدیدترین برآوردهای وزارت جهاد كشاورزی از تولید انواع اقلام محصولات كشاورزی تا پایان سال 1395 حاكی از آن است كه رشد ارزش‌افزوده بخش كشاورزی (به قیمت ثابت) در سال 1395 حدود 5.7 درصد خواهد بود كه نسبت به برآوردهای قبلی با افزایش همراه بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، رشد بخش کشاورزی تابعی از اقتصاد کشور نیست و بیشتر از عواملی همچون میزان بارندگی، جریان‌های سطحی، سطح زیر كشت، میزان استحصال آب از منابع آب زیرزمینی و ... تاثیر می پذیرد به همین جهت دولت نباید رشد بخش کشاورزی را جزو دستاوردهای خود قلمداد کند.

ابوالقاسم عربیون، استاد دانشگاه تهران در مورد رشد بخش کشاورزی در سال 94 و 6 ماهه نخست سال 95 گفت: از آنجایی که بخش کشاورزی تابعی از عوامل تولید است کاملا مشخص است که رشد داشته است. برای بهبود وضعیت در بخش کشاورزی باید در این بخش سرمایه گذاری مفید انجام بدهیم چرا که در بسیاری از مواقع شاهد سرمایه گذاری های غیر مفید همچون سرمایه گذاری های غیر مرتبط، اسمی، با بهره وری پایین، فرسوده و ... هستیم که بر وضعیت کشاورزی اثر مثبت نمی گذارد برای تاثیر مثبت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید سرمایه گذاری هایی مد نظر قرار بگیرد که بهره وری را بالا ببرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما به طور کلی کشاورزی تابعی از عوامل بخش خودش است و موتور کشاورزی تابع عوامل مستقلی است که با شرایط کلان فرق دارد مانند آب و هوا، نیروی انسانی که فراوان وارزان است، بارندگی که آن هم خوب بوده است.

به گفته این کارشناس؛ ما نظام کشت نداریم که نشان بدهد بر اساس چه برنامه و منطبق با چه اهدافی چه داده ای باید کشت شده و چه ستاده ای را برداشت کنیم. تنوع الگوی کشت نداریم، نقشه زراعی در کشور نداریم که مشخص باشد کجا بکاریم، چه بکاریم، کشور چه محصولاتی را بیشتر نیاز دارد و .... در حقیقت استراتژی کلان تیوریک و اجرایی نداریم.

وی ضمن انتقاد به ساختار سازمانی بخش کشاورزی تصریح کرد: در حوزه ساختاری، اداری و علمی بخش کشاورزی در ایران عیوب بسیاری وجود دارد. تمامی کارها را کشاورزان خورده پا به روش سنتی و با تکیه بر تجربیات خود انجام می دهند.

عربیون افزود: کشاورزی ما تجاری نیست؛ معیشتی و سنتی است اگر به این رشد رسیده حاصل زحمات کشاورزان است اگر دولتمردان ادعا کنند که این رشد محصول زحمات آنهاست اظهارنظر خارج از انصاف داشته اند.

این کارشناس کشاورزی گفت: برنامه ریزی منسجم، ساختارمند و کارآفرین در کشور ایجاد نشده و بهره وری همچنان پایین است به حدی که 90 درصد آب کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد و 70 درصد آن به هدر می رود.

وی با ارائه راهکاری ادامه داد: برای بالا رفتن بهره وری در بخش کشاورزی باید ظرفیت ها را بالا برده و روی ساختار سازمانی فرسوده کار کنیم چرا که ساختارهای اداری این بخش قدیمی و منسوخ شده است و واحدهایی در بخش اداری کشاورزی وجود دارد که کاربری ندارند و فقط افرادی تحت برخی عناوین حقوق دریافت می کنند. این بخش ها باید شناسایی شده و سپس کنترل و ارزشیابی صورت گرفته و اثر بخشی آنها تقویت شود؛ تا زمانی که بهر وری سازمانی پایین است موتور محرکه اقتصاد خوب نمی چرخد.

عربیون در پاسخ به این سوال که آیا رشد بخش کشاورزی بر اقتصاد خانوار روستایی تاثیر دارد یا خیر؟ گفت: رشد بخش کشاورزی بر اقتصاد خانوار روستایی اثر دارد چرا که درآمد بالا رفته و معیشت خانوار بهبود می یابد اما ارزش افزوده در بخش کشاورزی که از کاهش هزینه ها و افزایش درآمد ها به دست می آید بهبود نیافته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی پول نیوز، تاریخ انتشار: 12بهمن1395، کدخبر: 217027: www.poolnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین