پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در طول دولت تدبیر و امید به ارزش سه میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به کشورهای همسایه صادر شده است.
شعارسال: علیرضا دباغ عبداللهی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه صادرات جزو استان های پیشرو و فعال بوده افزود: از این میزان صادرات حدود 500 هزار دلار آن در سالجاری صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بیشترین اقلام صادرات صنایع دستی استان جاجیم خلخال ، ورنی مغان و گلیم عنبران نمین است که از لحاظ کیفی بسیار بالا و دارای شهرت جهانی هستند.

وی گفت: سال های گذشته صنایع دستی بواسطه قطع ارتباط با بازارهای جهانی با مشکلات عدیده ای مواجه بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به خاطر فراهم شدن بستر تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای خارجی شاهد عرضه تولیدات صنایع دستی در بازارهای جهانی هستیم.

عبداللهی از درجه بندی صنایع دستی استان اردبیل خبرداد و گفت: برای اولین بار توسط کارشناسانی که استاندارد بین المللی برای صنایع دستی صادر می کنند درجه بندی کارگاه های تولیدی صنایع دستی استان شروع شده و تا پایان سال با مراجعه به کارگاه ها درجه بندی آنها را انجام می دهند.

وی با اشاره به دریافت سه نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی استان اردبیل افزود: تا پایان سال جاری اولین نشان ملی اعتماد فروشگاه صنایع دستی در این استان برای یک فروشگاه تخصصی صادر می شود تا صنایع دستی بومی در آن عرضه شود .

عبداللهی در خصوص آموزش قلم زنی روی فلز در استان افزود: برای اولین بار آموزش قلم زنی روی فلز در این استان آغاز شده و در اوایل سال آینده هم نمایشگاه قلم زنی روی فلز در اردبیل برگزار خواهد شد .

وی از آموزش رشته گوهر شناسی در اردبیل خبرداد و گفت: رشته گوهرشناسی یکی از رشته های اولویت دار است که آموزش آن در تهران و مشهد انجام می شود و در این استان هم بعنوان سومین استان این آموزش برگزار و آزمایشگاه گوهرشناسی توسط بخش خصوصی راه اندازی شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به حمایت دولت از فعالان صنایع دستی استان افزود: این استان جزو استان هایی است که از بیشترین سهم تسهیلات کم بهره برخوردار شده بطوری که در سال جاری 31 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به فعالان این رشته توسط بانک های عامل پرداخت شده است.

گلیم بافی ، قالی بافی، جاجیم بافی، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است و در این بخش 120 هزار نفر مشغول بکار می باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395، کدخبر: 82425714 (5831302)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین