پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸
کارگران از مهم‌ترین اقشار جامعه در تولید و اقتصاد کشور محسوب می‌شوند اما همین قشر اثرگذار با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده و سنگ‌های مشکلات باعث لنگیدن پای زندگی‌شان شده است.

شعار سال: حدود ۴۰ سال است که کارگری می‌کنم از کارگری ساختمان گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ لوازم‌خانگی و شرکت‌های خدماتی اما الان که اینجا هستم هیچ پشتوانه‌ای ندارم و ترس از اینکه روزی نتوانم کار کنم و مخارج زندگی خودم و خانواده‌ام را تامین کنم، رهایم نمی‌کند.

اینها حرف‌های یک کارگر حدود ۵۰ ساله کرمانشاهی است که به امید رسیدن کارفرمایی از راه، روزهای متعددی را در میادین مختلف صبح را به شب می‌رساند و شب را به صبح اما وقتی که من سراغ او می‌روم تا از مشکلاتش بپرسم ابتدا طفره می‌رود و فکر می‌کند خبرنگار صدا و سیما هستم و ممکن است تصویرش روی آنتن تلویزیون برود و همسر و فرزندانش از- اینکه دیگران از وضعیت و مشکلات زندگیشان مطلع شوند- سرشکسته شوند.



اما پس از اینکه فهمید حرف‌هایش فقط در سایت(که البته تصور او روزنامه بود) منتشر می‌شود و تصویری از او روی هیچ آنتنی نمی‌رود حاضر به مصاحبه شد اما بازهم به همان دلایلی که گفتم می‌خواست حفظ آبرو کند و اسمش را به ما نگفت.

آنقدر زیر بار زندگی تکیده و خمیده شده بود

آنطور که خودش گفت پیرمردی ۵۰ ساله بود اما ظاهرش بیش از این نشان می‌داد و آنقدر زیر بار مشکلات زندگی تکیده و خمیده شده بود که ۷۰ به بالا به نظر می‌رسید.

می‌گفت از ۱۰ سالگی کارگری کرده تا نانی سر سفره خانواده پرجمعیتش ببرد و به‌نوعی سربار خانواده نباشد اما از ۱۸ سالگی که ازدواج می‌کند تلاشش برای پول درآوردن بیشتر شده تا بتواند علاوه بر رفع نیازهای اولیه مسکن و سرپناهی نیز برای خودش و خانواده‌اش تهیه کند که خوشبختانه این یکی را به دست آورده بود.

سواد چندانی نداشت اما وقتی از مشکلاتش سخن می‌گفت گویی یک روای برایت قصه می‌گوید. ۴۰ سال کارگری کردم، از کارگری ساختمان گرفته تا پادویی، از باربری تا تمیز کردن منازل از طریق شرکت‌های خدماتی اما نه بیمه‌ای دارم و نه پشتوانه و امیدی که پس از بازنشستگی بتوانم هزینه‌ها و مخارج خانواده‌ام را تامین کنم روز به‌روز هم که می‌گذرد ترس اینکه روزی نتوانم کار کنم مرا رها نمی‌کند. البته الان هم وضعیت چندان خوبی نداریم و از ۱۲ ماه سال آن هم اگرساخت و سازی باشد شاید ۶ تا ۷ ماه را بتوانیم درآمدی داشته باشیم و بقیه سال هم بیکار هستیم و درآمد چندان نداریم.

در همین حین که با او سخن می‌گوییم مرد میانسال دیگری که چند دقیقه‌ای بود ما را تماشا می‌کرد جلو آمد.

اردشیر صباحی نام داشت و گفت: من هم کارگر یک کبابی هستم. حدود ۲ سال است که در یک کبابی مشغول کارم اما صاحب کبابی هر از چند گاهی کارگرانش را اخراج و دوباره استخدام می‌کند تا مجبور به بیمه ما نشود.

وی افزود: البته ما هم حرفی نمی‌زنیم چون فکر می‌کنیم اگر همین آب باریکه هم قطع شود دیگر در این اوضاع بیکاری صاحب شغلی نخواهیم شد.

مسئولان به کار کارفرمایان نظارت کنند

این کارگر کرمانشاهی فکر می‌کرد، این وظیفه خود او نیست که از کارفرمایش شکایت کند، بلکه این مسئولان هستند که باید به کار این کارفرمایان نظارت کنند و با تخلف آنان یعنی بیمه نکردن کارکنانشان برخورد کنند.

از میان جمعیتی که نظاره‌گر ما شده‌اند، جوانی حدود ۲۵ تا ۳۰ ساله به نام محمدرسول محبی جلو آمد و گفت: فوق دیپلم برق دارد و به خاطر بیکاری به‌ناچار به کارگری روی آورده‌ام و اکنون پادوی یک مغازه لوازم خانگی هستم.


او هم از کارفرمایش گلایه دارد ادامه داد: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب سرکار هستیم و تنها یک تا دو ساعت بین ظهر و عصر استراحت می‌کنیم که گاهی اوقات همان استراحت را نیز از دست می‌دهیم.

این کارگر کرمانشاهی اضافه می‌کند: حقوقمان روزی ۳۰ هزار تومان است و جمعه ها هم سرکار هستیم اما علی رغم این کار زیاد و پول کم نه تنها بیمه نیستیم بلکه امنیت شغلی هم نداریم و مدام کارفرما به دنبال بهانه جویی از ماست و تهدید اینکه کارمان را از دست خواهیم داد ما را وادار به سکوت در مقابل رفتار زنننده او می کند.

مسئولان پیش از صدور مجوز برای کارفرمایان آنها را مکلف به بیمه کارگران کنند

او هم فکر می کرد این وظیفه مسئولان است که در هنگام صدور مجوز برای کسب این افراد آنان را مکلف به رعایت قوانین و انصاف در کار کنند و این تعهد باعث شود مسئولان به کار آنها نظارت داشته باشند.

مواردی که ذکر شد، مشتی نمونه خروار مشکلات کارگران است و اگر از کارافتادگی‌های پس از حوادث ناگوار کار را نیز به آن بیافزاییم شاید کارگران پر مشکل‌ترین‌ افراد در جامعه کنونی باشند. مشکلاتی که پای زندگی آن را لنگ کرده و امیدشان به همت مسئولان مربوطه است تا این سنگ‌های مشکلات را از پیش پای لنگ زندگی آنها بردارند.

خانه کارگر در دو بخش رفاهی و حقوقی به کارگران خدمات می‌دهد

دبیر اجرائی خانه کارگر کرمانشاه در خصوص اقدامات این تشکل برای رفاه و رفع مشکلات کارگران، گفت: خانه کارگر در دو بخش رفاهی و حقوقی به ارگران خدمات می دهد.

اولیاء علی بیگی افزود: در بخش رفاهی این تشکل تمهیداتی را اندیشیده که از آن جمله می توان به ایجاد مهمانسراهایی مختص کارگران در استان‌های مختلف است تا کارگرانی که به استان‌های دیگر سفر می‌کنند بتوانند از این مهمانسراها استفاده کنند.


وی از انعقاد قرارداد با استخرهای ورزشی نیز به منظور رفاه کارگران خبر داد و گفتک از جمله خدمات رفاهی ما استخر است که کارگران عضو این تشکل و تشکل‌های کارگری می توانند با بلیت های نیم بها از آن بهره ببرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه، از ارائه آموزش‌های مورد نیاز به کارگران در قالب کلاس‌های آموزشی به عنوان دیگر خدمات ارائه شده به کارگران یاد کرد و گفت: هم‌چنین با مراکز آموزشی نیز قراردادهایی منعقد شده که فرزندان این کارگران بتوانند با تخفیف های ویژه از خدمات آموزشی مهارتی این مراکز بهره ببرند.

وی هم‌چنین از ارائه مشاوره های حقوقی به کارگران در بخش دیگر خدمات این تشکل خبر داد و گفت: ما در خصوص راهکارهای رفع مشکلات حقوقی ارگران به آنها مشاوره می دهیم و موارد حقوقی مربوط به آنها را نیز از طریق شوراهای حل اختلاف و مراجع مربوطه پیگیری می‌کنیم.

علی بیگی تاکید کرد: در مباحث حقوقی کارگران ما ورود خواهیم کرد و چنانچه حقی از آنان ضایع شده باشد، پیگیری لازم را به عمل می‌آوریم تا احقاق حق شود.

طبق قانون کار، کارفرما مکلف است از اولین روز کارگر خود را بیمه کند

وی در خصوص اقدامات این تشکل در بحث بیمه کارگران نیز گفت: براساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان موظفند از اولین روز اشتغال به کار کارگران، آنها را بیمه کنند و اگر غیر از این باشد، کارگران می‌توانند از سوی مراجع مربوطه و تشکل‌های خود این موضوع را پیگیری کنند.

دبیر اجرائی خانه کارگر استان کرمانشاه تصریح کرد: در راستای احقاق این حق، بازرسان سازمان تامین اجتماعی نیز هر ۴ ماه یکبار و به صورت میدانی بازرسی هایی را از کارگاه ها انجام می دهند و چنانچه کارفرمایی در این زمینه مرتکب تخلف شده باشد باید علاوه بر پرداخت حق بیمه کل روزهای اشتغال کارگر، جریمه آن را نیز بپردازد.


وی افزود: در مواردی نیز که خود کارگر قادر به پیگیری از این موضوع نباشد می تواند از طریق تشکل ها مشکلات خود را عنوان کرده و تشکل هایی چون خانه کارگر آنها را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

کارگران ساختمانی می‌توانند با پرداخت ۷ درصد از حق بیمه خود بیمه شوند

علی بیگی در خصوص مشکلات کارگران ساختمانی نیز گفت: در بحث بیمه این کارگران نیز تمهیداتی صورت گرفته و طی توافق نامه ای بین تامین اجتماعی، دولت و تشکل های کارگری، این کارگران نیز می توانند در صورت احراز اینکه کارگر ساختمانی هستند با پرداخت تنها ۷ درصد از حق بیمه خود زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی ارائه مدارک مهارتی مبنی بر کارگر ساختمانی بودن را یکی از راهکارهای احراز این موضوع عنوان و تصریح کرد: البته بازرسان سازمان تامین اجتماعی نیز علاوه بر مدارک کارگران، از طرق مختلف این موضوع را بررسی و احراز می‌کنند.


دبیر اجرائی خانه کارگر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه طی پالایشی که انجام گرفته، مشخص شده است حدود ۵۰ هزار نفر از افرادی که به عنوان کارگر ساختمانی در کشور بیمه شده اند کارگر ساختمانی نیستند و به ناحق خود را مشمول بیمه کارگران ساختمانی کرده‌اند.

وی افزود: کارگران ساختمانی باید خود نسبت به بیمه کردن خود از طریق سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند و تنها ۷ درصد حق بیمه را خودشان می‌پردازند و مابقی آن به صورت یارانه باید از سوی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

عدم اطلاع از حق قانونی باعث تضییع حقوق کارگران می‌شود

علی بیگی یکی از دلایل مطلع نبودن کارگران از حقوق قانونیشان را عدم ارتباط با تشکل‌های مربوطه‌اشان عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم ایجاد این رابطه بسیاری از مشکلات کارگران مغفول می ماند و ما در جریان قرار نمی‌گیریم تا پیگیری لازم انجام شود.

وی افزود: چنانچه مشکلات کارگران به ما منتقل شود در حد وسع و توانمان آن را پیگیری می کنیم تا منجر به رفع و به حداقل رسیدن آن شود.

استان کرمانشاه ۲۴۵ هزار کارگر بیمه شده دارد

دبیر اجرائی خانه کارگر استان کرمانشاه، تعداد کارگران بیمه شده در استان را ۲۴۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۱۴۳ هزار نفر از آنان بیمه اجباری و ۱۰۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه اختیاری هستند.

وی خاطرنشان کرد: کارگران با تشکل‌های مربوطه خود ارتباط برقرار کنند و از این طریق مشکلات، نیازها و خواسته‌هایشان را مطرح کنند و ما نیز در حد توان و وسعمان در رفع مشکلات آنها تلاش می‌کنیم.


علی بیگی گفت: متاسفانه بخش عظیمی از کارگران با تشکل‌های خود ارتباط برقرار نمی‌کنند که این موضوع باعث می‌شود اجحاف هایی نیز در مورد آنها اتفاق بیفتد و حقوق آنها تضییع شود. لذا تاکید می‌شود این ارتباط را برقرار کنند تا بتوانند از حق قانونیشان مطلع و بهره‌مند شوند.

انجام ۵۴ هزار بار بازرسی در سال از کارگاه‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، در خصوص اقدامات این سازمان برای بیمه کارگران و مطالبه حقوق آنها از کارفرمایان، ضمن تبریک روز کارگر گفت: در این راستا طی سال ۹۵ بازرسان ما بیش از ۵۴ هزار بار از کارگاه های استان بازدید کردند.


کیومرث فلاحی افزود: در این بازرسی ها، بازرسان ما از کارگرانی که بیمه نبوده اند ثبت نام به عمل می‌آورند و چنانچه خود کارفرما هم حق بیمه آنها را پرداخت نکند، سازمان آنها را تحت پوشش می‌گیرد.

وی از تعامل این سازمان با کارفرمایان برای بیمه کارگران خبر داد و گفت: به دلیل اینکه برخی از کارفرمایان توانایی بیمه کردن تمام کارگران خود را ندارند ما با آنها تعامل می کنیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر ما با این کارفرمایان تعامل نکنیم، بیمه کردن آنها مثل یک شمشیر دولبه خواهد بود که شاید به اخراج شدن کارگر منجر شود. لذا ما با کارفرمایان تعامل می کنیم تا به تدریج اقدام به بیمه کردن کارگرهایشان کنند.

بازرسی از کارگاه‌های دولتی و خصوصی از تیرماه ۹۶ با تبلت و «جی. پی. اس» انجام می‌شود

وی با بیان اینکه تمام کارگاه ها را طی برنامه ای مدون شناسایی و کد گذاری کرده ایم، گفت: در آینده نزدیک و سال پیش رو همکاران ما از طریق تبلت و «جی. پی. اس» کارگاه ها را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

فلاحی تصریح کرد: این اقدام جدید به منظور پیشگیری از هرگونه تخلف و تبانی بین همکار ما کارفرایان صورت نگیرد، بوده است و همکاران ما با «جی. پی. اس» از اداره خارج شده و خودشان نیز از مقصد و کارگاهی که می خواهند بروند اطلاع ندارند و زمانی که از اداره خارج می شوند از طریق «جی. پی. اس» از مقصد خود مطلع می‌شوند.

سیستم جدید مانع از هرگونه تبانی بازرسین و کارفرمایان می‌شود

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از عملیاتی شدن این سیستم در تیرماه امسال و طی هفته تامین اجتماعی در استان خبر داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با این سیستم می‌توان شاهد کاهش تخلفات این حوزه شد؟ افزود: طی این سیستم جدید اطلاعاتی که توسط بازرس از کارگاه صورت برداری می‌شود همانجا هم ارسال خواهد شد و اطلاعات به صورت آنلاین به شعبه ارسال می‌شود و امکان هیچگونه دستکاری و خارج کردن کارگر از گردونه کار با تبانی کارفرما و بازرس وجود نخواهد داشت.

تعداد زیادی از کارفرمایان کرمانشاهی کارگران را بیمه نمی‌کنند

فلاحی در خصوص اینکه در استان کرمانشاه کارفرمایان تا چه به قانون تمکین و کارگران را بیمه می‌کنند، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از کارفرمایان در کرمانشاه از بیمه کردن کارگرانشان تمرد می‌کنند اما همانگونه که ذکر شد، ما آنها را نام نویسی و بیمه می کنیم و حق بیمه را نیز بالاجبار از کارفرما دریافت خواهیم کرد.


وی افزود: حتی اگر کارفرما هم موافق نباشد، کسانی را که بازرسین ما طی بازرسی ها ثبت نام کنند، کارگر محسوب شده و باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

سازمان تامین اجتماعی مکلف است کارگرانی را که حتی کارفرما بیمه نمی‌کند تحت پوشش قرار دهد

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: حتی اگر کارفرما هم کارگر را بیمه نکند سازمان مکلف است، آنها را بیمه کرده و خدمات بیمه ای را به آنها ارائه دهد.

وی تاکید کرد:سازمان تامین اجتماعی برابر قانون اجازه دارد از کلیه کارگاه های دولتی و غیردولتی حسابرسی و بازرسی انجام دهد و در این مسیر نیز در کارگاه های بیش از ۵۰ نیرو حاسبرسی و در کارگاه های زیر ۵۰ نفر روزانه بازرسی می کنیم و عکسبرداری نیز از کارگاه ها صورت می گیرد.

فلاحی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد کارگاه هایی که از بیمه کردن کارگرهایشان خودداری کنند در کرمانشاه خیلی زیاد است اما با توجه به معضل بیکاری در استان کرمانشاه نمی‌توانیم کارگاه ها را پلمب و از گردونه اشتغال خارج کنیم.

تاکنون هیچ کارگاهی در کرمانشاه تعطیل نشده است

وی افزود: زمانی که بازرس ما مراجعه کرده و کارگر را ثبت نام کند، خود کارگر مشمول بیمه است و اگر کارگاه را پلمب کنیم خود کارگر نیز بیکار می‌شود و ما در کرمانشاه تاکنون هیچ کارگاهی را تعطیل نکرده‌ایم و با تعامل پیش رفته ایم.


مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه گفت: حتی اگر کارفرما بیمه نکند ما طبق قانون کارگر را بیمه می کنیم و کارفرما در پایان سال بدهکار خواهد شد و البته این پول را با استفاده از قانون نهایتا وصول خواهیم کرد.

پیش‌بینی ۶۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های کرمانشاه طی سال ۹۶

وی در پایان مجموع بیمه شدگان اجباری استان کرمانشاه را ۱۴۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در برنامه سال ۹۶ نیز پیش بینی کرده ایم که ۶۰ هزار بازدید از کارگاه های سطح استان داشته باشیم.

با توجه به اثر گذاری کارگران در بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و اشتغالی کشور و هم‌چنین مشکلات عدیده‌ای که در زندگی و کار این افراد وجود دارد، می‌طلبد که مسئولین و دولتمردان نگاه ویژه‌تری در برنامه‌ریزی‌هایشان به این قشر زحمتکش به عنوان یکی از طبقات پر جمعیت جامعه داشته باشند و تمامی اهرم‌های قانونی را برای دفاع از آنها به کار گیرند تا شاید بخشی از مشکلاتشان رفع و یا به حداقل ممکن برسد و آنان نیز چون سایر اقشار جامعه سهمی از رفاه و آسایش داشته باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری امرله، تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 299038، www.amroolah.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین