پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
طبق اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس سازمان سیا به مدت چندین ماه از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۲ جاسوسی کرده است.

شعارسال: به نقل از راشاتودی، این اسناد نشان می‌دهند سیا در این مدت همۀ احزاب مهم سیاسی فرانسه را هدف قرار داده است.

بر اساس این اسناد، سیا از انتخاب مجدد حزب نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، مطمئن نبوده و به افسران جاسوسی خود دستور داده است از رایزنی‌های سارکوزی دربارۀ «کاندیداهای دیگر» و همچنین نحوۀ تعامل وی با مشاورانش، اطلاعات کسب کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، سیا در دستورات خود به‌ویژه حزب «اتحادیۀ جنبش مردمی» (یو‌ اِم پی/ UMP) را مدنظر داشته و بر کسب اطلاعات دربارۀ «برنامۀ راهبردی انتخاباتی» این حزب و همچنین جمع‌آوری نظرات درون‌حزبی در خصوص راهبردهای کارزار انتخاباتی سارکوزی، تأکید داشته است.

سیا در این برنامۀ جاسوسی، بیشتر بر روی حزب حاکم آن روز، «یو اِم پی»، تمرکز کرده و خواهان جمع‌آوری اطلاعات از راهبردهای انتخاباتی حزب، نظر اعضای حزب دربارۀ امریکا و تلاش‌های حزب سارکوزی برای ارتباط با کشورهایی همچون انگلیس، لیبی، فلسطین، سوریه، ساحل عاج و همچنین رژیم صهیونیستی بوده است.

بر اساس این اسناد، توجیه سیا در این برنامۀ جاسوسی این بوده است که باید به «ارزیابی تحلیل‌گران و تصمیم سازان اصلی آمریکا» کمک کرد تا بتوانند چشم‌انداز سیاسی پساانتخاباتی فرانسه را حدس بزنند و تأثیر احتمالی آن را بر روابط میان امریکا و فرانسه، ارزیابی کنند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین از جاسوسان خود خواسته بود دربارۀ نحوۀ تأمین مخارج انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری اطلاعات کسب کنند.

بر اساس این اسناد، برنامۀ جاسوسی سیا در مجموع به مدت ده ماه از 21 نوامبر 2011 تا 29 سپتامبر 2012 اجرا شد و در زمان ورود رئیس‌جمهور جدید فرانسه به کاخ ورسای و تشکیل دولت جدید، ادامه داشت.

این اولین جاسوسی بار نیست که جاسوسی آمریکا از متحدان اروپایی‌اش فاش می‌شود.

ویکی لیکس همچنین در سال 1394 افشا کرد، آژانس امنیت ملی امریکا چندین دهه به جاسوسی دربارۀ سه صدراعظم آلمان و دفاتر کار آنان پرداخته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 29بهمن1395، کدخبر: 1330850: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین