پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تالاب ها و اکوسیستم‌های آبی کشور به منزله سرمایه‌های با ارزش ملی محسوب می‌شوند و متاسفانه هنوز روند تخریب این بوم سازگان‌های طبیعی که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند متوقف نشده است.
شعارسال: دکتر نوری افزود: تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکو سیستم‌های طبیعت به شمار می روند. این زیستگاه‌های حیاتی و متنوع از جمله نظام‌های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند.

به گفته وی، هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته فکری بشری و تمایلات خود خواهانه انسان محوری را تجربه نکرده اند.

نوری تأکید کرد: متاسفانه هنوز روند تخریب این بوم سازگان‌های طبیعی که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند متوقف نشده است.

وی گفت: رابطه انسان با تالاب‌ها همیشه خصمانه در جهت تخریب آن بوده است بطوری که مهار تالاب‌ها و تبدیل آنها به گسترده ای قابل کشت و کار و یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده از جمله موفقیت‌های جامعه انسانی تلقی می شد. نابودی تالاب‌ها مختص کشورهای در حال رشد نیست بلکه در کشورهای صنعتی نیز گسترش کشاورزی با اتکاء به نابودی تالاب‌ها صورت گرفته است و از این نظر هر گروه از کشورهای در حال توسعه و صنعتی جهان دارای ویژگی مشترکی هستند.

نوری خاطرنشان کرد: تنظیم آبهای زیرزمینی محیط پیرامون، تعدیل میکرو کلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تامین منابع تعلیف دام و همچنین حصیر بافی در گرو حفاظت منطقی از تالاب‌هاست. حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی‌شمار اقتصادی تفرجگاهی و ژنتیکی تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1395، کدخبر: 95112416623، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین