پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
با توجه به شرایط پیش رو در مناسبات بین ایران و کشورهای حوزه عربی، این نظر قوت گرفته است که طرفین می خواهند به سمت بهبود روابط حرکت کنند.

شعار سال: روابط ایران و عربستان در ظاهر همچنان متشنج به نظر می رسد و مسئولین سیاست خارجی هر دو طرف هر از گاهی تقصیر وضعیت موجود را به گردن هم می اندازند و تغییرر رویه در آینده را شرط بازسازی روابط می دانند. اما با توجه به شرایط پیش رو و پیامهایی که وجود دارد، این نظر قوت گرفته است که طرفین می خواهند مشکلات خود را حل کنند. حضور معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت در تهران این گمانه زنی های هفته های اخیر را تبدیل به واقعیت کرد. حضور مسولین سیاست خارجی کویت بدون پیامی از سوی عربستان و کلیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعید به نظر می رسد.

کویت بهترین گزینه در حال حاضر در مقایسه با عمان و قطر و امارات برای رسیدن به نتیجه است. این کشور هم روابط خوبی با ایران و هم طرف عربستان دارد. کشور عمان با اینکه نزدیکی زیادی به ایران دارد اما خود را در مسائل و مشکلات شورای همکاری دخالت نداده و معمولا سعی می کند چنین هزینه هایی را نپذیرد. امارات هم کشوری است که با توجه به بالا بودن مبادلات تجاری با ایران سوء تفاهماتی را با ایران دارد و قطر نیز به علت رقابتهایی که با عربستان دارد مورد اعتماد عربستان نیست.

اولین بار سفر مقامی از کویت به ایران را رسانه های کویتی خبری کردند. پیش از این شیخ «محمدالصباح السالم الصباح» وزیر امور خارجه سابق کویت و از چهره های برجسته و نزدیک به حاکمیت این کشور خواستار گفت و گو و مذاکره کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران درباره مسائل منطقه ای شده بود .به رغم تمامی تحولات و اختلاف نظرها، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امیدوار هستند که شرایط برای از سرگیری گفت و گوها با ایران فراهم شود و این رایزنی های واقعی و سازنده بر پایه و اساس احترام به تمامیت ارضی، همسو با اصول و مبانی بین المللی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر باشد.

وی همچنین با اشاره به تغییرات سیاسی در منطقه طی سال های اخیر گفت: تحولات کنونی به گونه ای پیش رفته است که طی سالیان گذشته از نفوذ کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه کاسته شده و موقعیت کشورهایی همچون روسیه و ایران و ترکیه تقویت گردیده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبر خود با اشاره به سفر وزیر خارجه کویت به همراه معاون نخست وزیر این کشور به ایران گفته بود، در این سفر روابط دو جانبه و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت

وزیر خارجه کویت هم قبل از سفر به تهران گفته بود: ایران و کشورهای شورای همکاری شرکای یکدیگر در منطقه هستند و از ظرفیت های فراوانی برای تقویت مناسبات برخوردار می باشند و همچنین مصالح مشترکی با یکدیگر دارند. گفت وگو و تعامل مشترک سود مشترکی برای تهران و شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت.

در این بین بعضی کارشناسان با توجه به تحرکات حوزه عربی معتقدند: پروژه فعال سازی واسطه ها که سیاست خارجی ایران عادت دیرینه و عجیبی به آن دارد، تئوری قابل قبول تری به نظر می رسد. دریافت حسی از آمادگی و همکاری تهران، پس از نشست سی و هفتم شورای همکاری خلیج فارس، اعراب را متقاعد کرده است تا با محوریت کویت به سوی تهران معطوف شوند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد اهداف این سفر گفته بود: در این سفر قرار است علاوه بر مسائل دو جانبه و روابط فی مابین، در خصوص آخرین تحولات منطقه و موضوعات بین المللی گفتگو و تبادل نظر به عمل آید. وی همچنین افزود: وزیر خارجه کویت حامل پیامی از سوی امیر کویت برای رییس جمهوری اسلامی ایران می باشد.

از سویی دیگر با توجه به مشکلات پیش آمده در منطقه، مخصوصا موضوع یمن و به نتیجه رسیدن ائتلاف تشکیل شده با محوریت عربستان، کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس هم تمایل دارند جهت ایجاد تعادلی در منطقه، به سمت بهبود روابط با ایران حرکت کنند و از میانجیگری میان ایران و عربستان استقبال می کنند.

این دیدار روز چهارشنبه به وقوع پیوست و مقامات کویتی با وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند. در این دیدار، وزیر امور خارجه کویت با اشاره به اهمیت ایران در منطقه و جهان، سابقه روابط دو جانبه را یادآور شد و افزود: اشتراکات زیاد تاریخی، فرهنگی و مذهبی میان ایران و کشورهای منطقه وجود دارد و ما هم باید نگاه به آینده را محور روابط و گفتگوهای خود قرار دهیم.‌

شیخ صباح همچنین اظهار داشت: با توجه خطرات مشترک از جمله تروریسم در منطقه، باید نگاه به آینده داشته باشیم چرا که کشورهای منطقه مصالح خودشان را بهتر از دیگران تشخیص می دهند. ضرورت دارد اختلاف نظرها و سوء تفاهم ها میان کشورهای منطقه در یک فضای آرام و با گفتگو های صریح برطرف گردد.

در حال حاضر با توجه به روی کار آمدن ترامپ در امریکا و تغییراتی در مسائل منطقه ای، کشورهای منطقه می توانند با رویکردی جدید به مناسبات فی مابین نگاه کنند و در صدد حل مشکلات و بحرانها با همکاری یکدیگر بر بیایند. هر چند این روند نمی تواند با سرعت زیادی پیش برود اما انتظار می رود روند جدیدی در فضای منطقه قابل مشاهده باشد.

همچنین این نکته قابل یادآوری است که کشورهای منطقه هر چند نتوانسته اند بر مبنای نوعی وابستگی متقابل اقتصادی روابط پایدار و حسنه ای در طولانی مدت پیش گیرند اما می توانند بر مبنای روابط همسایگی و اشتراکات مشترک، طرحی را برای ایجاد روابط متعادل پی ریزی کنند

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 6 بهمن 1395، کد مطلب: 951129:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین