پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
از سال 90 باید سختی کار به آتش‌نشانان تعلق می‌گرفت اما متاسفانه هنوز این شغل جزو مشاغل سخت نیست.

شعارسال : اولین ایستگاه آتش‌نشانی تهران در سال 1303 توسط یک ژنرال روس در محل سه‌راه امین‌حضورتاسیس شد و بعدها این واحد در سراسر شهر گسترش پیدا کرد. شاید افرادی که برای نخستین بار به استخدام این سازمان درآمدند تنها هدفشان محافظت از جان و مال افرادی بود که در میان دود و آتش گرفتار می‌شدند و شاید هرگز به آسیب‌هایی که در طول خدمت خود برآنان وارد می‌شود نمی‌اندیشیدند. اما با گذشت زمان و تغییر در شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیز خطرات و آسیب‌هایی که این شغل در پی داشت ضرورت وجود قوانینی برای حمایت از این گروه امدادگر و ایجاد زمینه‌های رفاهی برای آنان پیش از پیش احساس شد. یکی از قوانینی که در حمایت از مشاغل سختی مانند آتش‌نشانی تدوین و تصویب شد قانون مشاغل سخت و زیان‌آور است که برای نخستین بار در سال 1385 به تصویب رسید. این قانون شرایط کاری، بیمه، معاینات دوره‌ای روحی و جسمی صاحبان این مشاغل بازنشستگی و... را مورد توجه قرار می‌داد. قانونی که به گفته عده‌ای از آتش‌نشانان امروز آنچنان که باید و شاید اجرا نشده و اجرای آن با اما و اگرهای زیادی همراه است و همین موضوع سبب شد که آتش نشانان تهرانی در اعتراض به تبصره‌ای از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و عدم اجرای این قانون چند روز گذشته در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تهران تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کنند.

یکی از آتش‌نشانان با اشاره به تجمع اخیر آتش نشانانبا بیان اینکه مدیران سازمان آتش‌نشانی برخی از فرماندهان ارشد و تعدادی از آتش‌نشانان را نسبت به حضورشان در تجمع مورد تهدید قرار داده بودند، گفت: عده‌ای از آتش‌نشانان به اداره مرکزی احضار شدند تا نتوانند در تجمع حضور یابند همچنین اعلام کردند قالیباف برای شنیدن مشکلات ما قرار است در اداره مرکزی حاضر شود که خوشبختانه هیچ‌کس باور نکرد.

این آتش‌نشان معترض با تاکید بر قانونی بودن مطالبات آتش‌نشانان اظهار کرد: ما می‌خواهیم قانون مشاغل سخت و زیان‌آور درباره ما اصلاح و اجرا شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: براساس این قانون آتش‌نشانان باید بعد از 20 سال خدمت بازنشست شوند. این درحالی است که این قانون در عمل اجرا نشده و آتش‌نشانان بعد از 30 سال خدمت بازنشست می‌شوند. دلیل این موضوع آن است که در تبصره این قانون شرط سنی 50 سال برای بازنشستگی درنظر گرفته شده است. از آنجا که معمولا آتش‌نشانان معمولا در سنین 20 تا 25 سالگی استخدام می‌شوند باید هرکدام باید 25 تا 30 سال کار کنند تا به سن 50 سالگی رسده و بازنشست شوند.

* هیچ‌کس مطالبات آتش‌نشانان را پی‌گیری نمی‌کند

این آتش‌نشان تصریح کرد: با گنجاندن رنج سنی 50 سال عملا بازنشستگی آتش‌نشانان با 20 سال خدمت نمی‌تواند به اجرا درآید لذا ما خواستار اصلاح قانون در این خصوص هستیم.

وی با اشاره به سختی شرایط کاری آتش‌نشانان و صدمات روحی و جسمی آنان در طی عملیات‌های مختلف گفت: حرف ما این است که چرا سنوات خدمت یک آتش‌نشان با این شرایط کاری همچون یک کارمند اداری که شرایط کاری بسیار راحت‌‌تری دارد 30 سال باشد. همین هفته گذشته بود که یکی از همکاران ما پشت میز کار و در حین نوشتن گزارش کار در اثر سکته قلبی درگذشت.

این فرد معترض با بیان اینکه ما می‌خواهیم یک نفر خواسته‌های ما را پی‌گیری کند، اظهار کرد: ما با 1888 و سایر ارگان‌های مربوطه نامه‌‌نگاری کرده‌ایم و چون به نتیجه نرسیده‌ایم و کسی به ما توجه نکرده است؛ تجمع کردیم.

* باید شرایط رفاهی آتش‌نشانان درنظر گرفته شود

یکی دیگر از آتش‌نشانان نیز با اشاره به اینکه در تمام جهان آتش‌نشانی جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، گفت: آتش‌نشانی تهران با وجود تصویب این قانون به دلایل مختلف قانون مشاغل سخت را رعایت نمی‌کند تا براساس آن با 20 سال سابقه کار بازنشست شویم.

مادر یکی از آتش‌نشانان نیز ضن حضور در جمع به مشکلات فرزند آتش‌نشانش اشاره و اظهار کرد: فرزند من چندین سال است که در آتش‌نشانی خدمت می‌کند و وقت و بی‌وقت در اختیار این سازمان است.

وی ادامه می‌دهد: از سال 90 باید سختی کار به آتش‌نشانان تعلق می‌گرفت اما متاسفانه هنوز این شغل جزء مشاغل سخت نیست و هنوز اجرا نشده است.

این مادر تاکید کرد: روز آتش‌نشان به آتش‌نشانان یک دسته گل نمی‌دهند و یک خسته نباشید هم نمی‌گویند. کارکنان آتش‌نشانی زحمت می‌کشند اما کسی به دادشان نمی‌رسد. باید رفاه زندگی و شرایط خوب کاری برای آنان درنظر گرفته شود.

پس از شنیدن سخنان معترضان؛ خبرنگار ایلنا به گفت‌وگوبا مدیران ارشد آتش‌نشانی درخصوص مطالبات آتش‌نشان معترض پرداخت.

* تغییر در سن بازنشستگی نیازمند کار کارشناسی است

مهدی داوری (معاون عملیاتی آتش‌نشانی تهران) با بیان اینکه قانون مشاغل سخت در بحث آتش‌نشانی چند بخش دارد، گفت: یک بخش آن مربوط به بازنشستگی است و بخش دیگر مربوط به اعطای مزایای شغلی به آتش‌نشانان است که در بخش اعطای مزایا در طول سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده است. اعمال مداومت کاری از جمله اقداماتی است که تاثیر بسیار زیادی در دریافتی و حقوق بازنشستگی آتش‌نشانان داشته است.

وی ادامه داد: بحث دیگری که مورد تایید هیات وزیران است آن است که آتش‌نشانی در زمره مشاغل سخت درجه 3 قرار دارد(شدیدترین حالت) و براساس آن بازنشستگی بالای 50 سالگی یا با 25 سال سابقه برای آتش‌نشانان تهرانی درنظر گرفته شده است.

داوری با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی این طرح نیز در سازمان آتش‌نشانی تهران در حال تصویب است و به زودی به کادر اجرایی اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: هر تغییری در قانون بازنشستگی نیازمند کار کارشناسی و در نظر گرفتن جوانب قضیه است.

وی در رابطه با خواسته آتش‌نشانان مبنی بر 20 سال سابقه کار قبل از بازنشستگی اظهار کرد: ما حدود 5000 نفر پرسنل داریم که تنها جمع اندکی از آنها این خواسته را مطرح کردند. اما اگر این خواسته جایگاه قانونی داشته باشد باید حتما در نهادهای مربوطه بررسی و پس از آن اجرایی شود.

* تغییرات آتش‌نشانی طی 10 سال گذشته مثبت بوده است

معاون عملیاتی آتش‌نشانی تهران تاکید کرد: آتش‌نشانی در چند سال اخیر در شهرداری تهران بسیار مورد توجه بوده و اگر امروز مشکلات و مسائل آتش‌نشانان را با 10 سال پیش مقایسه کنید متوجه تغییرات مثبت خواهید شد. چنانکه هیچکس نمی‌تواند رشد قابل توجه میزان دریافتی آتش‌نشانان در سال‌های اخیر را انکار کند و این مسیر رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اعتبارات مالی و جایگاه قانونی خواسته‌ها مهم است و با توجه به این مسائل است که مسیر رشد و ترقی طی خواهد شد و هرگز این مسیر متوقف نمی‌شود.

داوری در رابطه با تجمع اخیر آتش‌نشانان گفت: ما برای اعمال تغییرات نیاز به چنین تجمعاتی نداریم چراکه همانطور که گفتم مسیر بهبود شرایط شغلی آتش‌نشانان در حال طی شدن است.

آتش‌نشانان معترض نامه‌نگاری کنند

این مدیر ارشد آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه هیچ کس خارج از محدوده شغل آتش‌نشانی متوجه شرایط کاری سخت آتش‌نشانان نیست، گفت: من سال‌ها درگیر همین سختی‌ها بودم و اکنون نیز همچنان درگیر سختی‌ها و مشکلات این شغل هستم. همکاران من همیشه در صحنه‌های پر از خطر حضور دارند چنانکه تاکنون 39 آتش‌نشان در راه نجات جان هموطنان به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: باید بدانیم که این شرایط 25 سال بازنشستگی نیز به خودی خود تصویب نشده است و اگر ما خواستار اصلاحیم باید آن را از طریق نامه‌نگاری و از طریق سازمان پیگیری کنیم و شما مطمئن باشید چنانچه خواسته‌ها جایگاه قانونی داشته باشند و در عمل امکان‌پذیر باشند، حتما اعمال خواهند شد.

داوری این سخنان را در حالی ادا می‌کند که در سطور قبلی یکی از آتش‌نشانان از بی‌نتیجه ماندن اقدامات و مکاتباتشان با نهادهای ذیربط سخن گفته و این موضوع را دلیل تجمع آتش‌نشانان عنوان کرده بود.

معاون عملیاتی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: برای اجرایی شدن 20 سال سابقه خدمت برای بازنشستگی باید کارشناسی دقیق انجام شود تا اجرای آن به خدمت‌رسانی به شهروندان آسیب‌ نرساند چراکه اولویت ما قبل از هر چیز حفظ جان و اموال شهروندان است و نباید در آن هیچ اخلالی ایجاد شود.

* تجمع برای سازمان آتش‌نشانی عواقب دارد

وی همچنین درباره اظهارات آتش‌نشانان مبنی بر تهدید آنان از طرف مدیران گفت: این افراد هرگز به خاطر بیان خواسته و اعتراض تهدید نشدند. در واقع هیچ برخورد تهدیدآمیزی وجود نداشته است. ولی باید گفت برخی وقت‌ها راه و روش‌های بیان خواسته‌ها نامناسب است و عواقبی برای سازمان ما دارد.

داوری با تاکید بر اهمیت تخصص و تجربه در کار آتش‌نشانی و با بیان اینکه اگر بخواهیم پرسنل را در این مدت با 20 سال سابقه کاری بازنشست کنیم تعداد زیادی از پرسنل ما بازنشسته می‌شوند، افزود: باید مساله جذب و آموزش پرسنل جدید را نیز درنظر بگیریم زیرا اگر آتش‌نشانان با تجربه بازنشست شوند تکلیف شهروندان نیازمند به خدمات آتش‌نشانی چه می‌شود؟!

وی تصریح کرد: آتش‌نشانی یک سازمان عملیاتی است که نباید درآن شاهد کاهش تعداد نیرو باشیم و نباید کاری کنیم که مسائل حاشیه‌ای این خدمت‌رسانی همیشگی ما را دچار مشکل کند.

در ادامه میرافضلی (مسئول آتش‌نشانی منطقه 7 تهران) با اشاره به تصویب طرح ارائه تسهیلات به آتش‌نشانان مصدوم و حادثه‌دیده گفت: در 10 سال گذشته تعداد زیادی از همکاران ما شهید شدند و جای بسیار خوشبختی است قانونی تصویب شده که به آسیب‌دیدگان با توجه به درصد آسیب و جراحت زیر نظر بنیاد شهید تسهیلات اعطا می‌شود.

وی افزود: در عین اعلام همدلی با کادر زحمت‌کش آتش‌نشانی باید بگویم مطالبات بیان شده نیاز به کارشناسی و اولویت‌بندی دارد. بهتر است معترضان از روش‌هایی مانند نامه‌نگاری برای بیان خواسته‌های خود استفاده کنند.

* آتش‌نشانی یک خانواده است/آتش‌نشانان قواعد همزیستی را زیرپا نگذارند

مسئول آتش‌نشانی منطقه 7 تهران؛ در پایان اظهارکرد: ما در آتش‌نشانی همه مانند یک خانواده هستیم و بهتر است برای بیان خواسته‌های خود از روش‌هایی استفاده کنیم که اصول و قواعد همزیستی در داخل خانواده را زیر پا نگذارد چراکه خود من و آقای داوری و باقی مدیران آتش‌نشانی همه سابقه سال‌ها کار پرخطر به عنوان آتش‌نشان را داشته‌ایم و بر درد دل کادر اجرایی و کارگران زحمتکش به خوبی واقفیم.

فرسودگی جسمی و روح ناشی از شغل آتش‌نشانی و شرایط سخت کاری با کم‌ترین میزان استراحت موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن رد شد. جوانانی که امروز برای اجرای قانون مشاغل سخت درباره خودشان تجمع برپا می‌کنند حتما نگران فردایی هستند که علاوه بر مشکلات سالمندی از صدمات روحی و جسمی ناشی از سال‌ها خدمت به شهروندان گرفتار در میان شعله‌ها رنج خواهند برد. به نظرمی‌رسد سختی شرایط چنین شغلی می‌تواند فرد را پیش از موعد دچار رنج، کاهش بنیه و فرسودگی کند. لذا به نظر می‌رسد درخواست آتش‌نشانان برای کاهش سال‌های خدمتشان ـ که مطالبه‌ای کاملا قانونی است ـ باید جدی گرفته شود. مبادا روزی رسد که به دلیل فرسایش جسمی و کاهش توانمندی آتش‌نشانان غیور جان و مال شهروندی به خطر افتد.
















با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری کار ایران " ایلنا " ، تاریخ انتشار چهارشنبه 25 آذر 1394 ، کد مطلب :329358 : www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
تو این بهبوهه نبود کار شما میگید که کمبود نیروی انسانی دارید؟اصلا توانایی پرداخت دستمزدشونو دارید؟
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
اگر شغل اتش نشانی جزو مشاغل سخت نیست پس چی هست؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
جالبه یه سری میگن کار نیست یه سری میگن کمبود نیرو داریم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
تا این قانون بخواد اصلاح بشه و بعدش عملیاتی هم بشه موهای مو سفید شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین