پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
رامین مهمان‌پرست، سفیر ایران در لهستان عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان در 38 سال گذشته را تشریح کرد.

شعار سال: وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستگاه سیاست خارجی کشورمان با دو مسأله اساسی روبرو بود، افزود: یکی از موضوعات محوری مسئولان و سکان‌داران این دستگاه این بود که باید متناسب با شرایط انقلاب انتخاب می شدند و به همین دلیل هم به خصوص در ایام دولت موقت تا زمان شکل‌گیری دولت اصلی و مورد تأیید نظام، شاهد تغییراتی در مدیریت سیاست خارجی کشور بودیم.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: در مورد دوران دولت موقت خیلی نمی توانیم تحلیلی داشته باشیم زیرا دستگاه سیاست خارجی ما هنوز در آن زمان متناسب با ارزش‌های انقلاب شکل نگرفته و ممکن بود افرادی مسئولیت‌ها را به عهده گیرند که هنوز جایگاهشان مشخص نبود. دستگاه سیاسی خارجی ما به شکل اصولی در زمان آقای دکتر ولایتی سازمان‌دهی شد و چارچوب و ساختار آن از همان زمان ریخته شد و توانست سیر مشخصی را دنبال کند.

سفیر کشورمان در لهستان خاطرنشان کرد: نکته دوم به داخل دستگاه سیاست خارجی کشور باز می‌گشت. شاید بتوان گفت پس از انقلاب بیشترین تغییرات در دستگاه دیپلماسی کشور و پرسنل و کادر این وزارت خارجه انجام شد و این به خاطر اهمیت و جایگاه این وزارتخانه بود.

وی ادامه داد: شاهد تغییرات اساسی در نیروهای وزارت امور خارجه بودیم و همین امر نکته مثبتی داشت و یک نکته منفی. بخش منفی آن بود که نبود تجربه کافی در عرصه‌های بین‌المللی و سیاست خارجی و ورود افرادی که بنا بر نیاز انقلاب وارد دستگاه سیاست خارجی شده بودند می‌توانست در برخی زمینه‌ها خلأ ایجاد کند ولی چاره‌ای نبود باید این کار انجام می‌شد به همین دلیل با یک مجموعه جدیدی در دستگاه سیاست خارجی روبرو بودیم که به تدریج صاحب تجربه شدند و سعی کردند کمبود نیروها را به تدریج تأمین کنند.

وی با بیان اینکه شاید نبود تجربه در بخش‌های بین‌الملل در نوع مذاکرات اشکال ایجاد می‌کرد،‌ گفت: اوایل دستگاه دیپلماسی با مسائلی روبه‌رو بود ولی چاره‌ای نبود و باید نیروها جابجا می‌شدند. نقطه قوت آن ریخته شدن خون تازه در اندام دستگاه سیاست خارجی بود که می‌توانست تا حد زیادی خواسته‌های مسئولان نظام را برآورده کند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هرچه جلوتر رفتیم با افزایش تجربیات مدیران و پرسنل وزارت امور خارجه، شاهد توانمندی‌های روزافزون دستگاه سیاست خارجی کشورمان بودیم و شاید در طول این دوران با حفظ مجموعه‌ای که پس از انقلاب به وزارت امور خارجه پیوسته بودند و تجربه پیدا کردند توانستیم راه خود را دنبال کنیم.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: یک مشکل و یک نگرانی وجود داشت که نیروهایی که همزمان وارد دستگاه وزارت امور خارجه شدند تقریباً همه با هم به سن بازنشستگی رسیده و بخواهند از وزارتخانه خارج شوند بنابراین باید نیروهای جدید وارد مجموعه می‌شدند و آموزش‌های لازم را به آنها می‌دادند.

مهمان‌پرست گفت: در این بخش ما نیاز بیشتری به حمایت دولت داشتیم و داریم. همانطور که رهبری بارها اشاره کردند وزارت خارجه یا دستگاه دیپلماسی نیمه بیرونی نظام است و این‌طور نیست که وزارتخانه‌ای بین همه وزارتخانه‌ها باشد.

وی با بیان این که متناسب با مقاطع مختلف زمان نیازهای دستگاه سیاست خارجی راهبردها متفاوت بوده، گفت: در دوران اخیر نیاز ما در بخش‌های بین‌المللی و مذاکرات و بحث‌ها، کادری بود که توانایی تجربه در مذاکرات را داشته باشند. آقای دکتر ظریف یکی از مسلط‌ترین دیپلمات‌های ما در زمینه مذاکرات بین‌المللی هستند که با کمک تیم کارشناسی و باتجربه در حساس‌ترین مقطع در عرصه سیاست خارجی سکان رهبری وزارت امور خارجه را به دست گرفتند و شاهد بودیم مذاکرات بسیار سخت و طولانی را انجام دادند.

وی گفت: با توجه به اینکه طرف‌های ما کشورها و قدرت‌هایی هستند که شاید همواره به دنبال تأمین منافع خود بودند درطول روابط تاریخی که شاهد آن بودیم لطمات بسیاری به ملت ما زدند و به همین دلیل هم قابل اعتماد نیستند .

وی شرایط فعلی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان را از حساس‌ترین و سخت‌ترین لحظات دانست و افزود: تیمی که باید در این زمینه فعالیت کند باید در بحث‌های بین‌المللی و جنگیدن در عرصه‌های بین‌المللی حضور داشته باشد.

مهمان‌پرست مهمترین نقطه قوت کشورمان را این دانست که مردم ایران دارای اهداف انقلابی هستند و برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش کرده و سعی می‌کنند تا در رفع معضلات و بحران‌های منطقه نقش فعالی داشته باشند.

وی ادامه داد: نزدیکی و همدلی که بین مسئولان بخش‌های مختلف به خصوص بین دستگاه سیاست خارجی ما با سایر بخش‌های نظام وجود دارد باعث شده است که سیاست خارجی ما به خصوص در منطقه، سیاست خارجی موفق باشد.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه می‌توان عملکرد و دستاوردهای کشورمان را در عرصه سیاست خارجی با سایر کشورهای اطراف که داعیه رهبری منطقه را داشتند مقایسه کرد، گفت: امروز شاهد هستیم که این کشورها چه وضعیتی دارند، مشکلات داخلی و شکست‌هایی که در منطقه متحمل شده‌اند کاملا مشهود است و حتی از دایره بحث‌های سیاست خارجی حذف شده‌اند و برخی دیگر هم دنبال نگه داشتن خود در صحنه سیاست خارجی هستند.

وی ادامه داد: موفق‌ترین، پایدارترین و باثبات‌ترین کشور در منطقه، جمهوری اسلامی ایران است که این امر هم نتیجه هماهنگی و تلاش همه جانبه مسئولان کشورمان است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ 17 بهمن 95، کد مطلب: 95111711445: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
تعارفات خیلی آبکی آقای مهمان پرست بود. احتمالا پست جدید می خواد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین