پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۴۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
پشت پرده دستفروشی این روزها از بساط گری در خیابان‌های شلوغ و پر حاشیه‌ای همچون «جمهوری» و «پانزده خرداد» فراتر رفته و به معضلاتی همچون اجاره کردن خانه‌های 10-20 متری در کوچه پس کوچه‌های آسیب‌زایی همچون «هرندی» کشیده شده است،
شعارسال: به طوری که 15 روز مانده به سال جدید، بازار رهن و اجاره‌های خانه‌های چند ده متری در محدوده‌های جنوب تهران، برای انبار اجناس جدید فقط برای یک ماه بشدت رونق می‌گیرد.

ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان، درحالی از معضلات جدیدی پیرامون دستفروشی پرده برمی‌دارد که خود او اخیراً با یک نمونه واقعی دراین حوزه مواجه شده است.

«چند شب پیش درحوالی خیابان مظفر در محدوده خیابان انقلاب با 4-5 چادر مسافرتی روبه‌رو شدیم که برایمان تعجب برانگیز بود، ابتدا فکر کردیم که کارتن خواب هستند، اما بعد با چند مرد جوان روبه‌رو شدیم که از شهرستان برای دستفروشی به تهران آمده بودند. جالب اینکه یک خانه 25 متری به مبلغ 20 میلیون تومان هم در هرندی رهن کرده بودند و 2 نفرشان هم دانشجو بودند. آنها درواقع ازاوایل اسفند، به صورت شیفتی درخیابان می‌خوابیدند تا جایشان از دست نرود. این اتفاق البته در خیابان‌های دیگر هم در نزدیکی‌های عید می‌افتد.»

چیذری همچنین از ممنوعیت حضور دستفروشان در 48 نقطه شهر خبر داده و می‌گوید:«میدان تجریش، ونک، صادقیه، هفت تیر، خیابان پیروزی، میدان ولیعصر و چهاراه ولیعصر از جمله خیابان‌های نامناسب و ممنوعه برای بساط گستران هستند.» وی اضافه می‌کند: در این 48 محور ممنوعه، ایجاد نظم و انضباط برعهده نیروی انتظامی است. چیذری درباره برخورد با سرشاخه‌های دستفروشی در سطح شهر تهران گفت: در میان 48 محور دستفروشی ممنوع که از محورهای اصلی شهر تهران محسوب می‌شوند بین یک تا سه نفر به عنوان سرشاخه شناسایی شده‌اند که به دو موضوع توزیع کالاهای قاچاق و کارهای خارج از فضای دستفروشی مانند انواع بزه متصل هستند.

به گفته او، براساس تصمیم اتخاذ شده، هر دستفروشی که در مناطق ممنوع بساط گستری کند متخلف است و طبق قانون ٥٥ شهرداری‌ها با آن‌ها برخورد می‌شود. وی البته در مقابل از 50 نقطه ساماندهی شده برای بساط گستران نام می‌برد و می‌گوید: از ١٥ اسفند تا یکم فروردین فضای روز بازار موقت برای دستفروشان در برخی خیابان‌ها از جمله «شمیران نو»، خیابان «فرجام»، «آزادی»، «بولوار فرحزادی» و محدوده خیابان «انقلاب» تعیین شده است. برای سال آینده نیز 25 روز بازار از سوی استانداری مجوز فعالیت گرفته است. وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دستفروشان برای نخستین بار در تهران می‌گوید: در این طرح، شهرداری به عنوان قوه اجرایی و نیروی انتظامی به عنوان قوه قهریه تعیین شده است.

چیــــــــــــذری در تشریح شناسایی افرادی که به صورت باندی و به عنوان سرشاخه‌های باندهای دستفروشی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: جنس بیشتر دستفروش‌ها برگرفته از کلونی‌هایی است که در دستفروشی فعالیت می‌کنند که اینها شناسایی شده‌اند. چیذری می‌گوید: در 10 ماه نخست امسال از 320 هزار مأموریت انجام گرفته در حوزه سد معبر، حدود 80 نفر به خاطر اهمال و تبانی اخراج شده‌اند. وی درباره پشت پرده‌های دستفروشی در تهران می‌گوید: متأسفانه برخی دستفروشان به طور غیر قانونی و نامحسوس اقدام به فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی می‌کنند، البته اغلب آنها از سوی نیروی انتظامی شناسایی شده و بزودی با آنها برخورد می‌شود.

چیذری همچنین از فروش مواد غذایی خارج از شبکه بهداشت از سوی دستفروشان خبر داده و می‌گوید: هم اکنون در 12 محور حاد شهر همچون حوالی میدان امام حسین، بهارستان و بزرگراه رسالت، تعدادی از دستفروشان بعد از نیمه‌های شب اقدام به فروش جگر و مواد غذایی غیرمجاز می‌کنند که برای سلامتی مردم بسیار خطرناک است. البته ما چندین بار با وزارت بهداشت در این زمینه، نامه نگاری کردیم که متأسفانه هیچ واکنشی نشان ندادند. برق دزدی بویژه در خیابان‌های «پیروزی» و «دماوند» از دیگر معضلاتی است که چیذری باز هم از بی‌اعتنایی وزارت نیرو در این حوزه گلایه می‌کند.طی چندین بار نامه نگاری از اداره برق خواستیم تا دسترسی برق آنها را قطع کند که هیچ کاری انجام نشد. وی با اشاره به بررسی 11 کشور دنیا و نحوه برخورد آنها با موضوع دستفروشی می‌گوید: در 11 کشور موفق در امر ساماندهی دستفروشان، برخورد با متخلفین برعهده پلیس بوده است و مأمورین شهرداری‌ تنها ساماندهی کار را برعهده داشتند. در ترکیه، دستفروشی یک پدیده توریستی و در هند نیز دولت رسماً در پارلمان، کمیته‌ای را برای صنف دستفروشان اختصاص داده است. به گفته او، در ایام پایانی سال ٦٠ درصد دستفروشان شهرستانی و فقط ٤٠ درصد آن‌ها تهرانی هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، صفحه: 4 ، شماره: 6446 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین