پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۷۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
محمدعلیزاده آرانی گفت: دولت یکی از عوامل مهمی است که موجب دامن زدن به رکود بورس شد. علت این موضوع این است که دولت با انتشار اوراق بدهی به دنبال مهار تورم و تأمین مالی خزانه دولت بود.

شعار سال: مجید محمدعلیزاده آرانی، کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص عدم رشد بورس در سال جاری، اظهار داشت: با توجه به هیجانی که پیرامون برجام به وجود آمد و همچنین جو روانی که در ابتدای برجام وجود داشت، یک جهش نسبتا مناسبی در بازار سرمایه به وجود آمد اما بعد از مدتی شاهد افت بازار سرمایه بودیم که دلایل آن هم به چند عامل باز می گردد.

این کارشناس بورس در ادامه با بیان اینکه بخش عمده بازار سرمایه تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفته بود، گفت: این مسائل سیاسی ناشی از موضوع برجام و مباحث پیرامون آن متأثر از عوامل داخلی و خارجی بود؛ به عبارت دیگر عواملی داخلی و همچنین عواملی بین المللی منجر به عدم رشد بازار سرمایه شد. از سوی دیگر متأسفانه عملکرد شرکت ها برای سرمایه گذاران رضایت بخش نبود و نتوانست سرمایه گذاران را نسبت به سرمایه گذاری در بورس مجاب کند و در پی آن در مقطعی از سال جاری، سرمایه گذاری ها به سمت ارز و یا خرید و فروش سکه حرکت کرد.

محمدعلیزاده آرانی در ادامه به واکنش های رکود در بورس اشاره و بیان داشت: به دلیل اینکه بورس برای سرمایه گذاران قابل توجیه نبود، لاجرم سرمایه گذاران به بنگاه های اقتصادی دیگر مانند بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری روی آوردند. آن‌ها سرمایه های خود را در این بنگاه ها سپرده گذاری کردند و از محل سود سپرده ها، به منافع مالی نسبی رسیدند. این در حالی است که سهامداران بانک ها و موسسات اعتباری علاوه بر این که سود دریافت نکرده اند متحمل ضرر و زیان شده و سرمایه های خود را از دست داده‌اند.

این کارشناس بورس با بیان این نکته که یکی از علل و عوامل اصلی افت بازار سرمایه، شاخص ها و کاهش سرمایه گذاری در بورس توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی بورس بود، تصریح کرد: مردم نتوانستند سرمایه های خود را به بهترین شکل استفاده کنند و گردش بدهند زیرا نقدینگی این افراد در بورس بسته شده بود و ویژگی نقدشوندگی اوراق بهادار را زیر سوال برده بود؛ بنابراین این موضوع یکی از عواملی است که بورس را تا مقداری با رکود مواجه کرد.

وی در خاتمه به نقش دولت در رکود بورس اشاره و متذکر شد: دولت نیز یکی از عوامل مهمی است که موجب دامن زدن به رکود بورس شد. علت این موضوع این است که از یک‌سو دولت با انتشار اوراق بدهی به دنبال مهار تورم بود و از سوی دیگر به دنبال جذب نقدینگی سرگردان و تأمین مالی خزانه بود. لذا دولت ناگزیر به صدور و انتشار اوراق بدهی از طریق انتشار اوراق مشارکت و سلف موازی و اوراق مرابحه و... در بورس شد که در نهایت این موضوع کاهش نقدینگی در بازار سرمایه را به همراه داشت و این منابع مالی به جای اینکه در جهت توسعه اقتصادی شرکت های بورسی قرار گیرد در اختیار دولت قرار گرفت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سامانه اطلاع رسانی تهران پرس، تاریخ 11 اسفند 95، کد مطلب: 148512: www.tehranpress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین