پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
پلنگی که هفته گذشته در بهشهر به دلیل گرفتار شدن در تله سیمی، زنده‌گیری و به جایگاهی در «سمسکنده» منتقل شده بود تا برای رهاسازی در زیستگاهش آماده شود، شب گذشته به دلیلی نامعلوم تلف شد و با زیستگاهی که این روزها به قتلگاه پلنگ ایرانی بدل شده وداع گفت.

شعارسال: پلنگی که سه‌شنبه شب گذشته در منطقه پاسند از توابع شهرستان بهشهر به دلیل گرفتار شدن در تله سیمی، زنده‌گیری و به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شده بود تا برای رهاسازی در هفته جاری آماده شود، شب گذشته تلف شد.

علت مرگ مشکوک پلنگ پاسند هنوز توسط مسئولان محیط زیست مازندران اعلام نشده اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که علی‌رغم وضعیت جسمانی مساعد این پلنگ طی روزهای گذشته، حال عمومی حیوان روز گذشته ناگهان رو به وخامت گذاشته و سبب شده مسئولان محیط زیست استان در صدد آزمایش خون حیوان و همچنین آزمایش سرنگ‌های بر بیایند که در محل گرفتار شدن حیوان در تله مشاهده شده بود. پلنگ پاسند شب گذشته به منظور تزریق سرم و خونگیری مورد تزریق داروی بیهوشی قرار گرفته و سپس تلف شده است.

این در حالی است که بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران صبح پنجشنبه 12 اسفند به خبرنگار  گفته بود: زمانی که به محل گرفتار شدن پلنگ پاسند رسیدیم حیوان، خود را از تله سیمی آزاد کرده بود و با اینکه آثار خراش ناشی از پرش این پلنگ، تا ارتفاع 4 متری درخت مشاهده می‌شد اما حیوان، دیگر توان حرکت و یا حتی واکنشی نسبت به حضور ما را نداشت. تورهای ماهیگیری، تکه‌‌های چوب‌ و سر سرنگی که اطراف پلنگ مشاهده کردیم حکایت از تلاش عده‌ای برای زنده‌گیری این حیوان ارزشمند داشت اما اینکه پلنگ چه مدت در تله گرفتار بوده و چه بر سرش آمده قابل تشخیص نبود. این پلنگ، ساعتی پس از زنده‌گیری و انجام معاینات و رادیوگرافی به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش «سمسکنده» انتقال یافت. خوشبختانه در رادیوگرافی، نشانه‌ای از شکستگی مشاهده نشد و حیوان پس از گذراندن یک روز در جایگاه، صبح امروز هوشیاری خود را به طور کامل به دست آورده و رفتار و واکنش‌هایی کاملا طبیعی را به نمایش گذشته و برای آزاد شدن از اسارت تلاش می‌کند. این پلنگ نر عظیم‌الجثه که سنش را حدود 10 سال تخمین می‌زنیم به احتمال قوی هفته آینده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران رهاسازی خواهد شد.

مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این به خبرنگار گفته بود: شخصی که با مشاهده این پلنگ گرفتار در تله، تلاش کرده بود با استفاده از تور، حیوان را به دام بیندازد توسط پلنگ زخمی شده و در بیمارستان بستری است. این فرد سابقه تخلفات دیگری هم دارد و به همین دلیل در بیمارستان تحت نظارت مأموران قرار گرفته و دو نفر از همدستانش نیز شناسایی شده‌اند.

بدین ترتیب دومین پلنگِ قربانی تله‌های سیمی طی یک ماه گذشته، که به نظر سالم می‌رسید به جای بازگشت به زیستگاهش برای همیشه با آن وداع گفت. زیستگاهی که در سایه نبود متولی، روز به روز با انواع تله، طعمه مسموم، سرنگ، اسلحه و تبر آلوده‌تر شده و اکنون به قتلگاه پلنگ ایرانی بیشتر شبیه است تا زیستگاه آن.

سالانه بسیاری از گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش کشور قربانی تله‌هایی می‌شود که به‌منظور حفاظت از مزارع در جنگل‌ها نصب شدند. این تله‌ها که عموماً به‌منظور شکار گراز مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند طناب دار عمل می‌کنند و با تقلای حیوان، تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شوند تا در نتیجه ایجاد فشار شدید به گردن حیوان توسط تسمه یا سیم بکسل به مرگ قربانی منجر شوند. هرچند در برخی موارد، حیوانات موفق می‌شوند خود را از این تله‌ها خلاص کنند اما عموماً به‌دلیل شدت جراحات وارده پس از مدتی از پا در‌ می‌آیند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15اسفند1395، کدخبر: 1346053: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین