پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: افراد در معرض استرس و اضطراب بیش از دیگران به سرطان دچار می‌شوند، چون استرس نقش تاثیرگذاری در بروز انواع بیماری‌ها دارد.

شعار سال: دکتر بشیر خالقی اظهار کرد: در برخی مناطق پاک بدون آثار آلودگی‌ محیطی هم نرخ شیوع سرطان با روند روبه‌ رشد همراه است؛ باید تاکید داشت که تغییر سبک زندگی، کاهش مصرف فست فود، ورزش مداوم، رعایت نکات بهداشتی و.... در بهبود سبک زندگی افراد تاثیرگذار هستند.

وی اضافه کرد: اما رعایت این موارد هیچ تضمینی برای مصونیت افراد در برابر بیماری سرطان نیست؛ بر اساس یافته‌های علمی مصرف چای غلیظ، استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی، استشمام هوای آلوده، مصرف ادویه و... شانس مبتلا به سرطان معده را در بین افراد افزایش می‌دهد؛ از سوی دیگر عوامل جسمی و وراثتی در شیوع سرطان در جامعه نقش بسزایی دارد.

نماینده کوثر و خلخال خاطر نشان کرد: اما هیچ یک از این موارد را نمی‌توان تنها دلایل ابتلا به ‌سرطان قلمداد کرد. برای مثال در کشور انگلستان از لحاظ آب و هوایی هیچ‌گونه نشانه‌ای از آلودگی محیطی مشاهده نمی‌شود، اما نرخ شیوع سرطان در این کشور بیش از ایران است. این در حالی است که از سوی مجامع علمی منشا بروز سرطان، آلودگی هوا عنوان می‌شود؛ باید در جواب این گونه استنباط‌ ها گفت که تاکنون علم پزشکی عامل بروز سرطان را کشف نکرده است.

دکتر خالقی ابراز کرد: از سوی دیگر افراد مبتلا به‌ بیماری قلبی درصورت فعالیت درهوای آلوده، استعمال دخانیات و مصرف غذای‌های چرب بیماری‌شان تشدید می‌شود. با این تفاسیر نمی‌توان رعایت یا عدم‌رعایت یک نوع سبک زندگی را در ابتلا به بیماری سرطان موثر دانست؛ در واقع عوامل چندوجهی در بروز سرطان نقش دارند؛ برای مثال بروز سرطان تحت تاثیر عوامل مختلف است و در این شرایط عواملی همچون آلودگی هوا و وجود نیترت در آب هم می‌توانند در روند ابتلا به ‌این بیماری تاثیرگذار باشند.

این مسئول گفت: افراد بی‌توجه نسبت به سلامتی‌شان بیش از دیگران مبتلا به ‌سرطان می‌شوند، اما نمی‌توان دلیل ویژه‌ای را برای بروز این بیماری برشمرد؛ افراد در معرض استرس و اضطراب بیش از دیگران به سرطان دچار می‌شوند، چون استرس نقش تاثیرگذاری در بروز انواع بیماری‌ها دارد، طبیعتا سهم استرس و اضطراب در بروز سرطان را باید مورد بررسی قرار داد.

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: افراد ساکن در شهرهای بزرگ به ‌شکل روزانه با استرس‌ها و فشارهای عصبی متعدد و متنوع مواجه هستند؛ در ضمن مصرف غذاهای آماده، نیمه آماده، کنسرو، فست فود و... نرخ بروز انواع بیماری‌ها را در بین افراد افزایش می‌دهد. این در حالی است که در گذشته افراد با مصرف غذاهای ساده و سبک از سلامتی برخوردار بودند.

دکتر خالقی افزود: با بررسی مسائل اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله تغذیه، آلودگی هوا، آلودگی‌های محیطی و... به‌وضوح می‌توان احتمال بروز انواع بیماری‌ها را در بین افراد رو به گسترش دانست؛ در گذشته میزان توسعه در بخش بهداشت و درمان با بررسی نرخ مرگ‌ومیر اطفال انجام می‌شد، در شرایط کنونی به‌دلیل پیشرفت‌های گسترده درعلم پزشکی میزان مرگ‌ومیر نوزادان کاهش یافته است، اما به‌نسبت شاهد بروز انواع بیماری‌های نوظهور در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که تا قبل از انقلاب از هر هزار نوزاد متولدشده ۱۵۰ نوزاد قبل از پنج سالگی فوت می‌کردند؛ در چند دهه اخیر برای کاهش میزان مرگ‌ومیر نوزادان برخی اقدامات بهداشتی همچون واکسیناسیون مناسب انجام شد؛ هم‌اکنون به‌ازای هر هزار تولد شاهد مرگ ‌و میر۱۳ نوزاد هستیم که این میزان از مرگ و میر هم به‌ عوامل متعدد همچون وراثت مربوط می‌شود.

نماینده کوثر و خلخال ابراز کرد: از سوی دیگر بروز انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های خاص در جامعه روبه افزایش است؛ این در حالی است که تا چند دهه گذشته وجود چنین بیماری‌هایی به‌ هیچ عنوان همه ‌گیر نبود؛ برای مثال در شرایط کنونی در کشور نرخ ابتلا به ‌تالاسمی ماژور از میزان قابل توجهی کاسته شده است، چون بر اساس آزمایش‌های انجام شده قبل از ازدواج از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری می‌شود.

دکتر خالقی در پایان خاطر نشان کرد: سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است؛ ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان و ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است. در کشور سرطان روده بزرگ در حال افزایش و ابتلا به سرطان مری در حال کاهش است؛ همچنین شایع‌ترین سرطان مردان ایرانی سرطان معده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1395، کد مطلب: 1027446:www. dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین