پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۰۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷
کاش به جای کارهای نمایشی چند پژوهش کارساز درباره تحولات خارجی انجام می‌شد

شعار سال: بخش خصوصی ایران دست‌کم به لحاظ ذهنی اعتقاد دارد که بالغ شده و دیگر تحت قیمومیت دولت نیست و این را با صدای بلند اعلام می‌کند. درآمدهای مناسب اتاق‌های بازرگانی موجب شده است که آنها به نمایندگی از فعالان خصوصی در وضعیت مناسبی قرار گیرند.

دولت حسن روحانی نیز در سال‌های اخیر دست‌کم در برخی مقاطع همراهی خوبی با اتاق نشان داده و به این نهاد کمک کرده است که صدای بلندتری در مجموعه امور تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه اجرا پیدا کند. برجام و مقدمات آن موجب شد شمار قابل عنایتی از هیات‌های اقتصادی از اروپا و آسیا به اتاق‌ها سرازیر شوند و امیدهایی برای خصوصی‌ها پدیدار شود.

در حالی که آگاهان بارها به مدیران اتاق‌ها تاکید کردند این رفت‌وآمدها را مستند کرده و به نتایج قابل اعتنایی از نظر خواست خارجی‌ها دست یابد اما تا امروز خبری از این کار نشده است. بخش خصوصی ایران در حالی که سعی می‌کرد با دعوت از وزیران و معاونان رییس‌جمهور در مناصب اقتصادی و سیاسی اعضای هیات نمایندگان را در موقعیت ممتازی قرار دهد اما واقعیت این است که اتاق ایران و تهران در حوزه‌های گوناگون کار چندان قابل توجهی به ویژه در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی انجام نداده است.

این روزها که گروه جدید به کاخ سفید راه یافته می‌خواهند مناسبات پیشین ایران در پرونده هسته‌ای را تعلیق کرده و راه تهدید ایران را در پیش گرفته‌اند و در حالی که بخش خصوصی در حالت خوف و رجا بود به نظر می‌رسد حالا غلبه خوف بر رجا دیده می‌شود. بخش خصوصی ایران با این میزان درآمد که در اتاق‌های ایران و تهران دیده می‌شود و در یک قلم ۵ میلیارد تومان به کسبه ساختمان پلاسکو وام داده می‌شود (با چه نرخی معلوم نیست)،‌ اما نتوانست پژوهش سترگی درباره نتایج انتخابات امریکا و پیامدهای پیروزی هر کدام از کاندیداها بر ایران انجام دهد.

کارشناسان معتقدند با توجه به بودجه مناسب پژوهشی در اتاق‌ها که به نظر می‌رسد بهره‌وری خوبی هم از مخارج ندارد می‌شد که گروهی از پژوهشگران مستقل از قدرت‌های داخلی را تشویق کرد که آثار و پیامدهای آمدن ترامپ را با نگاه استراتژیک بررسی و نتایج آن منتشر شود. در حالی که نزدیک به یک ماه از آمدن گروه جدید حاکم بر کاخ سفید سپری شده است و صدای تحریم از هر سو به گوش می‌رسد بخش خصوصی ایران آیا تحلیل دقیق و مبتنی بر مطالعات عمیق و کارشناسانه دارد؟

اکنون بخش خصوصی ایران که مبهوت تحولات اخیر در امریکا و جهان شده است و در شرایطی که تا کمتر از ۵ ماه دیگر انتخابات جدید در ایران برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد در این حوزه هم شاید ضرورت انجام پژوهش استراتژیک احساس شود، آیا دولت دوازدهم همین رفتاری را با بخش خصوصی دارد که دولت یازدهم داشته و دارد؟ آیا تصور می‌شود که تحولات چشمگیری در ترکیب دولت آتی به لحاظ جناحی رخ خواهد داد؟ در صورتی که اصولگرایان بیایند چه اتفاقی برای بخش خصوصی می‌افتد؟ در صورتی که اعضای دولت فعلی بتوانند با وعده‌های خاص دوباره دولت آتی را تشکیل دهند چه باید کرد؟

تا وقت باقی است و شرایط اجازه می‌دهد بخش خصوصی باید از گیجی و بهت حاصل از تحولات امریکا و پیامدهای آن بیرون آید و کاری کند. دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن که دولت یا نهادهای دیگر چه می‌کنند آیا روش مناسبی است؟

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24، تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395، کد مطلب: 239272:www. saat24.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین