پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
یک فعال حوزه صنعت گفت: تنها خواسته اهالی صنعت این است که مسئولان به داد تولید صنعتی کشور برسند و تا دیر نشده به فکر چاره اندیشی برای حل مشکلات این بخش اقتصادی مهم کشور باشند.

شعار سال: مشکلات پیش روی صنعتگران کشور برای صادرات تولیداتشان به خارج از کشور و همچنین بازار محدود داخلی موجب شده تا قیمت تمام شده محصولات صنایع بالا رفته و در نتیجه منابع لازم برای تحقیق و توسعه نداشته باشند و پس از مدتی نوآوری در این واحدها از بین رفته ، درنتیجه کیفیت هم نزول می‌کند و صنایع با چالش های بزرگی روبرو می شوند، مشکلی که این روزها به طور مشخص دامنگیر بیشتر صنایع کشورمان در هر حوزه‌ای شده و نفس صنعت را به شماره انداخته است.

برای مشخص شدن زوایای بیشتری از مشکلات پیش روی صنعتگران کشورمان با هاشم ترک عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید کنترلهای دستگاههای CNC به گفتگو نشسته ایم:

از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید؟

ترک: از سال ۸۲ به طور رسمی تولید کنترلها را برای دستگاهها CNC آغاز کردیم و طی چند سال گذشته موفق شدیم بیش از ۵۰ درصد بازار داخلی را از آن خود کنیم ، به طوریکه سال گذشته سرانه سود شرکت از فروش داخلی به ۲ میلیارد تومان رسید.

آیا به عنوان یک شرکت دانش بنیان تمام اجزای محصول تولیدی را در داخل می سازید؟

ترک: تکنولوژی ساخت قطعات الکترونیک در دست چند کشور دنیا همچون آمریکا و چین است و ما نیز قطعات الکترونیکی را به صورت عمده از چین و یا با واسطه از آمریکا وارد می کنیم اما طراحی و برنامه ریزی و ساخت به صورت کامل توسط خودمان و در داخل کشور صورت می گیرد.

آیا به مرحله ای رسیده‌اید که محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنید؟

ترک: به لحاظ تکنیکی و نرم افزاری تا حدی پیشرفت کرده ایم که محصولاتمان با نمونه‌های اروپایی رقابت می‌کنند اما به دلیل مشکلات موجود پیش روی صادرات نتوانستیم جز به چند کشورخاورمیانه وترکیه آن هم درحد چند ده میلیون صادرات داشته باشیم.

مشکلات پیش روی صادرات محصولات صنعتی چیست؟

ترک: یکی از اصلی‌ترین موانع ، مسائل مربوط به بانک است که نقل و انتقالات مالی را با مشکل مواجه می‌کند، از طرف دیگر نوسانات سیاسی در منطقه و دنیا که باعث شده تا ثبات مشخصی در روابط با شرکت‌های طرف قرارداد با خود نداشته باشیم . سالهاست در مباحث علمی تئوری طرح‌های خیلی خوبی داشته ایم اما در عمل اتفاق مثبتی نیفتاده است و حتی شرکت‌های چینی هم که بخش اعظمی از قطعات الکترونیکی را به ما می فروشند، خود خریدار محصولات ما نبوده و مشتری آمریکا و اروپا هستند.

چه تحلیلی از اوضاع کنونی صنعت کشور دارید؟

ترک: ساده ترین برداشتی که بخواهیم از وضعیت صنعت داشته باشیم، این است که ببینیم چند کارخانه و کارگاه در این چندساله تعطیل شده‌اند و چه تعداد واحد تولیدی نیمه تعطیل و یا با نیمی از ظرفیت واقعی در حال فعالیت هستند. دولت آنچنان که باید، نتوانست در بهبود اوضاع صنعت موثر باشد و صنعتگران در این چند ساله بسیار آسیب دیده و انگیزه برای ادامه فعالیت از بین رفته است . این در حالی است که بسیاری از فعالان صنایع ، سرمایه خود را از صنعت خارج کرده و در بانک و مسکن سرمایه گذاری کرده اند.

در صورتی که اوضاع به همین روال باشد، شما به عنوان یک شرکت تولیدی دانش بنیان چه خواهید کرد؟

ترک: شاید مجبور شویم تا صنعت خود را به یک کشور اروپایی همچون آلمان انتقال دهیم تا با بهره‌گیری از شرایط و بستر خوبی که در این کشورها برای تولیدکنندگان صنعتی فراهم شده، محصولات خود را به راحتی صادر کنیم.

به نظر شما راهکار عملی برای برون رفت از مشکلاتی که دامنگیر صنعت کشور شده، چیست؟

ترک: صنعت در شرایط فعلی کشور ما نیاز به حمایت دارد، دولت باید امکاناتی فراهم کند تا صنعت دوباره پا بگیرد، شاید بتوان گفت بخش کوچکی از این امکانات تسهیلات و منابع مالی هستند و مهمتر از آن ایجاد شرایطی است که صنعتگران ما بتوانند تولیدات خود را به خارج از مرزها صادر کنند.

خواسته شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان از مسئولان کشور چیست؟

ترک: تنها خواسته اهالی صنعت این است که مسئولان به داد تولید صنعتی کشور برسند و تا دیر نشده به فکر چاره اندیشی برای حل مشکلات این بخش اقتصادی مهم کشور باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سمیرم خبر، تاریخ 14 اسفند 95، کد مطلب: 54365: www.semiromkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین