پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
مجلس یک فوریت طرح نظارت بر صدا و سیما را رد کرد. طرحی که با امضای 35 عضو فراکسیون امید ارائه شد و قرار است بر اساس آن نحوه اداره صدا و سیما با تغییراتی به‌صورت هیأت امنایی در بیاید.
شعارسال: طراح اصلی این طرح علی مطهری بود که درباره دلایل تنظیم آن در صحن علنی دیروز گفت: «صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود.» هر چند در نهایت با 114 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع یک فوریت آن توسط نمایندگان تصویب نشد اما این طرح هنوز در مجلس به نقطه پایان نرسیده و قرار است به صورت عادی در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد و یک بار دیگر به صحن علنی بیاید.

* مطهری: صدا و سیما قانون ندارد

علی مطهری که طراح اصلی این طرح بود، در دفاع از آن تأکید کرد که هم‌اکنون صدا و سیما نیازمند سه قانون خط مشی و اصول کلی سازمان، قانون اداره صدا و سیما و قانون نظارت بر صدا و سیما است. مطهری با بیان اینکه در شرایط کنونی سازمان صدا و سیما بدون قانون اداره می‌شود، افزود: قانون شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در سال70 مصوب شد و اگرچه قبل از بازنگری قانون اساسی انجام شده اما قانون ضعیفی بوده و امروز نظارت بر صدا و سیما یک نظارت تشریفاتی است. ولی ملکی نیز در موافقت با یک فوریت طرح اداره ونظارت بر صدا و سیما گفت: امروزه در دنیا تغییر و تحولات بسیاری در عرصه رسانه‌ها ایجاد شده اما بیش از 20 سال است که نسبت به اصلاح اداره صدا و سیما به‌عنوان یک رسانه ملی اقدام نشده است. اما ولی‌الله داداشی در مخالفت خود، این طرح را سیاسی و غیرضروری خواند.

* آینده طرح به دست موافقان صدا وسیما

هر چند با رد یک فوریت این طرح بررسی آن در مجلس پایان نیافته و در کمیسیون فرهنگی دنبال خواهد شد، اما بررسی آن در این کمیسیون با توجه به ترکیب خاص این کمیسیون و سنگینی وزن مخالفان دولت در آن، طراحان را نسبت به تغییر ماهیت و محتوای طرح نگران کرده است. کمیسیون فرهنگی بعد از این اختیار دارد تا مواد و تبصره‌های طرح یاد شده را به گونه مد نظر خود تغییر داده و وارد مسیر دیگری کند. هر چند در قدم بعدی صحن علنی هم اختیاری مشابه دارد اما افزایش احتمالی حجم تغییرات در کمیسیون فرهنگی می‌تواند کار را برای مدافعان تغییر شیوه مدیریت صدا و سیما و نظارت بر آن قدری سخت کند.

چه آنکه پیشتر هم طیف مخالفان دولت که عموماً از مدافعان رویکرد و سیاست‌های صدا و سیما هستند، طرحی موسوم به «اداره صدا و سیما» را در روزهای ابتدایی مجلس دهم پیشنهاد داده بودند که در واقع تثبیت شیوه کنونی مدیریت این سازمان، بدون هیچگونه تغییر محسوسی بود. مسکوت ماندن آن طرح و وارد دستور شدن طرح جدید هر چند انتقاد این طیف را به دنبال داشت و آن را «سیاسی‌کاری برای محدودیت صدا و سیما» خواندند اما اکنون با توجه به رد فوریت طرح جدید باز هم مسیر را برای آنها باز کرده تا بتوانند روش‌های فعلی را در جام جم تثبیت کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 3 ، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1396، شماره: 6467 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین