پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمر ایران به تشریح یکی از ممنوعیت‌های قدیمی سعودی‌ها برای پزشکان ایرانی در مراسم حج پرداخت که بر حسب اتفاق باعث رشد خدمات پزشکی حج کشورمان در بین تمام کشورهای اسلامی جهان شده است.

شعارسال: سیدعلی مرعشی، با تشریح خدمات پزشکی به حجاج کشورمان در سرزمین وحی اظهار داشت: از سه سال قبل خدمات پزشکی به حجاج کشورمان در قالب مجموعه‌ها صورت می‌پذیرد زیرا قبل از این طرح پزشکان با کاروان‌ها همراه بودند ولی هم اکنون در مجموعه‌ها و هتل‌های استقرار زائران، خدمات پزشکی و بهداشتی به آنان ارائه می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمر درباره علت گسترده بودن خدمات پزشکی ایران در حج در بین تمام کشورهای جهان اسلام توضیح داد: یکی از علت‌ها به این دلیل بوده است که سعودی‌ها هرگز اجازه ندادند پزشکان ایرانی در بیمارستانهای آنان مستقر شوند درحالیکه تمام کشورهای اسلامی این اجازه را دارند.

مرعشی عنوان کرد: البته ایران - دو بیمارستان در مدینه و مکه دارد و در مراسم حج نیز درمانگاه‌ها و پایگاه‌های سیار خود را نیز برپا می‌کند و بیشتر خدمات زائران ایرانی سرزمین وحی در مراکز درمانی ایرانی صورت می‌پذیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمر خاطرنشان کرد: البته اگر در نهایت احتیاج به دریافت خدمات پزشکی سعودی‌ها در بیمارستانهای آنها داشته باشیم، زائر در بیمارستانهایشان بستری و پزشکان ایرانی مسلط به زبان عربی به آنها همراه و درمانشان را پیگیری می‌کنند.

تدابیر جدید آموزشی برای آمادگی با حوادثی نظیر "منا"

همچنین رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمر پیش از این از ارائه آموزش امدادی و کمک‌های اولیه در سه سطح به حجاج تمتع امسال برای آمادگی با حوادثی نظیر فاجعه "منا" خبر داده بود.

مرعشی در تشریح اقدامات مرکز پزشکی هلال احمر برای حج تمتع سال 96 اظهار داشت: خوشبختانه امسال شاهد اعزام حجاج کشورمان به سرزمین وحی خواهیم بود و متعاقباً مرکز پزشکی هلال احمر ایران نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین مراکز پزشکی حج در جهان اسلام، خدمات بهداشتی، درمانی، آزمایشگاهی و دارویی به حجاج کشورمان در بیمارستانهای ایرانی در عربستان، درمانگاه‌ها و پایگاه‌های سیار در شهرهای مدینه و مکه ارائه خواهد داد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه ایران گسترده‌ترین خدمات پزشکی حج را در موسم تمتع به‌عهده دارد و بعد از ایران کشورهای اندونزی و ترکیه به حجاج خود در سطح پایین‌تری خدمات پزشکی ارائه می‌کنند، افزود: البته همه کشورهای اسلامی به‌همراه کاروان‌های خود پزشک و خدمات پزشکی دارند ولی هیچ‌کدام آنان به گستردگی ایران خدمات پزشکی ندارند.

مرعشی با بیان اینکه "هم‌اکنون نیز منتظر تشکیل کاروان‌های حج تمتع هستیم تا پس از تکمیل ثبت نام پزشکان حج که تاکنون حدود 300 و اندی پزشک برای همراهی با کاروان‌ها ثبت نام کردند، معاینات زائران را شروع کنیم"، گفت: به‌محض تشکیل کاروان‌ها ــ معاینات زائران خانه خدا انجام می‌شود و کنار 10 جلسه آموزش روحانیون، ما نیز در مرکز پزشکی هلال احمر سه جلسه زائران را تحت آموزش‌های بهداشتی و علی الخصوص امدادی و کمک‌های اولیه قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در توضیح بیشتر آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه عنوان کرد: امسال برای آمادگی با حوادثی نظیر فاجعه "منا" و یا هر نوع بحران و حوادثی چون بحران‌های ازدحام جمعیت، در سه سطح پزشکان، مدیران کاروان‌ها و از همه مهمتر زائران خانه خدا؛ تحت آموزش امداد و کمک‌های اولیه قرار خواهند گرفت.

مرعشی درباره مذاکرات صورت‌گرفته با مسئولان سعودی در زمینه خدمات درمانی نیز بیان داشت: طرف سعودی موافقت کرده است که به هر تعداد درمانگاه که ما نیاز داریم مجوز فعالیت بدهد، به همین دلیل به‌محض مشخص شدن هتل‌ها بررسی می‌کنیم تا ببینیم بر اساس تعداد زائران هتل‌ها درمانگاه‌ها را در کدام هتل‌ها برپا کنیم. البته به‌احتمال قوی در مدینه 6 درمانگاه و در مکه به‌تعداد هتل‌هایی که زائران در آن مستقر هستند درمانگاه خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: قراردادهای بخش پزشکی همانند سال‌های قبل بوده است و امسال مجوز برپایی چادر ویژه هیئت پزشکی، ایجاد درمانگاه و نصب تابلو به مسئولان بخش پزشکی داده شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته مشکلی در ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان وجود ندارد و تعامل کافی انجام شده تا به‌‌موقع داروها از اول شوال تا آخر ذیقعده ارسال شود، خاطرنشان کرد: کما اینکه زائران نیز باید ملاحظات همراه داشتن داروهای کدئین‌دار و اعصاب و روان را در نظر داشته باشند و اگر چنین داروهایی مصرف می‌کنند حتماً نسخه دارو را همراه داشته باشند کما اینکه تمام این توصیه‌ها به زائران در کلاس‌های آموزشی ارائه می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30فروردین1396، کدخبر: 1383675: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین