پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان گفت: ۶ استراتژی در دنیا برای کاهش دخانیات وجود دارد که یکی از آنها افزایش قیمت خرده‌ فروشی است که متأسفانه نمایندگان مجلس ما این موضوع را قبول نکردند که باید در مقابل مردم پاسخگو باشند.

شعارسال: سیاری معاون بهداشت در برنامه مانور سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: خدمات بهداشتی به دو بخش انفرادی و عمومی تقسیم می‌شود. ما سیستم بهداشتی را به نحوی تنظیم کردیم که در هر دو قسمت آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: در طرح تحول سلامت سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت بیش از سرمایه‌گذاری در 30 سال گذشته بود. در این دوره، 20 هزار واحد بهداشتی تعمیر و دارای تجهیزات شدند. اعتباری که به این بخش تعلق گرفت یک‌هزار میلیارد تومان بود. همچنین 4700 واحد بهداشتی احداث، 6200 واحد بهداشتی با اعتبار 2700 میلیارد تومان در دست ساخت است. این سرمایه‌گذاری‌ها همگی دلالت بر این دارد که دولت در بخش بهداشت اهمیت زیادی می دهد.

وی افزود: در این مدت، 4500 پزشک جدید، 1500 دندانپزشک، 15 هزار مراقب سلامت، 2 هزار نیروی کارشناس تغذیه و روان و بهداشت محیط اضافه شد. قبلاً اجازه یک نیرو را هم نداشتیم اما اکنون بالای 20 هزار نیرو اضافه شد.

سیاری گفت: برای اینکه کیفیت خدمات بهداشت محیط افزایش یابد، تجهیزات زیادی را خریداری کردیم و بر روی آزمایشگاه‌های آن سرمایه‌گذاری انجام شد. ما به اندازه 30 سال گذشته سیستم بهداشت را توسعه دادیم و شعار دسترسی همگانی به خدمات بهداشتی و درمانی را تحقق بخشیدم و این یک اقدام ارزشمندی است.

معاون بهداشت اضافه کرد: تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اقدام بعدی ماست، پرونده‌ای که یک فرد در هر نقطه ای از کشور به آن دسرتسی دارد. همچنین در سامانه سیب 57 میلیون ایرانی ثبت نام کردند و 320 میلیون خدمت در این سامانه ارائه شد.

وی افزود: 100 هزار کارشناس بهداشت به این سامانه دسترسی دارند که این اقدام بزرگی در طرح تحول بود. پایگاه های سلامت که قبلاً ایجاد شده بود را فعال کردیم و 3 نیروی کارشناس مراقب سلامت، تغذیه و روان را ایجاد کردیم، برای 2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت قرار دادیم.

سیاری گفت: ریشه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در 8 عامل است که 4 عامل آنها رفتاری و 4 علت بیولوژیکی است، چهار عامل رفتاری عبارتند از تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات که ما در برنامه سلامت نوروزی کنترل و مراقبت از مصرف دخانیات را در دستور کار داریم. سالانه مردم ایران 10 هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دخانیات می‌کنند تا زودتر سرطان بگیرند و دچار انواع سکته‌ها شوند. یک سیگاری طول عمرش 10 تا 12 سال کوتاه‌تر می‌شود و خطر سکته قلبی و مغزی در او 2 تا 4 برابر افزایش می‌یابد.

سیاری گفت: 6 استراتژی برای کاهش دخانیات در دنیا وجود دارد که یکی از آنها افزایش قیمت خرده‌فروشی است که متأسفانه مجلس ما این منطق علمی را قبول نکرد. منطق علمی می‌گوید مالیات باید به قیمت خرده‌فروشی تعیین شود یعنی یک بسته سیگار که در کارخانه 400 تومان است در خرده‌فروشی قیمت آن 1200 تومان است و هزینه این بین باید صرف پیشگیری از دخانیات و بیماری‌های آن شود، اما متأسفانه مجلس این موضوع را قبول نکرد.

سیاری گفت: سالیانه 65 هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند که تجار واردکننده، تولیدکننده و توزیع‌کنندگان دخانیات حاضر نیستند این 65 هزار میلیارد تومان را از دست دهند و مرگ افراد در اثر مصرف دخانیات برای آنها بی‌اهمیت است.

سیاری گفت: نمایندگان مردم باید پاسخگو باشند، باید مجلس و دولتی داشته باشیم که به فکر سلامت مردم باشد. دولت سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه کرده، ما باید دولت و رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که سلامت مردم دغدغه آنها باشد که روحانی این دغدغه را دارد و ما باید این موضوع را ترویج و تبلیغ کنیم.

وی گفت: مردم در نوروز به دنبال آرامش هستند، امیدواریم با استفاده از بخش خصوصی، نیروهای جدید، سامانه 190 و کسانی که عاشقانه به فکر ارتقاء سطح سلامت مردم هستند، شاهد کاهش مرگ مردم در اثر حوادث ترافیکی، سوءاستفاده در عرضه مواد غذایی باشیم.

معاون بهداشت گفت: اگر متخلف برایش صرف نکند، هیچ گاه یک تخلف را انجام نمی‌دهد و ما باید از لحاظ قانونی عرصه را برای متخلفین تنگ کنیم که از لحاظ قانونی برای او عمل خلاف صرف نداشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 14 اسفند 1395، کدمطلب: 13951215000752 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین