پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کاوش های باستانی در محوطه جندی شاپور دزفول توسط یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی پس از حدود سه ماه پایان یافت.

شعار سال: کاوش های باستانی در محوطه جندی شاپور دزفول توسط یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی پس از حدود سه ماه پایان یافت.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه افزود:کاوش های عرصه جندی شاپور از دیماه 95 آغاز و 21 فروردین ماه با حدود 40 گمانه و ترانشه به پایان رسید.

یعقوب زلقی افزود:در این حفاری و کاوش تلاش شد از همه محوطه جندی شاپور و در چهارچوب این عرصه گمانه زنی صورت گیرد تا مشخص شود در مناطق مختلف این محوطه چه سازه هایی وجود داشته است .

وی ضمن موفق آمیز خواندن نتایج گمانه ها و ترانشه ها گفت:آثار معماری قابل توجهی از این گمانه ها به دست آمده و عمده بناهای یافت شده مسکونی می باشند ولی تعیین زمان سازه های یافت شده پس از انجام آزمایش های لازم مشخص خواهد شد.

زلقی اضافه کرد:معماری سازه های یافت شده مربوط به ساسانی نیست و طبق تجزیه و تحلیلی که صورت گرفته این سازه ها که در وسط عرصه می باشند مربوط به قرن سوم و دوره عباسیان می باشند.

وی گفت:سازه ای که در وسط عرصه جندی شاپور یافت شده حدود 200 تا 300 متر مربع می باشد که چند اتاق دارد و در حال حاضر آجرفرش (فنداسیون ) و نیم متر از دیوار آن باقی مانده است و وسط این سازه نیز تنورهای ویژه آشپزی و پخت و پز و ظروف سفالی آشپزخانه یافت شده است.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه اضافه کرد:در این گمانه ها همچنین سیستم فاضلاب تنبوشه و سیستم انتقال آب به فضای مسکونی بهمراه زیرزمین با 10 پله نیز یافت شده است.

زلقی افزود:آثار معماری شاخص و منظمی یافت شده و با توجه به اینکه این گمانه ها از چهار طرف ادامه دارد قطعا این فضای مسکونی در چهار طرف گمانه های ایجاد شده ادامه دارد .
وی به تشریح نتایج کاوش در قسمت شرقی محوطه جندی شاپور پرداخت و گفت:در قسمت شرقی محوطه جندی شاپور دزفول نیز دیوار شهری که برای نگهبانی و امنیت بوده یافت شده است ضمن اینکه چندین مقبره نیز مربوط به دوره اسلامی یافت شده است .

وی گفت:ظروف آشپزخانه ،سفال و آجرهای بکار برده شده در این سازه بصورت منظم بکار برده شده اند و در برخی نمونه ها نیز امضای معمار نیز دیده شده است.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه بیان کرد:کاوش در عرصه جندی شاپور با هدف برقراری ارتباط بین شنیده ها و یافت ها صورت گرفته که نتایج بسیار مطلوبی داشته و گزارشی از تحلیل و تجزیه این کاوش ها نیز ارائه خواهد شد.

نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.

دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خوز نیوز، تاریخ 24 فروردین 96، کد مطلب: 144854: www.khouznews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین