پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
مدیر توسعه رسته پوشاک تهران در طرح تکاپو گفت: صنعت پوشاک کشور برای مدت سه سال به کمک نیاز دارد و در صورت غفلت، این صنعت نابود می شود.

شعار سال: «علیرضا مردفرد» گفت: تا زمانی که پوشاک ایرانی رقابت پذیر با کالای مشابه خارجی نباشد، به طور یقین قاچاق آن ادامه می یابد.
وی با تاکید بر اینکه باید روی مزیت های داخلی متمرکز شویم، افزود: باید توان رقابتی تولید داخلی را بالا برد تا بتوان قاچاق را از اقتصاد ایران حذف کرد.
مردفرد معتقد است، نمی توانیم در حوزه هایی نظیر فناوری اطلاعات رقابت کنیم زیرا این در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکاست؛ مزیت ما در رقابت، نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه حدود 60 درصد پوشاک موجود در بازار داخل از مبادی قانونی و یا قاچاق وارد کشور می شود، گفت: اکنون تولیدکننده داخلی به بازار نیاز دارد؛ هدف طرح تکاپو وصل کردن تولیدکنندگان کوچک به تولیدکنندگان بزرگ است.
مردفرد افزود: براساس گزارش مرکز پژوهش اتحادیه پوشاک، اگر صنعت پوشاک کشور در سه سال آینده نتواند برنامه های خود را عملیاتی کند رو به نابودی می رود.
کشورهای ترکیه و چین با دامپینگ (رقابت مکارانه) و عرضه کالا با قیمت های پایین در بازار ایران، صنعت پوشاک کشور را می توانند به انفعال کامل بکشانند.
به گفته وی، تولیدکننده پوشاک در ترکیه حاضر است کالای خود را به یک سوم قیمت به واردکننده ایرانی بفروشد.
وی با بیان اینکه با توجه به ارزان بودن تولید پوشاک در چین، بیشتر کالاها از این کشور به ایران قاچاق می شود، افزود: در کشور ترکیه هزینه دستمزد زیاد است اما بهره وری نیز به همان نسبت بالاست.
مدیر توسعه رسته پوشاک تهران در طرح تکاپو گفت: ایران در صنعت نساجی بیشتر روی کالای خواب و فرش ماشینی متمرکز شده است. در صورتی که رسته پوشاک ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.
وی اشتغال کنونی صنعت پوشاک در کشور را 550 هزار نفر اعلام کرد و گفت: ایران با 80 میلیون نفر جمعیت بازار خوبی برای صنعت پوشاک است اما متاسفانه در تولید محدودیت دارد.
به گفته مردفرد، اکنون صنعت پوشاک در جهان به گونه ای پیشرفت کرده است که حتی نرم افزار برش لباس می تواند کار انسان را برعهده بگیرد. اکنون 200 تولیدکننده بزرگ در کشور داریم که می توانند از این فناوری یاری بگیرند.
وی تعداد واحدهای صنعتی پوشاک در کشور را بر اساس آمارهای رسمی یک هزار و 600 واحد ذکر کرد و گفت: اما شمار واحدهای تولیدکننده پوشاک در کشور به بیش از 100 واحد نمی رسد. مجوزهای مختلفی برای تولید پوشاک صادر شده است اما همگی آنها تولیدکننده نیستند.
مردفرد افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی دارد برای بخش های مختلف در صنعت پوشاک استاندارد سازی کند و آموزش های لازم را به متقاضیان ارایه دهد.
به گفته وی، دلیل نیمی از کسانی که به آموزشگاه های فنی و حرفه ای مراجعه می کنند «گرفتن مدرک مهارت» است و کمتر در جست وجوی کار هستند.
مردفرد افزود: حداکثر آموزش هایی که به طور نمونه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (آموزشگاه های آزاد یا دولتی) در زمینه دوخت پوشاک ارایه می کنند حداکثر 30 درصد برای هنرجو کابرد دارد.
وی با بیان اینکه 19 دانشگاه در تهران موضوع مهارت آموزی را پیگیری می کنند، به راه اندازی آموزش تولید کفش در طرح تکاپو نیز اشاره کرد و گفت: آموزش های مهارت در شهر مشهد بسیار خوب انجام شد.
وی «طرح تکاپو» که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می شود را همسو با پیوستن واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ دانست و گفت: هدف «طرح حرکت»، ایجاد بنگاه هاست.
یکی از طرح های اشتغال که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم پیگیری می کند، «طرح تکاپو» است. در این طرح، وزارتخانه درصدد است بنگاه های موجود در کشور که با ظرفیت پایینی تولید می کنند را ارتقا بخشد و بتواند واحدهای کوچک را برای هم افزایی به واحدهای بزرگ متصل کند.
این طرح در رسته های طراحی شده است که می تواند اشتغالزا باشد و به طور عام تاکید بر بنگاه های خرد و متوسط دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 26 شهریور 95 ، کد مطلب: 82232028: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین