پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: پنج دشت استان زنجان از تعداد هفت دشت موجود در حالت بحرانی قرار دارد و عمده مصرف منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است.

شعار سال: یوسف رضاپور ظهر دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان زنجان افزود: ۱۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود است و ۸۳۲ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته پلمب شدند تا تعیین تکلیف شوند. در سنوات گذشته بدون حکم دادکاه اجازه ممانعت از برداشت آب وجود نداشت که در شرایط فعلی می توان نسبت به پلمب آن اقدام کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی استان تاکید کرد و گفت: ۷۵ درصد چاه‌های غیرمجاز استان در دولت گذشته ساخته شده است.

رضاپور افزود: در استان زنجان ۷ هزار و ۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که ۱۰ هزار و ۴۵۷ حلقه چاه مجاز نیز در استان زنجان وجود دارد که میزان برداشت غیرمجاز از آب های استان به میزان ۱۵۲ میلیون مترمکعب برآورد شده است و این میزان در سال به ۴۶۲ میلیون مترمکعب می رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: کشور در شرایط بحران آب قرار دارد و شرایط بحران آبی شرایطی است که میزان مصرف در شرایط پیدار نباشد و مصرف نسبت به منابع تناسب ندارد. میزان مصرف در شرایط پایدار به میزان ۲۰ درصد از منابع آبی است. اگر میزان مصرف تا ۴۰ درصد باشد قابل تحمل بوده و بیش از ۴۰ درصد وارد تنش آبی می شود. بیش از ۶۰ درصد مصرف نیز وارد فاز بحران آبی می شود.

رضاپور گفت: کشور در شرایط فعلی دچار بحران آب است و کل منابع تجدید پذیر آبی کشور ۸۸ میلیارد مترمکعب بوده که میزان مصرف برآورد شده به ۸۹ میلیارد مترمکعب رسیده است. از ۶۰۹ دشت کشور ۳۵۱ دست در شرایط بحرانی و فوق بحرانی قرار دارند.

وی از تعریف برنامه ۲۰ ساله در این راستا خبر داد و گفت: خشکسالی های سال های گذشته موجب کاهش وضعیت منابع آبی این دشت شده و برداشت های زیادی نیز نسبت به منابع آب صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی را تغذیه مصنوعی آن برشمرد و اظهار داشت: این اقدام از سال ۹۱ در سطح استان آغاز شده و هر سال انجام می شود. یکی دیگر از اقدامات برای استفاده مناسب از منابع آبی کنتوردار کردن چاه های آب و هوشمندسازی آن است.

رضاپور از بحرانی بودن پنج دشت استان زنجان از میزان هفت دشت موجود خبر داد و گفت: عمده مصرف منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است. این میزان در کشور ۹۰ درصد بوده که در استان زنجان ۸۴ درصد برآورد شده است. سهم مصرف آب بخش صنعت استان بیش از کشور است.

وی با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی استان به صورت سالانه ۷۷ سانتی متر، افزود: دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان است که میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی برداشت های بیش از اندازه به صورت غیرمجاز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان به برنامه های عملیاتی این شرکت برای مدیریت بجران آب در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بهبود شرایط دشت ابهر یکی از مهم ترین برنامه هایی است که به تایید و تصویب وزارت نیرو نیز رسیده که در استان پیگیری خواهد شد.

رضا پور وسعت دشت ابهر را یک هزار و ۴۰ مترمربع و وسعت محدوده مطالعاتی را یک هزار و ۹۲۶ مترمربع عنوان کرد و گفت: از سال ۷۶ تا کنون میزان منابه آبی این دشت با کاهش مواجه بوده است. در وهله نخست باید این کاهش شدید را متوقف کنیم و سپس نسبت به بازگرداندن آن به وضعیت قبل اقدام کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1396، کد مطلب: 3955257 : www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین