پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
براساس اعلام مسئولان شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از سال 87 تاکنون میزان مشعل سوزی در پارس جنوبی 82 درصد کاهش یافته که این موفقیت علاوه بر صرفه جویی 428 میلیون دلاری استقبال سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی را نیز به دنبال داشته است.

شعارسال: براساس اعلام مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی میزان مشعل سوزی در سال 87 در این مجتمع، 2میلیارد و 538 میلیون متر مکعب بود که در سال گذشته به 400 میلیون متر مکعب درسال کاهش یافت.

مسعود حسنی افزود: با این کار از سوختن 2 میلیارد و 138 میلیون متر مکعب گاز جلوگیری شد تا رقمی بیش از 428 میلیون دلار صرفه جویی ایجاد شود.

مدیر پالایشگاه اول پارس جنوبی نیز گفت: براساس طراحی اولیه میزان مشعل سوزی در پنج پالایشگاه اول این میدان، نزدیک به 2.5 میلیون مترمکعب بود که با تغییراتی که کارشناسان در فرایند پالایشگاه ها ایجاد کرده اند، میزان مشعل سوزی به کمتر از یک میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

سید محمد مهدی هاشمی افزود: میزان مشعل‌سوزی‌ در پالایشگاه‌های اول تا پنجم پارس جنوبی در سال‌های اخیر روند نزولی بسیار مطلوبی را پیموده است، ‌طوریکه میزان مشعل‌سوزی این فازها در بین سال‌های 87 تا 95، بیش از 82 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: با این اقدام، این پالایشگاه در حوزه صنعت سبز در میان دیگر پالایشگاه‌های پارس جنوبی پیشرو است.

هاشمی اضافه کرد: کاهش فلرینگ و مشعل سوزی در منطقه عسلویه نه تنها برنامه راهبردی بلکه از آرزوهای مردم منطقه، سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان زیست محیطی استان بوشهر است.

وی بیان کرد: بر همین اساس با تلاش مجموعه مدیران صنعت گازبرای نخستین بار در تاریخ صنعت گاز کشور توانستیم یکی از فلرهای خود را به صورت کامل حذف و آرزوی چندین ساله فعالان زیست محیطی استان را برآورده کنیم.

هاشمی اظهار کرد: میزان طراحی مشعل سوزی در پالایشگاه اول 380هزار مترمکعب در روز بود، که با تغییر طراحی در فرایند این پالایشگاه به حدود 80 هزار متر مکعب در روز کاهش یافته است.

وی افزود: ارزش این حجم کاهش سوختن گاز در مشعل پالایشگاه اول (معادل 1.5میلیون تن) 120 میلیارد ریال در سال است.

هاشمی بیان کرد: با انجام آخرین اقدام اصلاحی که در بهمن سال 95 در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی اتفاق افتاد، کاهش گازهای ارسالی به مشعل به زیر80 درصد نسبت به زمان طراحی رسیده است.

هاشمی گفت: میانگین مصرف گاز هر خانوار ایرانی بطور میانگین سه هزار متر مکعب در ماه است و این مقدار در مناطق گرمسیری به حدود 700 متر مکعب در ماه کاهش می یابد.

وی یادآور شد: با در نظر گرفتن این موضوع، کاهش یک روز گازهای ارسالی به مشعل های سوزان در پالایشگاه اول معادل مصرف ماهیانه 48خانوار در سطح کشور یا مصرف ماهیانه بیش از 2 هزار خانوار در مناطق گرمسیری است.

هاشمی افزود: با انجام این کار در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی، میزان قابل ملاحظه ای از گازهای گلخانه ای ارسالی به محیط زیست کاهش یافته است.

وی بیان کرد: مطابق تعهدات بین المللی ایران در کنفرانس پاریس، مقرر شده بود در صورت برقرار بودن تحریم ها، کشورمان 4.5 درصد گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد و در صورت برداشته شدن کامل تحریم ها، تعهد ایران مبنی بر کاهش 12 درصدی گازهای گلخانه ای بوده است.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی شامل 13 پالایشگاه گازی است که از این شمار تاکنون 10 پالایشگاه به بهره برداری رسیده است و روزانه 540 میلیون مترمکعب گاز از این پالایشگاهها تولید می شود.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مسوئلت بهره برداری و نگهداری از پالایشگاه های گازی به بهره برداری رسیده میدان گازی پارس جنوبی را به عهده دارد.

** استقبال سازمان های مردم نهاد (سمن ها) استان بوشهر از کاهش مشعل سوزی در پارس جنوبی

سمن های زیست محیطی استان بوشهر همواره یکی از دغدغه های مهم خود را آلایندگی های حاصل از تعدد مشعل سوزی در پارس جنوبی می دانستند و از این حیث همواره خواستار توجه بیش از پیش مدیران به این موضوع مهم بودند.

آنان خاموشی یکی از فلرهای پالایشگاه های عسلویه توسط مهندسان ایرانی و به فعلیت درآمدن شعار'ما می توانیم' را شاهکار عنوان کردند.

یکی از فعالان زیست محیطی استان بوشهر در مورد خاموشی یکی از فلرهای پارس جنوبی گفت: تلاش فعالان بخش صنعت نفت و عمل کردن به قول و قرارهای خود در زمینه خاموشی فلرها، با خاموش کردن یکی از مشعل های پالایشگاه اول به ثمر نشست.

ابراهیم محمدی از اعضای انجمن توسعه پایدار نایبند گفت: مدیریت مجموعه مجتمع پارس جنوبی بعنوان ناخدای صنعت گاز در عسلویه ومدیر پالایشگاه اول بعنوان سکان دار صنعت سبز توانستند با دانش بومی وعده خاموشی فلرها را عملیاتی کنند.

این فعال محیط زیست گفت: خاموش کردن فلرها در واقع فعل خواستن را به توانستن تبدیل کردن است و این کار به معنی اقتدار ملی، اوج دانش بومی، وفای به عهد و تجلی عزم و اراده و احترام به حقوق ذینفعان است.

محمدی گفت: خاموش شدن فلر پالایشگاه اول پارس جنوبی شروعی است که بزودی به سایر پالایشگاهها و پتروشیمی ها می رسد و دغدغه جامعه بومی پیرامون تاسیسات صنعتی به صورت کامل برطرف می شود.

مسئول انجمن زیست محیطی نبض زمین گفت: خاموش کردن یکی از فلرها افتخار بزرگی برای کل کشور به حساب می آید.

اسماء نورانی افزود: حذف فلر پالایشگاه اول پارس جنوبی می تواند سرلوحه و الگویی برای دیگر مناطق صنعتی باشد به گونه ای که برای مابقی پالایشگاه ها و حتی پیمانکاری های پالایشگاه های دیگر فازها مورد توجه است.

وی ادامه داد: اگر پایش های زیست محیطی منطقه عسلویه بصورت مدون و دقیق باشد در حوزه داده های ریسک و اعتبار سنجی گزارشهای فلرینگ در واقع برای همه مردم وسازمان های مردم نهاد یک اطمینان خاطر ایجاد می شود.

نورانی گفت: خاموشی یکی از فلرها کار بسیار بزرگی در حفظ محیط زیست است اما انتظار می رود همین حساسیت ها در راه اندازی دیگر پالایشگاه ها نیز لحاظ شود.

وی بیان کرد: انتظارمی رود در زمینه راه اندازی واحد بازیافت گوگرد و کاهش حجم فلرینگ دیگر پالایشگاهها نیز به صورت استاندارد اهتمام شود.

ناصر بوهندی دیگر فعال زیست محیطی استان بوشهر گفت: 14سال پیش همزمان با شعله ور شدن نخستین فلر در عسلویه یکی از آروزهای مردم و فعالان محیط زیست خاموشی این فلرها و جلوگیری از سوختن بیهوده و مخرب آنها بود.

وی اظهار کرد: امروز با تلاش مهندسان پالایشگاه اول عسلویه این مهم تحقق یافته است.

بوهندی بیان کرد: امید می رود تمام پالایشگاههای پارس جنوبی همانند پالایشگاه اول به نمونه ای از یک پالایشگاه سبز تبدیل شوند.

وی ادامه داد: مردم و فعالان محیط زیست خواستار ایجاد صنایع پاک و بدون فلر هستند.

این فعال حوزه محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: عزم راسخ تمام مسئولان صنعت گاز کشور برای حل مشکل فلرینگ منطقه عسلویه ضروری است.

وی اظهار کرد: خاموشی یکی از فلرها بیانگر توان مهندسان ایرانی در تحقق این آرزوی مردم منطقه برای خاموشی همه فلرهاست.

میزان طراحی شده مشعل سوزی در پنج پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی، نزدیک به 2.5 میلیون مترمکعب در روز بود که در زمان حاضر با تغییراتی که به وسیله کارشناسان در فرایند پالایشگاه ها صورت گرفته، میزان مشعل سوزی به کمتر از یک میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13اردیبهشت1396، کدخبر: 82514569: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین