پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۹۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
امام خمینی(ره) به واسطه بهره‎ای که از انوار مقدس حضرت زهرا(س) برد به قدری در درجات معنوی رشد کرد که گوی سبقت را از بقیه ربود تا جایی که هیچ حکومت باطلی توان مقابله با ایشان را نداشت و تقارن ولادت ایشان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) خالی از حکمت نیست.

شعار سال: بخش عمده بهره از وجود مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جامعه منحصر در استفاده از سیره فکری و عملی این بزرگواران است. معصومان(ع) طی مدت 250 سال حضور جسمانیشان در دنیا منبع بسیار عظیمی از معارف، اخلاقیات و فقهیات را به روی شیعیان گشودند که تا ابد این خیرات ادامه دارد و انتهایی برای آن نمیتوان تصور کرد. یکی از این وجود مقدس و مقدم بر سایر عترت(ع) ـ مادون امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ـ حضرت زهرا(س) هستند.

آنچه تاکنون از سیره حضرت زهرا(س) به یادگار مانده است و شامل سیره عملی و رفتاری حضرت میشود، در برگیرنده برخی مباحث اخلاقی و معرفتی است که در اوج آنها بحث عفاف و حجاب بیشتر مدنظر اندیشمندان قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که بهره شیعیاننباید منحصر در سیره‌‏شناسی باشد. نگرش صرفاً سیرهای به وجود مقدس حضرت زهرا(س) و سایر عترت(ع) سایه بر معرفت عترت میاندازد، زیرا تصور میکنیم تنها به واسطه سیرهخوانی میتوانیم از اخلاقیات و معارف عترت(ع) بهره ببریم، این در حالی که است که راههای بسیاری جهت بهره از این بزرگواران وجود دارد که اشخاصی مانند امام خمینی(ره) با تزکیه‌ای که بر ایشان جاری شد، توانستند حداکثر بهره را از آن ببرند. یکی از این راه‌ها انتفاع از ابعاد نورانی اهل عترت(ع) است؛ در این باره امام زمان(عج) در حدیث مشهوری فرمودند: «أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَاب‏؛ وجه بهره‏‌ورى از من در پنهانى من مانند بهره‌‏ورى از آفتاب است که ابر آن را از دیده‏‌ها نهان کرده‏ است.» بنابراین اهل عترت(ع) در هر زمان و مکانی به شیعیان توجه دارند و به میزان توجهی هم که شیعیان به آنها دارند، از این وجودهای نورانی بهره میبرند و در این بین امام(ره) به واسطه بهرهای که از انوار مقدس حضرت زهرا(س) و سایر اهل عترت(ع) برد به قدری در درجات معنوی رشد کرد که گوی سبقت را از بقیه ربود تا جایی که هیچ حکومت باطلی توان مقابله با ایشان را نداشت و مطمئناً همزمانی ولادت ایشان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) خالی از حکمت نیست.

در این باره امام صادق(ع) حدیث زیبایی فرمودند که اسرار بسیاری از الطاف خداوند به شیعیان اهل عترت(ع) را باز میکند. حضرت فرمودند: «إِنَّ أَطْفَالَ‏ شِیعَتِنَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ تُرَبِّیهِمْ فَاطِمَة ...؛ همانا اطفال شیعیان ما از برخی مؤمنین را فاطمه(س) تربیت میکند» (تفسیر البرهان، ج5، ص187) بر اساس این روایت اولین نتیجهای که حاصل میشود این است که اشخاص بزرگواری مانند امام(ره) هر آنچه از فضایل کسب کردند، مدیون تربیتهای فاطمی(س) و انتفاع از خورشید پشت ابر یعنی امام زمان(عج) هستند.

از این منظر متوجه خواهیم بود که اهل‌بیت(ع) زنده هستند و در تمام زمان‌ها و مکان‌ها شیعیانشان را مورد توجه و تربیت قرار می‌دهند، بنابراین ما نباید مانند اموات با آنها برخورد کنیم و صرفاً به توسل و سیره بپردازیم بلکه باید از ابعاد بالاتر ایشان یعنی بُعد نورانیتشان بهره ببریم. بنابراین خداوند در آیه 169 سوره آل‌عمران اصرار بر این دارد که مانند مردگان با کشتگان در راه خدا که در اوج آنها اهل‌بیت(ع) هستند، برخورد نکنیم «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 29 اسفند 95، کد مطلب: 1360557: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین