پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
تولیدات ما در بخش مصالح ساختمانی به حدی پیشرفت کرده که با محصولات خارجی قابل‌رقابت است اما مهم‌ترین بحث اجرا و نحوه استفاده از آن‌هاست.

شعار سال: سید علیرضا مجتبوی رئیس گروه ساختمانی و معدنی دفتر نظارت بر اجرای استاندارد غیرفلزی با بیان اینکه سه مؤلفه اصلی طراحی و محاسبات، جانمایی و انتخاب مصالح و در نهایت اجرا در ساخت یک بنا وجود دارد، گفت: این بدان معناست که در ساخت یک ساختمان استاندارد تنها یک بخش به مصالح مربوط می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر کشور ما در بخش مصالح پیشرفت‌های خوبی داشته است و اداره استاندارد نیز برحسب نیاز و بازخوردی که دریافت می‌کرده و همچنین بر اساس مسئولیت خود استاندارد را برای برخی فرآورده‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای پرمصرف اجباری کرده است.

مجتبوی گفت: بر اساس مجوزی که شورای عالی استاندارد گرفتیم استاندارد را برای فرآورده‌هایی مانند سیمان، بتن آماده، سنگ‌ریزه، انواع میلگردها، تیرآهن، ورق‌ها نبشی‌ها، تیرچه و... اجباری کردیم.
وی ادامه داد: البته در خصوص فرآورده‌هایی مانند کاشی، قطعات پلاستیکی و پلیمری، عایق‌های حرارتی که در امر ساختمان‌سازی بسیار پرمصرف هستند و نیاز است تحت کنترل قرار گیرند نیز اقداماتی صورت گرفته است.

رئیس گروه ساختمانی دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مواد غیرفلزی سازمان استاندارد کشور گفت: تولیدکنندگان مصالح ساختمانی تا خروج محصولاتشان از کارخانه پروانه استاندارد دریافت می‌کنند اما هنگامی‌که محصولات استاندارد تولیدشده از کارخانه خارج می‌شوند استاندارد آن‌ها دیگر بر عهده سازمان استاندارد نیست.

مجتبوی تصریح کرد: نکته مهم آن است که محصول استاندارد تولیدشده پس از خروج از کارخانه به چه صورت استفاده شود؛ به‌عنوان‌مثال چگالی استاندارد بلوک‌های پلی ایتالیک که در سقف مورداستفاده قرار می‌گیرند 12 است اما بسیار دیده‌شده که در ساخت پروژه‌های مسکن مهر از این فرآورده با چگالی 6 استفاده‌شده است که با استاندارد واقعی آن فاصله زیادی دارد.

وی تأکید کرد: در حقیقت تولیدکنندگان فرآورده استاندارد را تحت نظارت سازمان ملی استاندارد تولید کرده‌اند اما بسیاری از مشکلات در مرحله اجرا و استفاده از این محصولات وجود می‌آیند.
مجتبوی گفت: بخشی از این مشکلات نیز به تقاضای درون بازار بازمی‌گردد که البته نظارت بر این بخش به عهده سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پایان کار به ساختمان است.
وی ادامه داد: این سازمان‌ها باید نظارت داشته باشند تا نظارت زنجیروار بر تولید و استفاده از این فرآورده‌ها ادامه داشته باشد تا فرآورده استاندارد در ساختمان نیز به همان شکل استفاده شود.
مجتبوی تأکید کرد: البته تولیدکنندگان زیر پله‌ای نیز بسیار زیاد هستند و می‌توانند برخی از فرآورده‌هایی که در داخل بنا مورداستفاده قرار می‌گیرند را بدون استانداردهای لازم تولید کنند.

وی افزود: به‌ عنوان ‌مثال تولیدکنندگان پلیمر پلی استایلن می‌توانند در کمترین فضا آن را تولید کنند و چون تقاضا برای آن زیاد است و خیلی سریع به فروش می‌رسد حتی با نظارت بر بازار نیز نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.
رئیس گروه ساختمانی دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مواد غیرفلزی سازمان استاندارد کشور گفت: چنین فرآورده‌هایی هنگامی‌که در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند به دلیل آنکه از استاندارد لازم برخوردار نیستند می‌توانند مشکلاتی را در کیفیت ساختمان به وجود آورند.

سید علیرضا مجتبوی افزود: در کنار تولید غیرقانونی برخی فرآورده‌ها فرهنگ مصرف نیز باید در خصوص تولیدات مصالح ساختمانی وجود داشته باشد.

وی گفت: به‌عنوان‌ مثال در خصوص فرآورده‌ای مانند سیمان که در کشور تولیدات خوبی هم از آن وجود دارد و به کشورهایی مانند ترکیه، عراق، افغانستان و .. نیز صادر می‌شود اگر فرهنگ استفاده صحیح وجود نداشته باشد می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را در بخش ساخت‌ و ساز به وجود آورد.
مجتبوی ادامه داد : درنهایت در بحث مصالح ساختمانی دو موضوع سودجویی در تولید فرآورده‌های ساختمانی که بر آن نظارتی وجود ندارد و دوم عدم آگاهی و نداشتن فرهنگ استفاده از فرآورده‌های ساختمانی مطرح می‌شود.

سید علیرضا مجتبوی تصریح کرد: کشور ما در زمینه تولید کاشی و فرآورده‌های قیری نیز پیشرفت فراوان ای داشته و به‌طور مثال تولیدات کاشی کشور ما به کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که خودشان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول هستند صادر می‌شود و آن‌ها نیز با درج برند خود بر روی آن‌ها اقدام به فروششان می‌کنند.

وی ادامه داد : در بحث قطعات بتنی نیز انواع قطعات بتنی تولیدکنندگان کشور توانایی تولید محصولاتی رادارند که باکیفیت بالای خود قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی هستند و درنهایت در خصوص تولید قیر در کشور نیز درجه عملکردی محصولات قیری کشور ما بسیار بالاست و انواع فرآورده‌های قیری تولید کشور به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

سید علیرضا مجتبوی در پایان افزود: تولیدات ما در بخش مصالح ساختمانی به حدی پیشرفت کرده که با محصولات خارجی قابل‌رقابت است اما مهم‌ترین بحث اجرا و نحوه استفاده از آن‌هاست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار 22 آذر 1394، کد مطلب:4200:www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طباطبايي
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
0
يكي بگي چي كجا درست شده ، كي كجا درست نشسته؟ مگه همه چي خوبه ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین