پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۳۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
تقلب در محصولات ارگانيك حالا ديگر داد مسئولان وزارت بهداشت را هم درآورده و به گفته علي‎اكبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت سود بالاي محصولات ارگانيك باعث مي‌شود كه تقلب در عرضه اين قبيل محصولات نيز بالا باشد

شعار سال: تقلب در محصولات ارگانيك حالا ديگر داد مسئولان وزارت بهداشت را هم درآورده و به گفته علياكبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت سود بالاي محصولات ارگانيك باعث مي‌شود كه تقلب در عرضه اين قبيل محصولات نيز بالا باشد.

به نقل از روزنامه جوان، تقلب در محصولات ارگانيك حالا ديگر داد مسئولان وزارت بهداشت را هم درآورده و به گفته علياكبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت سود بالاي محصولات ارگانيك باعث مي‌شود كه تقلب در عرضه اين قبيل محصولات نيز بالا باشد. اما تقلب در محصولات غذايي كه مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد به محصولات ارگانيك محدود نمي‌شود و انگار برخي محصولات پروبيوتيك نيز مانند محصولات ارگانيك اصل و تقلبي دارند. اين موضوعات در حالي مطرح مي‌شود كه حكايت حواشي ديگر محصولات غذايي نظير خمير مرغ و تزريق هورمون به مرغ و گوشت همچنان باقي است.
هرچند گاهي وقت‌ها فراموش مي‌كنيم اما سلامتي و طول عمر ما به طور مستقيم با آنچه كه در طول روز طي چندين وعده مي‌خوريم و مي‌آشاميم وابسته است. دولت يازدهم اما از آغاز كار بر اولويت قرار دادن سلامت و همچنين موضوع امنيت غذايي تأكيد داشت و هفته سلامت امسال نيز كه از اول ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود با شعار «ايمني غذا»، از مزرعه تا سفره توجه به سلامت و امنيت خوراكي‌ها را در دستور كار داد. با وجود اين بنا به تأكيد مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر سفره غذايي امن پيش روي‌مان چيده نشده است؛ ‌اين سفره ناامن از خوراكي‌هاي مفيدي همچون سبزيجات و ميوه‌جات تا غذاهاي منفور پزشكان همچون سوسيس و كالباس را در بر مي‌گيرد. از همه بدتر اينكه محصولات سالمي همچون محصولات ارگانيك يا پروبيوتيك و اقبال بيشتر مردم به اين محصولات و سودآوري بيشترشان، موجب شده است تقلباتي هم در اين زمينه شكل بگيرد و ارگانيك‌ها و پروبيوتيك‌هاي تقلبي هم راهي بازار شود.

ضعف در كنترل آلاينده‌ها

آلودگي سبزيجات و ميوه‌جات به سموم شيميايي مدتي است از سوي وزارت بهداشت پيگيري مي‌شود اما بنا به تصريح رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو، كشور ايران در كنترل آلاينده‌ها ضعيف است و مسئولان اين سازمان در پي تجهيز آزمايشگاه‌هاي كنترل وزارت بهداشت با اعتباري معادل 60 ميليارد تومان هستند. به گفته وي طبق آناليزي كه روي هفت محصول پرمصرف انجام شد به طور ميانگين 8 درصد اين فرآورده‌ها آلاينده بيش از حد مجاز داشتند كه نسبت به قبل كاهش داشته است. به باور ديناروند ميزان مصرف سموم در كشور ما بالاتر از نرم جهاني نيست، اما سموم قاچاق و ميزان سم و موعد استفاده از آن نگران‌كننده است.
بنابه تأكيد رئيس سازمان غذا و دارو استفاده از خمير مرغ نيز همچنان ممنوع است و به هيچ‌وجه براي تهيه سوسيس و كالباس از آن استفاده نمي‌شود. اين در حالي است كه مهدي خلج، رئيس سازمان دامپزشكي ايران در اين باره ساز خودش را مي‌زند و معتقد است خمير مرغ توليد شده تحت نظارت‌ها هيچ‌گونه مشكلي نداشته و كاملاً بهداشتي است.


محصولات ارگانيك تقلبي

در كنار اين چالش‌ها اما چالش تازه‌اي نيز شكل گرفته است؛‌ محصولات ارگانيكي كه خيلي‌هايشان ماهيت حقيقي ندارند بلكه با حساس شدن جامعه در برابر محصولات پرورش يافته با كودها و سموم شيميايي افراد سودجو در تلاشند با فريب مردمي كه نسبت به سلامت خود حساسند، محصولات معمولي را تحت عنوان ارگانيك و با قيمتي به مراتب بالاتر به مشتري بفروشند. بنا به تأكيد معاون بهداشتي وزارت بهداشت بايد عرضه محصولات ارگانيك كنترل شود تا شاهد تقلب در اين قبيل محصولات نباشيم. اين نوع از تقلب اما موضوعي است كه در رابطه با محصولات پروبيوتيك هم مطرح مي‌شود؛ ‌محصولاتي كه روي بسته‌بندي آنها پروبيوتيك بودن قيد شده است اما معلوم نيست آيا اين محصولات همانگونه كه ادعا مي‌شود پروبيوتيك هستند يا خير.

پروبيوتيك‌هايي با اصالت مبهم

دكتر عباسعلي ايماني فولادي، عضو انجمن ميكروب‌شناسي ايران مي‌گويد: در محصولات پروبيوتيك خود باكتري يا محصولات مفيد باكتري وجود دارد، به طور نمونه در دنيا 30 نوع پنير مختلف با رنگ و طعم متفاوت از همين باكتري‌ها توليد مي‌شود كه محصولات بسيار مفيدي هستند و در پيشگيري از سرطان و تقويت ميكروارگانيسم‌هاي گوارشي اثر مثبتي دارند اما به شرط اينكه واقعاً پروبيوتيك باشند و مرجعي براي تأييد اين ويژگي در چنين محصولاتي وجود داشته باشد. بنا به تأكيد وي اطلاعاتي درباره اينكه چنين نظارتي در كشور وجود دارد يا نه در دست نيست، به همين خاطر هم صرف اينكه روي يك محصولي مانند ماست نوشته مي‌شود پروبيوتيك، نمي‌توان اطمينان حاصل كرد. بنا به تأكيد اين كارشناس، جمعيت ميكروب‌ها يا محصولات ميكروبي كه در داخل اين محصولات پروبيوتيك وجود دارد بايد كاملاً مشخص شناخته شده و شناسنامه‌دار باشد اما در محصولاتي كه رويشان برچسب پروبيوتيك وجود دارد هيچ توضيحي درباره اينكه نسبت به چه چيز پروبيوتيك هستند و چه محصولي و چه باكتري در آن وجود دارد، نمي‌توان ديد. بنا به تأكيد ايماني از آنجايي كه محصولات با برچسب پروبيوتيك در سال‌هاي اخير خيلي فراگير شده‌اند بايد حتماً يك گروه كنترل كننده‌اي باشد و اطلاعات ذكر شده را در اختيار مردم قرار دهد. به گفته وي كنترل اين محصولات كار سختي هم نيست و مانند تست‌هاي ميكروبي قابل كنترل است. ايماني مي‌افزايد: به طور مثال لاكتو باسيل‌ها باكتري‌هاي مفيدي هستند كه بيشتر در ماست و پنير استفاده مي‌شوند يا قارچ‌هايي هستند كه بيشتر در پنيرها استفاده مي‌شوند اينها مواردي است كه به راحتي قابل كنترل است و لازم است تا سازمان غذا و دارو ضمن نظارت بر محصولاتي كه به عنوان پروبيوتيك معرفي مي‌شوند علاوه بر كنترل صحت اين ادعا چنين مشخصاتي را هم به مصرف‌كننده ارائه كند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، تاریخ 29 فروردین 94 ، کد مطلب: 144686: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
0
0
تا دلت بخواد تقلب زیاده، برند دکتر ضرابی در این میان برند نسبتا قابل اعتمادیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
0
0
ضعف در کنترل نظارت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین