پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
محمود آموزگار، با انتقاد از رویکرد کمی‌گرا، در شرایط ورود ناشران به نمایشگاه کتاب، گفت: با تجدید نظر در ضوابط نمایشگاه کتاب، ناشران کتاب‌ساز و مراکز توزیع اجازه حضور در نمایشگاه نداشته باشند.

شعارسال: محمود آموزگار، درباره راه‌های پیش‌گیری از تخلف ناشران در نمایشگاه کتاب تهران، اظهار کرد: نحوه اداره نمایشگاه کتاب تهران اشکا‌ل‌های متعددی دارد. امور نمایشگاه کتاب هم‌چنان براساس آیین‌نامه‌های مصوب سال‌های پیش انجام می‌شود. در عین حال همین مصوبه‌ها آن‌گونه که باید و شاید در فرصت کوتاه ده ‌روزه نمایشگاه کتاب تهران درست اجرا نمی‌شود؛ بر این اساس در عرضه‌کتاب‌ها و دیگر ضوابط نمایشگاهی غرفه‌دار‌ها تخلف می‌کنند.

این فعال نشر گفت: اقدامی برای فاصله گرفتن از کمیت‌گرایی در سال‌های گذشته انجام نشده است. هنوز تعداد عنوان کتاب چاپ اولی ملاک تحویل غرفه به ناشر و حضور در نمایشگاه کتاب است. در حالی‌که کتاب‌ها می‌توانند تفاوت‌های جدی داشته باشند. به‌طور مثال ناشری می‌تواند یک عنوان کتاب داشته باشد اما به صورت مجموعه‌ایی منتشر شده باشد و ناشری کتاب کم حجمی را منتشر کند که در این‌جا تعداد برابر عنوان بین دو ناشر منصفانه نیست.

آموزگار توضیح داد: ناشران زیادی وجود دارند که آثار آن‌ها درخور است و مشخص است، برای تولید آن‌ها وقت گذداشتند. اما این رویکرد برای حضور ناشران در نمایشگاه کتاب آیین‌نامه و قانون شده است؛ بر اساس همین رویکرد کمی‌گرا، ناشرانی کتاب‌سازی می‌کنند تا شمار کتاب‌های‌شان برای ورود به نمایشگاه به حد نصاب برسد. هیچ‌یک ابزار قوی و وقت مناسب برای بررسی آن‌ها در اختیار نیست. در این رویکرد باید تجدید نظر‌شود. باید زمینه‌ای را فراهم کند تا ناشران واقعی و حرفه‌ای به نمایشگاه کتاب بیایند. می‌توان گفت، بالغ بر ‌پنجاه درصد غرفه‌های نمایشگاه، مراکز توزیع و پخش کتاب هستند و از امکانات بن‌کارت‌ها استفاده می‌کنند در حالی‌که فروش کتاب دیگر ناشران بر اساس ضوابط ممنوع و مستوجب پیگیری است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: امیدوارم سال آینده با کم‌ترین تعداد پخشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران مواجه شویم. معتقدم نمایشگاه کتاب تهران با سیاست فعلی آسیب زیادی به صنعت نشر وارد می‌کند. یکی از موضوع‌های نمایشگاه یارانه است که به درستی صرف خرید کتاب نمی‌شود. اگر فرض را هم بر خرید کتاب بگذاریم بدون تردید کمکی به ترویج کتاب‌خوانی نخواهد کرد چرا که ترویج کتاب‌خوانی مبانی پایدار می‌خواهد.

وی ادامه داد: یعنی نشر یک چرخه است که یکی از حلقه‌های مهم آن کتاب‌فروش‌ها هستند؛ کتاب‌فروش‌ها حلقه مهم صنعت نشر کتاب حذف می‌‌شوند، وقتی ده روز نمایشگاه کتاب تهران ناشر‌ها کتاب می‌فروشند، همان مختصر علاقه‌ و انگیزه کتاب‌فروش‌ها هم بین می‌رود و ادامه فعالیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

سیاُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت1396، کدخبر: 247911: www.ibna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین