پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۱۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب از تداوم مذاکره با چهار شرکت برای توسعه میدان شادگان خبر داد.

شعار سالمحمدی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین مناطق نفت خیز جنوب و شرکت تنکو، اظهار کرد: زمانی که تفاهم نامه بین مناطق نفت خیز جنوب و شرکت تنکو برای توسعه میدان شادگان امضاء شد تیم فنی این شرکت کامل نبود و قرار شد یک مشاور برای خود در نظر بگیرند که ممکن بود این مشاور داخلی یا خارجی باشد، این شرکت در حال انتخاب مشاور برای انجام مطالعات مورد نظر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالعه میدان شادگان به جز شرکت‌ تنکو به شرکت‌های دیگری هم داده شده است یا خیر، اظهار کرد: مطالعه میدان شادگان علاوه بر تنکو به شرکت‌های پاسارگاد و شلمبرژه و کنسرسیوم پرگس نیز داده شده است.

مسئول کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفت خیز جنوب در مورد میزان پیشرفت شرکت پاسارگاد در زمینه‌ی مطالعه میدان شادگان، توضیح داد: این شرکت روی میادین کرنج، پارسی و شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتیجه مطالعه شادگان را زودتر از مخازن دیگر ارائه کند. مناطق نفت خیز جنوب با همه شرکت‌هایی که برای توسعه میادین اظهار تمایل می‌کنند به طور متوسط ماهی یک بار جلسه برگزار می‌کنند.

محمدی در ادامه با اشاره به تداوم مذاکرات بین شرکت BP و مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: BP اعلام کرده در آینده نزدیک نتیجه بررسی پیش نویس مدل مناطق نفت خیز جنوب را ارائه می‌کند و چنانچه شرکت ملی نفت ایران موافق باشد بین BP و مناطق نفت خیز جنوب HOA یا MOU امضاء خواهد شد.

وی در مورد مذاکرات بین مناطق نفت‌خیز جنوب با شرکت BP، اظهار کرد: قبل از این که قراردادهای جدید نفتی توسط وزارت نفت معرفی شوند شرکت BP با مناطق نفت خیز جنوب برای توسعه میدان اهواز و بنگستان مذاکره داشت و شرکت BP همواره تمایل داشت با مناطق نفت خیز جنوب برای توسعه میادین اهواز همکاری کند.

محمدی افزود: بعد از این که مدل جدید قراردادهای نفتی معرفی شد، وزارت نفت به مناطق نفت خیز جنوب ماموریت داد تا راسا با BP در کنار شرکت‌های دیگر مذاکره کند. همچنین این علاقه از سوی شرکت BP وجود داشت که راسا با مناطق نفت خیز جنوب وارد مذاکره شود. تاکنون حدود ۱۰ جلسه بین مناطق نفت خیز جنوب و شرکت BP برگزار شده و این شرکت چند بازدید از میدان اهواز داشته است.

دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب از ارائه‌ پیش نویس مدل مناطق نفت خیز جنوب به شرکت BP در اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: قبل از عید جلسه‌ای برگزار شد و شرکت BP خواستار پیش نویس مدل مناطق نفت خیز جنوب شد، اما در آن زمان این مدل تکمیل نشده بود سرانجام مناطق نفت خیز جنوب پیش‌نویس مدل را در اردیبهشت ‌ماه برای این شرکت ارسال کرد و این شرکت هفته پیش اعلام کرد در آینده نزدیک نتیجه بررسی پیش بینی مدل و پیشنهادات و نظرات خود را اعلام خواهند کرد.

محمدی افزود: اگر شرکت BP با مدل پیش نویس مناطق نفت خیز جنوب موافق باشد چنانچه شرکت ملی نفت این اجازه را به مناطق نفت خیز جنوب بدهد بین مناطق نفت خیز جنوب و شرکت BP، HOA امضاء می‌شود. در غیر این صورت بین این دو شرکت MOU امضاء خواهد شد.

وی با تاکید بر این که شرکت BP علاقه دارد انحصارا روی توسعه میدان اهواز کار کند، تصریح کرد: میدان اهواز بزرگ‌ ترین مخزن کشور است. ظرفیت تولید این میدان در شرایط نرمال روزانه یک میلیون بشکه برآورد شده است. در شرایط موجود این میدان ظرفیت تولید ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه را دارد که ۶۵۰ هزار بشکه از آسماری و ۲۰۰ هزار بشکه از بنگستان تولید می‌شود.

دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب در مورد هزینه مورد نیاز برای توسعه میدان اهواز، توضیح داد: اگر هزینه تولید هر بشکه را ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم و چنانچه بخواهیم ظرفیت تولید از میدان اهواز را به یک میلیون بشکه در روز برسانیم سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان عدد قابل توجهی می‌شود. از سوی دیگر علاوه بر توسعه میدان بازسازی تاسیسات موجود نیز مدنظر قرار دارد.

محمدی ادامه داد: تا زمانی که طرح توسعه میدان از سوی BP مشخص نشود نمی‌توانیم دقیقا اعلام کنیم این میدان برای توسعه به چه میزان سرمایه نیاز دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 22 خرداد 96، کدمطلب:96032212129، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
چرا اینقدر زیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین